برپایی سمینار بررسی راهکارهای مصرف co2

به گزارش تاسیسات نیوز دكتر اكبر زمانيان، رئيس پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي گاز درباره چگونگي شكل‌گيري اين سمينار گفت: پژوهشگاه صنعت نفت پس از بررسي روش‌هاي جداسازي دي اكسيد كرين در فاز اول طرحي كه با كارفرمايي شركت توسعه مهندسي صادرات گاز انجام شد، تصميم گرفت در فاز دوم با انجام طراحي مهندسي از منابع موجود در عسلويه، co2 جداشده را از طريق خط لوله به مخزن منتقل كرده و به چاه براي ازدياد برداشت تزريق كند.

رئيس پژوهشكده توسعه فناوري‌هاي گاز با اشاره به موفقيت پژوهشگاه در فاز اول اين طرح گفت: براي فاز دوم اين طرح قرار شد سميناري برگزار شود تا ضمن ارائه دستاوردهاي فاز اول در آن، با جمع آوري نقطه نظرات ذينفعان براي جلب نظر سرمايه گذاران، ادامه كار در فاز دوم با قدرت هر چه بيشتر آغاز شود؛ همچنین از ديگر اهداف اين سمينار اطلاع‌رساني ، بررسي روش‌هاي موجود و شناسايي مبادي انتشار و مصرف است به گونه‌اي كه بتوان در آينده كارهاي بزرگ‌تر و بهتري در حوزه جلوگيري از انتشار دي اكسيد كربن انجام داد.

زمانيان با بيان اينکه الزامات بين المللي كشور‌ها را ملزم كرده است تا سال 2020 ميزان انتشار گاز دي اكسيد كربن را به مقدار مجاز برسانند، گفت: اگر كشوري بيش از حد مجاز توليد گاز co2 داشته باشد جريمه خواهد شد؛ از اين رو با توجه به ميزان انتشار co2 در كشور‌مان بايد به اين الزامات توجه ويژه كرد.

وي با اشاره به اين‌كه گاز co2 نه تنها مي‌تواند آلاينده نباشد بلكه مي‌تواند در صورت استفاده بهينه ، فايده هم داشته باشد، گفت: اين گاز در صورت جدا‌سازي و انتقال مناسب مي‌تواند ارزش اقتصادي داشته و از آن مصارف مناسبي داشت.

زمانيان ازدياد برداشت را يكي از راهكارهاي عمده مصرف co2 برشمرد و گفت: اين گاز به دليل سازگاري با هيدروكربن‌هاي موجود در مخازن نفتي، قابليت تزريق به چاه به منظور ازدياد برداشت دارد؛ كه اين امر يكي از نيازهاي روز كشور ما است.

وي افزود: co2 علاوه بر كاربرد در ازدياد برداشت مصارف ديگري هم دارد، براي نمونه در صنعت پتروشيمي براي توليد متانول از گاز طبيعي و توليد اوره امونياك از اين گاز استفاده مي شود و همچنين در قسمت اول فرايند توليد جي تي ال براي توليد گاز سنتز از co2 استفاده مي شود.

اين عضو هيات علمي پژوهشگاه صنعت نفت مباحث تخصصي اين سمينار را شامل دستاوردهاي فاز اول طرح دي اكسيد كربن، اهميت ازدياد برداشت، تزريق co2 به چاه جهت ازدياد برداشت ، اقتصاد روش هاي ذكر شده ، روش‌هاي استفاده از co2 برشمرد.

اين سمينار با برگزاري پنل تخصصي و حضور اكثر مديران و متخصصان این حوزه برپا می شود و مسايل حقوقي و مالي مرتبط با انتشار و مصرف دي اكسيد كربن به صورت پرسش و پاسخ مورد بررسي قرار می گیرد.

پایان پیام /.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;