برق لازمه زندگی

مهندس سلیم ایرانی زاده

سرپرست بخش مهندسي برق شركت مهندسين مشاور چگالش

 

برق لازمه زندگی است و صنعت برق این نعمت ارزشمند امروزی را فراهم نموده است. قبلاً آب را مایه حیات می‌دانستند اما حالا بدون برق حتی آب هم نخواهد بود.


تصور زندگی بدون برق حتی برای چند لحظه دشوار و سخت است.


برق روشنی‌بخش محیط زندگی و عامل چرخش چرخ صنعت است و بدون او زندگی مختل خواهد بود. برق مهم‌ترین و پرکاربردی‌ترین اختراع بشری است.


تكنولوژی و صنعتي که در ابتدای ورودش به ایران به‌سختی مورد پذیرش مردم آن دوره قرار گرفت و به خانه‌ها رفت؛ حالا فقدانش، خیلی سخت‌تر از ورودش شده است.


صنعت برق از ابتدای ورودش به ایران قامت خم نکرده و همچنان استوار ایستاده و پيشرفت فراواني كرده است.


کمتر صنایعی را در کشور داریم که مثل صنعت برق توانسته باشند با این‌همه بی‌مهری و مشکلات طاقت‌فرسا و انواع تحریم و تخریب همچنان به حیات خود ادامه دهد و اجازه ندهد کمبود آن را مردم کشور احساس کنند. صنعت برق روزهای سخت جنگ را با سربلندی سپری کرد و بعد از آن‌هم با قدرت ادامه داده است.


این در حالی است که خیلی از صنایع ما از بین رفتند و نتوانستند خود را در گذار دوران و شرایط بحرانی حفظ کنند اما صنعت برق بومی شد و ماند تا نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه و دنیا نیز حرفی برای گفتن داشته باشد گرچه هنوز هم با مشکلات فراوانی مواجه است. هنوز هم بهترین دانشجویان فنی مهندسی ما در خارج از کشور برقی‌ها هستند. رشته‌ای که همچنان رتبه‌های برتر کنکور را به خود جذب می‌کند.


با این‌همه خوبی‌هایی كه دارد نبودش حتماً سختي دارد لذا جهت تداوم وجود برق می‌بایست در مصرف آن كمال دقت و همراهي را انجام داد و به نحو احسنت بهره برد و از هدر رفت آن جلوگيري نمود.


ساده‌ترین كار صرفه‌جویی است و پیشرفته‌ترین آن حذف تلفات در شبكه برق‌رسانی است. به اميد آنكه اين صنعت با حضور كارشناسان صلاحیت‌دار و خبره قله‌های ترقی را پشت سر گذاشته و سربلند گردد و مثل هميشه در رأس كليه صنايع قرار داشته باشد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;