#تاسیسات کار خود باشیم/لوله پی ای اکس را چطوری خم کنیم؟

یکی از مزایای استفاده از لوله پی ایی اکس برای پروژه های لوله کشی این است که استفاده از آن راحت می باشد. لوله  پی ایی اکس ارزان بوده، به راحتی برش خورده و متصل می شود و به ابزار مخصوص بسیار کمی نیاز دارد. لوله پی ایی اکس به راحتی خم می شود. برای این کار سه انتخاب دارید: قوزک ۹۰ درجه ای، تکیه گاه خم و گیره.
به گزارش تاسیسات نیوز، اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت لوله کشی ساختمان را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک لوله کش در تهران باشید می‌توانید درخواست لوله کشی ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.
قوزک، یک وسیله L شکل است که کمک می کند لوله پی ایی اکس خم شده و زاویه ۹۰ درجه به خود بگیرد. قوزک، خود لوله را خم نمی کند. بلکه، با یک اتصال ۹۰ درجه L شکل، دو بخش صاف لوله را به هم وصل می کند.
قوزک ۹۰ درجه ای به شما این امکان را می دهد تا لوله پی ایی اکس را مستقیما بدون نیاز به ابزار درون آن قرار دهید. اتصال خمیده جایگزینی مناسب برای این اتصال است. لوله های پی ایی اکس، روی ابزاری برنجی خمیده می شوند. حلقه های برنجی با ابزار خاص در انتهای لوله پی ایی اکس خم  می شوند.
پشتیبان خم شدن لوله پی ایی اکس
پشتیبان های خم شدگی پی ایی اکس، ابزاری فلزی یا پلاستیکی یک چهارمی هستند که لوله را برای ۹۰ درجه خمشدن، در جای خود نگه می دارند. برخی از این پشتیبان ها دارای میخ هستند که به شما اجازه می دهند سطح زیرین را نیز پشتیبانی کنید.
به طور کلی پشتیبان خمشدگی، با خم کردن لوله، آن را به محکم ترین حالت ۹۰ درجه ای می رساند. شعاع درو زدن بسته به قطر لوله متفاوت است. برای یک لوله ۱٫۲ اینچی، تنگ ترین شعاع معمولا ۵ اینچ است.
گیره پی ایی اکس
گیره پی ایی اکس، گیره ای پلاستیکی دارای تیغه است. گیره در بالای لوله نصب می شود. آن ها امکان طیف وسیعی از تغییرات را فراهم می کنند، از دور زدن هایی شبیه به خم شدم تا دور زدن های فراگیر.
موارد مورد نیاز
تجهیزات/ ابزار
تفنگ گرمایی
ماژیک محو نشدنی
لبه صاف یا مربع سرعت
چکش
ابزار خم کننده
لوازم
پشتیبان خم شدگی
قوزک معمولی یا خم شده
گیره پی ایی اکس
خم کردن لوله با استفاده از قوزک ۹۰ درجه ای
انتهای لوله را تمیز کنید
انتهای لوله باید مربعی شکل، تمیز و خالی از خار پلاستیکی باشد. انتهای لوله را با استفاده از پارچه تمیز کنید.
لوله ها را علامت بزنید
اگر از اتصال دهنده های فشاری استفاده کنید، با یک ماژیک محو نشدنی نقطه ورود یا توقف اتصال دهنده را علامت بزنید. انواع مختلف برندها عمق های متفاوتی دارند. نمودار میزان عمق لوله مورد نظرتان را مطالعه کنید. حتما هر دو لوله را علامت بزنید.
لوله را درون یک طرف قوزک هل دهید
قوزک را در یک دست گرفته و لوله را در دست دیگر خود بگیرید. لوله را وارد قوزک کنید. باید آن را در یک حرکت محکم وارد کنید. به دلیل وجود خارهای داخلی، نمیتوان لوله را با دست خارج کرد. باید از یک ابزار مخصوص خارج کننده استفاده کنید.
چگونه لوله پی ایی اکس را خم کنیم؟
لوله را به طرف دیگر قوزک وارد کنید
با وارد کردن لوله بعدی به سر دیگر قوزک، اتصال را کامل کنید.
با استفاده از پشتیبان خمشدگی لوله را خم کنید
لوله پی ایی اکس را گرم کنید
با این که لوله پی ایی اکس به خوبی خم می شود، اما اگر به درستی خم نشود چروکیده خواهد شد. ابتدا لوله را یا با گذاشتن آن در اتاقی گرم و یا با استفاده از تفنگ گرم کننده با کمترین درجه حرارت، گرم کنید.
یک طرف لوله را به پشتیبان خم شدگی وارد کنید
لوله پی ایی اکس را به یک طرف پشتیبان وارد کنید. سریعا این کار را انجام دهید تا انعطاف پذیری لوله کم نشود.
لوله را خم کنید
لوله را به آرامی خم کنید تا با خمشدگی پشتیبان یک دست شود. اگر خیلی سریع این کار را انجام دهید، ممکن است اشتباه آن را خم نمایید.
لوله را به سمت دیگر پشتیبان وارد کنید
وقتی خم شدگی لوله با پشتیبان یکسان شد، لوله را درون پشتیبان هل دهید تا در جای خود قرار گیرد.
لوله پی ایی اکس را با استفاده از گیره خم کنید
سطح میخ کاری را بررسی کنید
در هنگام خم کردن لوله با استفاده از گیره، سطح میخ کاری شده باید چوبی باشد. سطح چوبی مورد نظر باید مسطح و ساکن باشد تا میخ ها از آن خارج نشوند. وقتی لوله برای اولین بار خم شود، روی گیره فشار وارد می کند.
میزان خم شدن را علامت بزنید
با استفاده از مداد و لبه صاف یا مربع سرعت میزان خمشدگی لوله را علامت بزنید. در بیشتر موارد، زاویه را با دو خط صاف مشخص می کنید. این کار تعیین کردن زاویه را راحت تر می کند.
یک گیره را میخ کنید
در یک طرف منحنی، یک گیره را روی تخته میخ کنید. دقت کنید که آستین پلاستیکی گیره را نشکنید. لوله پی ایی اکس را وارد گیره کنید.
توصیه
اگر به جای استفاده از یک لوله جدید می خواهید از لوله ای قدیمی استفاده کنید،  گیره از روی لوله خم شود.
لوله پی ایی اکس را خم کنید
لوله را به آرامی خم کنید تا به جایگاه مورد نظر برسد. برای جلوگیری از فشار ناشی از جدا کردن گیره اول، بهتر است انتهای لوله را در جای آن نگه دارید.
گیره دوم را میخ کنید
گیره دوم را روی لوله پی ایی اکس قرار دهید. آن را میخ کنید. تنها زمانی که گیره محکم شد، لوله را رها نمایید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;