بسته سیاستی دولت اقتصاد مسکن را بسامان می کند؟!

 وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته سیاستی و تنظیم گری دولت در تمدید قرارداد و افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی اجاره ها از حرکت های بدون منطق و التهاب کاذب در حوزه مسکن جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار تاسیسات نیوز،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر به استان قزوین برای بازدید از پروژه‌های راه سازی و آغاز عملیات اقدام ملی مسکن در خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد.
اسلامی در پاسخ به سوالی  در خصوص تأثیر اجرای اقدام ملی مسکن در مهار گرانی اجاره بها و کاهش قیمت خرید مسکن گفت: هدف از اجرای این طرح خانه دار کردن مردم فاقد مسکن است و می‌تواند همه افراد را پوشش می‌دهد و به یک‌جریان پایدار تبدیل شود.
وی بیان کرد: در ساز و کاری که برای طرح مسکن ملی تعریف شده امیدواریم این کار به یک جریان پایدار تبدیل شود و در هیئت دولت هم مشوق‌های جدیدی در آئین نامه‌های ساماندهی
مسکن برای تقویت رغبت و انگیزه سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: واگذاری زمین برای کسانی که می‌خواهند مسکن استیجاری احداث کنند انجام خواهد شد و مشوق‌هایی در هیئت دولت به تصویب رسیده و با ظرفیت های قانونی و تخصیص زمین به میزان لازم برای مسکن می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.
اسلامی اضافه کرد: این امر مورد تاکید رئیس جمهور هم هست و امروز که طرح ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحدی شروع می‌شود زمین‌های آن نیز تأمین شده و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم
تمام ثبت نام کنندگان را صاحب خانه کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضمانت اجرایی مصوبه دولت برای جلوگیری از افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره بها گفت: ضمانت اجرایی این موضوع قانون و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و این مصوبه برای تمام آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است.
افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی اجاره بها در قراردادها
وی بیان کرد: سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، در ۷ کلان شهر نیز ۲۰ درصد و در سایر شهرها از جمله قزوین ۱۵ درصد است.
اسلامی گفت: دولت با اجرای این بسته سیاستی و تنظیم گری که انجام داده در واقع از حرکت‌های بدون منطق و التهابی که به صورت کاذب در حوزه مسکن رخ می‌دهد و از هیچ منطقی
تبعیت نمی‌کند جلوگیری می‌کند.
وی تاکید کرد: مصوبه تعیین سقف افزایش اجاره بها از مصوبات ستاد ملی کرونا است و چند تبصره هم دارد از جمله اینکه قراردادهای اجاره تمدید می‌شود و تا زمانی که شرایط
کرونا وجود دارد و وزارت بهداشت پایان آن را سه ماه آینده اعلام کرده این ضابطه پا برجا است.
اسلامی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در علت گسترش کرونا جابجایی مردم در فصل تمدید قرارداد است لذا با این مصوبه جابجایی اسباب خانه و مستأجران که می‌تواند به گسترش ویروس کرونا منجر شود نیز جلوگیری می‌شود.
وی افزود: در این طرح مستأجران که تکالیف خود را انجام نداده اند و از طریق دادگاه‌های صالحه برای آنها حکم تخلیه صادر شده در مدت دو ماه مکلف هستند تخلیه خانه را انجام دهند
و یا مالکی که واحد خود را فصلی فروخته باشد مستأجر باید ظرف دو ماه بعد از اعلام رسمی فروش، واحد را تخلیه کند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در طرح تعیین سقف افزایش اجاره بها، تمامی معاملاتی که در دفاتر اسناد و بنگاه‌های معاملاتی صورت می‌گیرد باید در سامانه معاملات ثبت شده و
کد رهگیری دریافت شود که این امر کمک می‌کند تا بازار کنترل شود و هیجانات کاذب که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و واقعی نیست و در سایت برای آن قیمت اعلام می‌شود مهار شود.
تشکیل کمیته مشترک در بررسی ساخت و ساز بافت فرسوده
وی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر قزوین هم خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده از جمله شهر قزوین ملاحظاتی وجود دارد و وزارت میراث فرهنگی در خصوص نوسازی این بافت‌ها پیشنهاداتی دارد که قرار شد این دیدگاه‌ها در وزارت راه و شهرسازی مطرح شود.
اسلامی گفت: با تسهیل و رعایت ضوابط میراث فرهنگی مردم باید بتوانند در بافت‌های فرسوده شهر قزوین ساخت و ساز انجام دهند.
وی در ادامه از تشکیل کمیته مشترک وزارتخانه‌های راه و شهر سازی و میراث فرهنگی برای بررسی تعیین ضوابط ساخت و ساز خبر داد و گفت: در بافت‌های فرسوده که در ردیف باز آفرینی شهری است منابع مورد نیاز تأمین شده لذا مردم قزوین و شهرهای دیگر که در محله‌های هدف هستند برای تشکیل پرونده باید در دفاتر تسهیل گری اقدام کنند تا علاوه بر استفاده از تسهیلات ۹ درصدی از تخفیف در صدور پروانه هم برخوردار شوند.
طرح پیمایش در ایستگاه عوارضی قزوین به کرج
وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت جابجایی ایستگاه عوارضی قزوین به کرج در محدوده مهرگان و مشکلات ناشی از دریافت‌های غیر منطقی از ساکنان محمدیه و مهرگان هم اظهار داشت: دوربین‌های عوارضی مهرگان برداشته نمی‌شود ولی دریافت عوارض در این آزاد راه بر اساس پیمایش خواهد بود و خودروهایی که تکرار تردد دارند به تناسب تردد تخفیف می‌گیرند و این موضوع در سیستم پیمایش تعریف شده و از شنبه آینده اجرایی می‌شود.
منبع مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;