برق هسته ای چیست

به گزارش تاسیسات نیوز، گروه فعالان محیط زیستی «دوستداران زمین» در اسکاتلند، در سالگرد حادثه چرنوبیل، برق هسته‌ای را به‌عنوان آخرین گزینه انرژی پایدار برای بشر عنوان کرده‌اند.




۲۶ آوریل ۲۰۱۷،‌ سی و یکمین سالگرد رخ‌داد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین هست که در آن راکتور شماره چهار این نیروگاه منفجر شد و پی‌آمدهای فاجعه‌بار بسیاری به ارمغان آورد.




دکتر ریچارد دیکسون، از گروه دوستداران زمین در اسکاتلند می‌گوید این حادثه هیچ‌گاه نباید فراموش شود.




او می‌گوید« انفجار نیروگاه چرنوبیل، فریادی بود بر سر دنیا که هیچ گاه از آن خلاصی نخواهد بود».




تلاش در جهت مقصر دانستن اوپراتورها و طراحان راکتور، و اطمینان دادن به این موضوع که این اتفاق هیچ‌گاه دوباره رخ نخواهد داد، نتوانست پرده‌ ضخیم تشعشعات رادیواکتیویی که بر سر اروپا کشیده شد را بی‌اثر کند، میراث بهداشتی ترسناک این فاجعه در این منطقه و هزینه‌های زیاد آن برای پاکسازی منطقه از دیگر عوارض این فاجعه بود.




دیکسون می‌گوید: در مورد میزان تلفات این حادثه حرف و حدیث زیاد است اما سازمان بهداشت جهانی میزان تلفات انسانی این حادثه را ۱۶ هزار نفر اعلام کرده است. حتی در اسکاتلند نیز اثرات مستقیم این حادثه احساس شد و بعد از گذشت ۲۴ سال بالاخره محدودیت‌های چرای گوسفندان در مناطق آلوده لغو شد.




به اعتقاد دیکسون، برق هسته‌ای آخرین انتخاب در انرژی پایدار برای بشر است.




او می‌گوید: در کشوری چون اسکاتلند که پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در آن فراوان است، دیوانه نیستیم که به فکر نیروگاه‌های هسته‌ای باشیم.




حتی اگر کسی نگران به‌جا گذاشتن یک میراث خطرناک برای هزار نسل آینده هم نباشد، خطر رخ‌داد حوادث، تهدیدات تروریستی یا تعلل‌های غیرقابل باور در ساخت و ساز آن، و هزینه‌های به شدت بالای نیروگاه هسته‌ای، در هر استراتژی معقول تولید انرژی برای یک کشور، عاملی برای کنار گذاشتن این نوع تولید انرژی باشد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;