تاسیسات کار خود باشیم/ راه نجات از گیر کردن در آسانسور چیست؟

تاسیسات نیوز، گیر کردن در آسانسور در زندگی واقعی اصلا به فیلم ها شباهتی ندارد، اطلاع از این که چطور از این وضعیت رها شوید مهم است.
چرا آسانسورها گیر می کنند؟
گیر کردن آسانسورها رایج ترین نقصی است که از آن ها دیده می شود، ولی همین گیر کردن نقص اصلی نیست. در واقع وقتی مشکلی در سیستم حرکت آسانسور ایجاد می شود، ترمز فعال شده و کابین آسانسور نگه داشته می شود. پس گیر کردن آسانسور واکنش سیستم برای حفاظت از سرنشینان کابین در مقابل مشکلات سیستم محرک آسانسور است. گیر کردن آسانسور سه دلیل اصلی دارد:
قطعی ناگهانی برق: این اتفاق می تواند به خاطر مشکل در خدمات شرکت برق، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد.
استفاده نادرست از آسانسور: وقتی مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می کنند، مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوارش می شوند یا در را به زور باز نگه می دارند منجر به اخلال در سیستم آسانسور و متوقف شدن آن شود.
نقص مکانیکی و الکتریکی: آسانسور مثل هر وسیله الکتریکی و مکانیکی امکان دارد با نقص روبرو شود که اگر این اتفاق حین خدمت رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می شود.
وقتی گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟
حبس شدن در اتاقک کوچک در زمین و هوا می تواند هر کسی را وحشت زده کند. مهم ترین نکته گیر کردن در آسانسور این است که خونسردی خود را حفظ کنید و بدانید که وقتی در آسانسور گیر کرده اید چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
اگر می ترسید اکسیژن تمام شود و خفه شوید تفکر اشتباهی دارید. دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیست. هرگز با مشکل کمبود اکسیژن در آسانسور روبرو نمی شوید.
اگر می ترسید کابین سقوط کند باز هم تفکر اشتباهی دارید. سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل هایی که جابجایی آسانسور را امکان پذیر می کنند هم بسیار محکم می باشند. وقتی طراحی این سیم ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می شود و امکان پاره شدنشان صفر است.
قدم بعدی ارتباط با افراد خارج از کابین است. بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری دارند و بقیه آسانسورها زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می کند. اگر هیچ کدام آن ها کار نکرد می توانید دست به دامن تلفن همراهتان شوید. اگر هم تلفن آنتن نداد سعی کنید داد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدای شما را بشنود.
سه نکته را فراموش نکنید: باتری موبایل خود را هدر ندهید تا اگر نیاز به تماس با بیرون داشتید به کمبود باتری برنخورید. نکته دوم و مهم این است که از داخل درها را به زور باز نکنید، این کار باعث می شود کابین حرکت نکند و تیم نجات با مشکل روبرو شود. سومین نکته این است که سعی نکنید خود را از دریچه فوقانی آسانسور بیرون بکشید، چون امکان دارد دچار برق گرفتگی شوید و جانتان را از دست بدهید. تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید تا اگر کابین ناگهان حرکت کرد تعادل خود را حفظ کنید.
افراد بیرون از آسانسور چه باید کنند؟
 ابتدا شرح حال افراد گیر کرده را بگیرید. اگر از افراد داخل کابین کسی حال خوبی ندارد سریع اورژانس خبر کنید.
تراز آسانسور را چک کنید. اگر کابین هم تراز با طبقه متوقف شده باشد می توانید با کمک کلیدهای اضطراری در را باز کنید تا افراد بیرون بیایند. اگر کابین بین طبقات گیر کرده باید به آتش نشانی زنگ بزنید.
اگرنمی توانید صبر کنید، کابین را با یکی از طبقات هم تراز کنید. ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید و بعد به موتورخانه بروید. وقتی قسمت های رنگ خورده سیم بکسل با قسمت های رنگ خورده پایه موتور گیربکس هم سطح باشد یعنی کابین در تراز یکی از طبقات است. ما باید با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی روی موتور را در برایی بچرخانید که راحت تر می چرخد. اگر سرعت چرخش بالا رفت با شل کردن اهرم ترمز سرعتش را کم کنید.
تا رسیدن به وضعیت هم تراز شدن اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود. حالا از سوراخ چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید. با کلید اضطراری در را باز کنید و افراد را نجات دهید.  فقط در شرایط اضطرار خود به نجات افراد داخل کابین اقدام کنید. در غیر این صورت کار را به ماموران آتش نشانی بسپارید.
اگر در حرکت، صدا و عملکرد کلی آسانسور مشکلی پیش آمده است یا تغیرات غیر عادی مشاهده می کنید، باید سریعا پیش از این که کار به گیر کردن افراد در آسانسور بکشد با یک شرکت معتبر سرویس وتعمیر آسانسور تماس بگیرید و درخواست خود را برای عیب یابی آسانسور ثبت کنید. اگر تعمیر و نگهداری آسانسور را جدی نگیرید با مشکلاتی مثل گیر کردن در آسانسور رو به رو خواهید شد، هر حرکت و صدای غیر عادی که از آسانسور مشاهده می شود می تواند علامت بروز یک مشکل و نیاز به خدمات تعمیر آسانسور باشد. شرکت آسانسور مانا یک مرکز حرفه ای برای تعمیرات تخصصی محسوب می شود که می توانید با آن ها در تماس باشید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;