تجدید پذیرها کمرنگ ترین در سبد انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا، یکی از مهمترین مباحث در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشورهای جهان، موضوعات مرتبط با انرژی و میزان مصرف آن در بخش‌های مختلف است.

 

 

انرژی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید و ماده اولیه مورد نیاز در مصرف نهایی، از نظر اقتصادی دارای اثرات قابل توجهی است و نفت و فرآورده‌های نفتی کماکان مهمترین تامین کننده انرژی در جهان هستند از آنجایی که بخش انرژی زیر بنای اصلی توسعه به شمار می‌رود، مقدار مصرف حامل‌های انرژی نقش بسزایی در فعالیت بنگاههای تولیدی ایفا می‌کنند.

 

 

 

بر اساس آمارهای منتشر شده در مصرف انرژی در سال ۲۰۱۴ کشورهای جهان در کل ۱۲۹۲۸/۴میلیون تن معادل نفت خام انواع انرژی را مصرف کرده‌اند که در این بین کشور چین با مصرف ۲۹۷۲/۱میلیون تن معادل نفت خام مقام بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

بر پایه این گزارش کشورهای جهان در سال ۲۰۱۴، ۴۲۱۱/۱میلیون تن نفت خام مصرف کرده‌اند که بیشترین سهم از این میزان مصرف متعلق به آمریکا با ۸۳۶/۱ میلیون تن بوده است.

 

 

 

میزان مصرف گاز طبیعی نیز در کل کشورهای جهان ۳۰۶۵/۵ میلیون تن معادل نفت خام بوده و بیشترین مصرف کننده آن نیز ایالات متحده با ۶۹۵/۳ میلیون تن معادل نفت خام بوده است.

 

 

 

کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۴، ۳۸۸۱/۸ میلیون تن معادل نفت خام ذغال سنگ مصرف کرده اند که کشور چین با ۱۹۶۲/۴ میلیون تن معادل نفت خام یعنی حدود ۴ برابر دومین مصرف کننده ذغالسنگ جهان(ایالات متحده امریکا)، بزرگترین مصرف کننده این منبع انرژی است.

 

 

 

انرژی هسته‌ای دیگر منبع تامین انرژی در جهان رقم ۵۷۴/۰ میلیون تن معادل نفت خام را به خود اختصاص داده که آمریکا در سال ۲۰۱۴بزرگترین مصرف کننده آن با ۱۸۹/۸ میلیون تن معادل نفت خام بوده است به دیگر سخن حدود یک سوم انرژی هسته‌ای جهان در امریکا مصرف شده است.

 

 

 

انرژی‌های برقی-آبی در سال ۲۰۱۴ رقم ۸۷۹/۰ میلیون تن معادل نفت خام را به خود اختصاص داده‌اند که بزرگترین مصرف کننده این منبع انرژی نیز کشور چین با رقم ۲۴۰/۸ میلیون تن معادل نفت خام بوده است و میزان استفاده از این منبع انرژی در چین ۴ برابر آمریکا بوده است.

 

 

 

انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۴ کمترین مصرف کننده را در سطح جهان داشته است و فقط ۳۱۶/۹ میلیون تن معادل نفت خام در کل کشورهای جهان مصرف شده است این انرژی غیرآلاینده در آمریکا بیشترین مصرف را داشته که رقم آن ۶۵/۰ میلیون تن معادل نفت خام بوده است.

 

 

 

ایران یکی از کشورهای ثروتمند جهان است و از نظر حجم ذخایر نفتی در جهان رتبه چهارم و از نظر حجم ذخایر گاز رتبه اول را دارد اما سالانه سهم زیادی از نفت و گاز تولیدی خود را به مصرف داخلی می رساند که این مساله نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورهای نفت خیز خاورمیانه نیز رایج است.




در ایران نیز همچون دیگر کشورهای ثروتمند جهان یارانه‌هایی برای مصرف منابع انرژی در نظر گرفته شده است تا به موجب آن مردم با پرداخت هزینه کمتری از ثروت ملی خود استفاده کنند. همین یارانه‌ها موجب افزایش مصرف در این کشورها شده است تا آنجا که گزارشها از رشد تقاضای منابع انرژی در این کشورها در سالهای اخیر خبر داده است.

 

 

 

بر اساس آنچه در سال ۲۰۱۴ از میزان مصرف انرژی در کشور ما منتشر شده ایران در این سال ۲۵۲/۰ میلین تن معادل نفت خام انرژی مصرف کرده است که مصرف گاز طبیعی بیشترین مصرف را در سبد انرژی با رقم ۱۵۳/۲ میلیون تن معادل نفت خام داشته است و پس از آن نفت خام با مصرف ۹۳/۲ میلیون تن معادل نفت خام رتبه دوم را از آن خود کرده است و انرژی‌های نو نیز با ۰/۱ میلین تن معادل نفت خام در جایگاه آخر سبد انرژی مصرفی کشور قرار دارد، انرژی برقی-آبی، ذغال سنگ و هسته‌ای دیگر منابع تامین انرژی کشور طی آن سال بوده اند که هر کدام به ترتیب ارقام ۳/۴ ، ۱/۱ و ۱/۰ میلیون تن معادل نفت خام مصرف شده‌اند.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;