بهره وری انرژی در پساتحريم

به گزارش تاسیسات نیوز، مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: بايد در دوران گذار از تحريم به توسعه، با سرلوحه قراردادن مولفه هاي اقتصاد مقاومتي، اصلاح الگوي مصرف و افزايش بهره وري انرژي را بيش از پيش در دستور كار قرار دهيم.

 

 

نصرت الله سيفی در هفتمين كنفرانس و نمايشگاه بين المللي خودرو، CNG و سوختهاي جايگزين كه در محل پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاري است، با تبريك اجرايي شدن برجام و برداشته شدن تحريمهاي ظالمانه عليه كشورمان گفت: اكنون زنجيرهاي تحريم از پاي اقتصاد ايران گسسته و عزت و استقلال كشور نمايان شده و زمان ساختن و باليدن فرارسيده است.

 

 

وي با بيان اين كه ظرفيت سرمايه گذاري، سودآوري و اشتغالزايي در بخش بهره وري انرژي كم نظير است و كمتر حوزه اي را مي توان يافت كه به اندازه اصلاح الگوي مصرف، بهينه سازي مصرف انرژي و افزايش بهره وري انرژي داراي اهميت و اولويت باشد، تصريح كرد: ضروري است در دوران گذار از تحريم به توسعه، با سرلوحه قراردادن مولفه هاي اقتصاد مقاومتي، اجراي برنامه ها و طرحهاي پيش رو در حوزه اصلاح الگوي مصرف و طرحهايي مانند ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير را در كشور تسريع كنيم.




تعطيلي مدارس پايتخت در نخستين روز از هفته هواي پاك

 

سيفي ادامه داد: درحالي كه در نخستين روز هفته هواي پاك قرار گرفته ايم، به دليل آلودگي هوا شاهد تعطيلي مدارس پايتخت هستيم و پديده آلودگي هوا در مناطق شهري از رهاوردهاي تلخ انقلاب صنعتي است كه از سيصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتي و افزايش تعداد شهرها، به ميزان و شدت آن افزوده شده است.

 

 

مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اين كه تكيه اساسي به منابع انرژي فسيلي مانند زغالسنگ، نفت و گاز و از همه مهمتر مصرف غيربهينه آن و در نهايت آزادسازي آلاينده هاي ناشي از احتراق اين مواد، فرآورده هاي مضري را به همراه مي آورد و حيات انسانها را تهديد مي كند، افزود: كشورهاي پيشرفته صنعتي به دنبال مشاهده ارتباط ميان آلودگي هوا و تهديد محيط زيست، تحقيقات و برنامه هاي علمي براي كنترل آلاينده هاي بسيار مضر را آغاز كردند، اما متاسفانه در اكثر قريب به اتفاق كشورهاي در حال رشد، اين مسئله مورد توجه قرار نگرفته و وضع آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ به وخامت گراييده است.

 

 

سيفي با اشاره به اجماع تاريخي ۱۹۵ كشور جهان در اجلاس COP۲۱ كه به تازگي در پاريس برگزار شده است، گفت: هدف اصلي اين توافق جهاني، جلوگيري از افزايش دماي كره زمين بوده است كه براي تحقق اين هدف حياتي، ضروري است شدت انرژي كربن در سطح جهاني در مقايسه با نرخ كنوني آن به ميزان حدود ۶۰ درصد تا سال ۲۰۵۰ كاهش يابد؛ بر اين اساس كشورهاي توسعه يافته متعهد شدند تا سال ۲۰۲۰ سالانه دست كم بودجه اي به ميزان يكصدميليارد دلار براي تحقق اين هدف تامين كنند.

 

 

وي با اشاره به برآوردهاي آژانس بين المللي انرژي گفت: بهينه سازي انرژي بيشترين سهم را در پاسخ به افزايش تقاضاي انرژي و كاهش انتشار كربن ايفا مي كند و پس از آن به ترتيب توسعه انرژيهاي تجديدپذير، جذب و ذخيره سازي كربن و تغيير نوع سوخت، جايگاههاي بعدي را به خود اختصاص داده اند.



كاهش انتشار ۱۲۰۰ ميليون تني معادل CO۲ در دستور كار است

 

سيفي با بيان اين كه اجراي سياستهاي بهينه سازي انرژي و كاهش آلودگي محيط زيست با چالشهاي جدي در كشور مواجه بوده است، افزود: شركت بهينه سازي مصرف سوخت به نمايندگي از وزارت نفت، در دو سال گذشته بر اجرايي كردن قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي و طرحهاي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير متمركز بوده است.

 

 

به گفته وي، اين شركت به منظور تحقق سياستهاي كلان اصلاح الگوي مصرف ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و همچنين قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي، اقدام به تدوين طرحهايي بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد در شوراي اقتصاد كرده است كه در اين ميان طرحهايي به تصويب رسيده و طرحهايي نيز در دست بررسي است.

 

 

سيفي گفت: اجراي طرحهاي مصوب مورد اشاره در بخشهاي ساختمان و مسكن، صنعت، حمل و نقل و كشاورزي به جز كاهش مصرف انرژي و افزايش بهره وري، كاهش انتشار كربن را نيز به ميزان بيش از هزار و ۲۰۰ ميليون تن معادل دي اكسيدكربن در طول عمر مفيد اين طرحها به همراه خواهد داشت.

 

 

وي در پايان، اجرايي شدن اين طرحها را اقدامي مهم و حياتي، همسو با سياستهاي حفاظت از محيط زيست و منجر به فراهم آوردن شرائط بهتر آب و هوايي و كمك به اقتصاد ملي كشور عنوان كرد.

منبع: شانا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;