برندسازی

"بهداد نامور یکتا"  مدرس بازاریابی و ارتباطاتبهداد ناموریکتا

پایبندی به تعهد ؛ قویترین سنگ بنای نیک نامی است 

(بخش اول)



پایبندی به تعهد ؛ قویترین سنگ بنای نیک نامی است 

(بخش اول)


در ابتدا به نظر می آید که متعهد بودن ارتباطی به ساختن برند نمی تواند داشته باشد و یا نیک نامی راچگونه میتوان به برند سازی نسبت داد؟

 امکان دارد سؤالات دیگری از این دست نیز به ذهن همه ما خطور کند. با این حال قبل از پرداختن به این موارد، کمی به جملات زیر که گاهی در زندگی روزمره بارها و بارها شنیده و یا گفته ایم، بیاندیشیم ؛

“سالهاست که از محصولات شرکت … استفاده میکنم، چون سالهاست که کیفیتش را حفظ کرده است و حتی بهتر هم شده”

” حاضرم پول بیشتری برای محصول … پرداخت کنم، وقتی میگویند گارانتی و خدمات پس از فروش کامل دارند، واقعاً همینطور است “

” کجااااا ؟!!! امکان ندارد از این فروشگاهی که می گویی خرید کنم!!! چیزی که در کاتالوگ نشان میدهند با چیزی که خرید میکنی زمین تا آسمان متفاوت است !!! اینها فقط فکر سود خودشان هستند!!! “

” محصول … فقط اوایل تولیدش خوب بود، یکم که فروش رفت، قیمتش را افزایش دادند، از کیفیتش هم زدند”

در شرایط نرمال محیطی و روانشناختی اعتماد به یکباره پدید نمی آید بلکه این اعتماد در قلب و ذهن مخاطبان و مشتریان پله پله ایجاد می شود که شنیده ها ویا تجربیات گذشته مخاطبان به شکل گیری آن کمک می کند، بخش مهمی از این کسب اعتماد به وسیله پایبندی به تعهداتی است که به مخاطبان اعلام شده و بیان می کنیم، همین پایبندی به تعهدات قبل از هر عامل دیگری به عنوان یکی از پایه های اصلی در ساختن برند تأثیر شگرفی دارد.

 با پایبندی به هر تعهدی که می دهیم ، به اعتماد مخاطبان و حتی وفاداری آنها نزدیکتر خواهیم شد که در نهایت سبب ارزشمند شدن نام، کسب و کار، سازمان و برند ما خواهد شد که در ادامه مسیرمان بر سودآوری ما نیز تأثیر می گذارد . 

هر عبارت و جمله ای میتواند تعهد ایجاد نماید، این تعهدات نه تنها در کسب و کار بلکه در زندگی شخصی تمامی ما نیز بسیار اهمیت دارند، شاید یکی از کوچکترین تعهداتی که در زندگی روزمره  تمامی ما وجود دارد و گاهی به راحتی از آن عبور می کنیم ولی بسیار حایز اهمیت است، تعهدات زمانی است!

و به گزاف نخواهد بود اگر بیان کنیم یکی از مهمترین تعهدات در بین تمامی جوامع و تمامی فرهنگهاست. هر کدام از ما چقدر این جملات را شنیده ایم و کسی که آنها را بیان کرده با عدم توجه به گفته اش و تعهدی که داده است باعث آزردگی ما گردیده؟

 “من تا فردا به شما خبر میدهم!” “محصول ما در روز دوشنبه به دستتان خواهد رسید””قرار ملاقات ما سرساعت 10 صبح””ما از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر در دفترمان حاضر هستیم””وقت دکتر شما سر ساعت4 بعد از ظهر است””ساعت پرواز شما 22:30 است””چک را برای 30/2/93 نوشته ام و مطمئن باشد نقد می شود” و….

  واقعاً ناراحت کننده است! اینطور نیست؟! همین موضوع به صورت معکوس هم اتفاق افتاده است، تعهداتی که بر سر زمان بیان داشته ایم و با کم توجهی باعث ناراحتی اطرافیانمان، مخاطبانمان و مشتریانمان گشته ایم! و به راحتی صفت «بد قول» را به جان خریده ایم! و مانند چوپانی دروغگو کسب مجدد نیک نامی برایمان بسیار سخت و نیازمند صرف هزینه های مادی و معنوی زیادی خواهد بود!

بنابراین ماندن بر سر حرف، قول و تعهد، روشی بسیار ظریف برای ایجاد نامی نیک و ساختن یک تصویر ذهنی و قلبی مثبت برای مخاطبانمان است.

 برای ساختن یک برند قوی و مناسب نیز قبل از هر برنامه ریزی های دقیق، تدوین استراتژیهای پیچیده، ایجاد کمپینهای حرفه ای، و … به پایبندی به تعهد نیاز داریم، تمام تلاش ما برای ساختن برند ایجاد نام و صفتی نیک در قلب و ذهن مشتریان و مخاطبانمان است تا بتوانیم ضمن جذب مشتریان جدید، مشتریان قبلی را نیز حفظ نماییم، که دراین رهگذر برای حفظ مشتریان قدیمی اولین و مهمترین عامل داشتن فرهنگ اخلاقیِ پایبندی به تعهدات است.

 

 خیلی وقتها از جملات و عباراتی استفاده می کنیم که در پس آنها تعهدات سنگینی نهفته است و با کم توجهی به آنها باعث بی اعتباری خویش خواهیم شد.

 

 لطفاً به این جمله که خیلی وقتها فروشندگان، بازاریابان و صاحبان کسب و کارها به راحتی بیان میکنند تا بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند،دقت کنید” محصولی که ما ارائه میدهیم از بهترین قطعات استاندارد اروپایی تهیه شده است”.

 

در نگاه اول هم برای فروش بیشتر محصولاتمان جمله ساده ای است، ولی شاید برای یکبار کاربرد داشته باشد! شاید به نظر آید که بیان کننده این جمله برای خویش و کسب وکارش تعهد خاصی را ایجاد نکرده است و با توجیهاتی مانند اینکه  “جمله ایست که خیلی ها میگویند!” به راحتی از آن عبور کند، ولیکن اگر از دیدگاه مخاطب و خریداران محصول به این جمله به نظر ساده نگاه کنیم، شکل دیگری پیدا خواهد کرد، وقتی این جمله برای مخاطبمان گفته شد، به شکلی ضمنی این انتظار را ایجاد کرده ایم که مخاطب از محصولی که با آن مواجه است، چه خصوصیاتی را انتظار داشته باشد : 1 . بهترین قطعات 2 .استاندارد بودن قطعات3 .اروپایی بودن قطعات.

 

فکر کنیم که محصولی را براساس صحبتهای اینچنینی یک فروشنده خریداری کرده ایم و در وارسی محصول در زیر یکی از قطعات عبارت ساخت چین را می بینیم! و یا بعد از یکبار استفاده یکی از قطعات ایراد اساسی پیدا میکند که میتواند نشان دهنده استاندارد نبودن و یا بهترین نبودن آن باشد!  چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مطمئناً آزرده خاطر خواهیم شد، عصبانی        می شویم، تمامی اعتمادی که به فروشنده، محصول، شرکت و آن برند داشته ایم، به یکباره فرو می ریزد و به احتمال خیلی زیاد آخرین خرید ما خواهد بود!

 

اگر ما در کسب و کارمان تعهدی را برپایه عبارات و جملاتی که مطرح می کنیم ایجاد کرده باشیم و به آن متعهد نبوده و مسؤلیتش را نپذیریم بسیار و بسیار خوش شانس خواهیم بود که مشتریانمان فقط و فقط، از ما خرید دیگری نداشته باشد!!! ولیکن کسانی که تجربه برخورد و ارتباط با این دست از مشتریان ناراضی را داشته اند، واقفند که این مشتریان می توانند تخریبی را ایجاد کنند که به راحتی قابل جبران نخواهد بود و مستلزم صرف هزینه های بسیاری است.

 

در نهایت برای آنکه اولین و قوی ترین سنگ بنای ساختن یک برند را درست و صحیح قرار دهیم تا به نیک نامی مشهور شود، کمی، بررسی کنیم که ما در برابر مشتریان و مخاطبانمان چه تعهداتی را مطرح می کنیم و به کدامیک از این آنها متعهدیم و به کدامیک خیر؟!

و سعی کنیم زیر بار سنگین تعهداتی برویم که قابلیت پاسخگویی به آنها را داشته باشیم، به عبارتی تعهدی را ندهیم که توانایی انجامش را نداریم، و مجدد این را مرور کنیم که برای ساختن هر برندی در ابتدا و قبل از آنکه وارد هرگونه مبحث دیگری شویم، بایستی فرا گیریم که در قبال تمام تعهداتی که بیان داشته ایم و یا قرار است بیان کنیم، پاسخگو باشیم و مسؤلیت آن تعهدات را تمام و کمال بپذیریم و تلاش کنیم این فرهنگ اخلاقی را به شکل جدی تری در رفتار و  کسب و کار خویش نهادینه سازیم، زیرا که پایبندی به تعهد ؛ قویترین سنگ بنای نیک نامی و ساختن برند است.

 

“بهداد ناموریکتا”  مدرس بازاریابی و ارتباطات

 

 

 

 


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;