برگزاری سومین میزگرد مجموعه نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه

 

میزگرد سوم از مجموعه نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه با عنوان «بحران آب و عوامل و پیامدهای آن در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه: ضرورت گفت‌وگو درباره عوامل و پیامدهای اقتصادی بحران آب» روز چهارشنبه هفته جاری (19 آذرماه 93) برگزار می‌شود.


 


به گزارش تاسیسات نیوز، “سیداحمد علوی” دبیر اجرایی همایش آب، فرهنگ و جامعه در این‌باره اظهار داشت: کاستی‌های مدیریت، برنامه‌ها و اقدام‌های توسعه و نوسازی از یک طرف و خصایص شیوه زیست مردمان ایران‌زمین از طرف دیگر، تاثیر خود را بر حیات جمعی ایرانیان بر جای گذارده‌اند و ازجمله عوارض ناشی از آنها، ناکارآمدی و اتلاف منابع، تخریب محیط زیست و پیدایش بحران‌هایی است که بحران آب ازجمله آنهاست.

وی ادامه داد: توسعه پایدار در جریان توسعه کشور مغفول مانده است و امروز مشکلات عدیده‌ای بروز کرده‌اند؛ مشکلاتی که هزینه‌های‌شان در درازمدت بسیار بیشتر از منافع کوتاه‌مدت برنامه‌هایی است که موجب بروز این مشکلات شده‌‌اند. پایین رفتن قابل‌توجه سطح آب زیرزمینی، آلودگی آب‌ها و سواحل، زوال دریاچه هامون، ارومیه و بسیاری از تالاب‌ها و کاهش قابل‌توجه آب در زاینده‌رود، کارون و ارس حاصل این نوع ناهماهنگی و عدم تعادل در روابط و مناسبات انسان و محیط بوده است.

علوی با تاکید بر لزوم گسترش گفت‌و‌گو درباره آب، تصریح کرد: باوجود بروز آثار و عوارض ناشی از بحران آب در حوزه اقتصاد، محیط‌ زیست و حتی فضای اجتماعی مثلاً به‌وجود آمدن اختلاف‌ها و مناقشه‌های محلی و منطقه‌ای در برخی از استان‌های کشور، هنوز توجه، حساسیت و دغدغه‌مندی لازم در میان عموم مردم و حتی کارشناسان و سیاست‌گذاران آن‌گونه که باید پدید نیامده است.

وی یادآور شد: بی‌توجهی به بحران آب و چشم بستن بر اهمیت و جایگاه حیاتی آن در کشور، می‌تواند در آینده آثار مخرب و جبران‌ناپذیرتری بر جای گذارد؛ لذا نیاز است که بحران آب و عوامل و پیامدهای آن موضوع گفت‌وگوی علمی و تخصصی قرار گرفته و متخصصان و صاحب‌نظران عرصه‌های گوناگون مهندسی، جامعه، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ارتباطات در این‌باره به گفت‌وگو بنشینند.

علوی افزود: اندیشکده تدبیر آب ایران، انجمن جامعه‌شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات به‌عنوان نهادهای مدنی و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، با توجه به اهمیت راهبردی بحران آب، قصد دارند سلسله نشست‌هایی را با شعار «باید درباره آب گفت‌وگو کنیم» در شش‌ماهه دوم سال 1393 برای بررسی ابعاد مختلف بحران آب در ایران برگزار کنند تا ضمن مشخص شدن ابعاد راهبردی بحران آب، گفتمان‌سازی برای سیاست‌گذاری راهبردی در این حوزه تقویت شود.

بر این اساس، میزگرد سوم از مجموعه نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه روز چهارشنبه 19 آذرماه از ساعت 9 تا 12 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران واقع در خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی، اتاق بازرگانی ایران، طبقه هشتم برگزار خواهد شد.

اعضای پانل این میزگرد محمدسعید نوری‌نائینی (استاد دانشگاه و اقتصاددان)، نعمت اکبری (اقتصاددان و استاد دانشگاه) و یکی از اقتصاددانان اتاق بازرگانی ایران خواهند بود و این میزگرد درصدد پاسخ دادن به پرسش‌هایی همچون نقش و جایگاه آب در اقتصاد جامعه، پیامدهای مهم اقتصادی بحران آب و راه‌حل‌های کاهش خسارت‌ها و کنترل آثار بحران آب در حوزه اقتصاد خواهد بود.

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;