تاکید بر جایگاه کاردان های ساختمان

در نشست مشترک رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان فارس با رییس و معاونین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بر بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت تخصصی از تخصص و تجربه کاردانان ساختمان تاکید شد .
به گزارش تاسیسات نیوز، رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان فارس در این نشست با اشاره به اینکه در چرخه ساخت و ساز از ظرفیت کاردان ها غافل شده ایم ، اظهار کرد : نظام کاردانی ساختمان فارس با در اختیار داشتن  ۴ هزار و ۵۰۰ عضو می تواند در تعیین کیفیت اجرای ساختمان ها اثر گذار باشد  .
محی الدین غازی خاطر نشان کرد :  غافل شدن از توانایی کاردان ها و عدم استفاده مناسب از تخصص انها در کارگاه های ساختمانی در بخش های نظارت ، طراحی و اجرا  باعث شده این تکنسین ها برای ارتقای مدارج علمی مصمم و به با ادامه تحصیل به خیل جامعه مهندسان اضافه شوند و در صف انتظار عضویت سازمان نظام مهندسی بمانند .
وی ضمن اعلام امادگی نظام کاردانی ساختمان فارس برای برگزاری دوره های آموزشی عنوان کرد :  ما به برگزاری دوره های حرفه ای  بسیار قائل و معتقد هستیم ؛ بسیاری از تخلفات حرفه ای و پرونده های موجود در شورای انتظامی به دلیل عدم اموزش های کافی صورت می گیرد . در این راستا ما از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواستاریم که خروجی دوره های آموزشی ما که تکنسین های ماهر هستند را در جریان عملیات های ساختمان سازی به کار بگیرند .
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان فارس تاکید کرد : با افزایش تعامل نظام های کاردانی و مهندسی می توان از ظرفیت حضور کاردان ها به عنوان عوامل اجرایی در بحث های کنترل ، ارزیابی و اجرا در کنار مهندسان بهره برد  .
غازی با اشاره اینکه در دوره نهم هیات مدیره بیش از هر زمان دیگری ، انتظار ایجاد تحول در خصوص هموارسازی شرایط فعالیت کاردان ها را داریم ، اظهار کرد :  تکنسین های ساختمان باید دستیار مهندسان باشند ؛ در این راستا اجرای شیوه استاد شاگردی و قرار گرفتن تکنسین های در کنار مهندسان بسیاری از مشکلات چرخه ساخت و ساز به ویژه در بحث تاسیسات را حل می کند .
وی خاطر نشان کرد : اعتقاد ما بر این است که کاردان ها علاوه بر گذراندن دوره های تئوری باید دوره های فنی حرفه ای را نیز بگذرانند و در این راستا شرایط شرکت در دوره های فنی حرفه ای و کسب مهارت برای فارغ التحصیلان برخی دانشگاه ها را فراهم کرده ایم .  رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان فارس اذعان کرد : ما تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا تا جایگاه جامعه کاردان ها را با آموزش و تعامل حفظ و تقویت کنیم و در این خصوص به همراهی سازمان نظام مهندسی نیز نیازمندیم .
غازی با ارایه درخواستی مشخص در خصوص تربیت تکنسین بتن ، حضور تکنسین های آموزش دیده در کارگاه های بتن و در هر موقعیتی که عملیات بتن ریزی انجام می شود را خواستار شد .
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست از فراهم شدن شرایط استفاده از کاردان ها در مباحث طراحی و نظارت خبر داد و گفت : برنامه ما بهره گیری از توان کاردان ها در دفاتر گاز و تفکیک و مهیا کردن شرایط ورود آنها در شهرستان هایی است که با کمبود مهندس تاسیسات مواجهند .
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در این نشست بعد از شنیدن در خواست های مشخص رییس نظام  کاردانی استان اظهار کرد :  قطعا نظر ما در خصوص بهره گیری از توان تخصصی کاردانان مساعد بوده و در این راستا با نگاه حرفه ای ، تکنسین های ساختمان را در چرخه ساخت و ساز دخیل خواهیم کرد .
مجتبی زوربخش بر استفاده از ظرفیت کاردان ها در بخش تاسیسات ساختمان تاکید کرد و گفت :  اجرایی شدن موضوع تربیت تکنیسن های بتن برای صنعت ساخت و ساز اتفاقی مطلوب و مثمر ثمر خواهد بود و این مهم از سوی ما دنبال خواهد شد  ؛  در بحث کنترل مصالح ، بتن جایگاه ویژه ای را داراست و ایجاد تیمی ترکیبی از مهندسان و تکنسین ها در موضوع کنترل کیفیت بتن بسیار کارساز است .
وی عنوان کرد : شیوه کشور ما در خصوص استفاده از توان متخصصان نقطه مقابل کشور های پیشرفته و صنعتی است ؛    در کشور های پیشرفته تمام افراد در زمینه تخخص خود مشغول به فعالیت هستند و دست اندکاران حوزه تولید ، اجرا و نظارت در صنعت ساختمان  نیزمتخصصانی باتجربه  هستند . در کشور ما با بررسی نسبت اعضای نظام کاردانی و مهندسی از وجود شرایطی مساعد برای تولید مصالح ساختمانی بی کیفیت گواهی می دهد ؛ جای نیروهای کاردرامد در جبهه های اجرا و نظارت خالیست و از ظرفیت این نیروها غفلت شده است ؛ در مقابل با خیل عظیم مهندسان روبرو هستیم که اکثر آنان از آموزش های عملی بی نصیب بوده و شرایط انان از حیث داشتن وقت کافی ، برای حضور در کنار اکیپ های اجرا با کاردانان برابری نمی کند .
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس  همچنین  خاطر نشان کرد : ما بر بکارگیری کارگران و استادکاران دارای مهارت نیز تاکید داریم ؛  بسیاری از کارگران و استاد کاران ، بدون داشتن کارت مهارت فنی در صنعت ساختمان فعالیت دارند ؛ در این راستا باید مکانیزمی تعریف شود که صرفا شاهد حضور و فعالیت استادکاران صاحب صلاحیت در چرخه ساخت و ساز باشیم .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;