بررسی شاخص های معماری مناسب با بیماری های پاندمیک

هفدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار ” شهرسازی، سلامت عمومی، شهرسازگار با بیماری های پاندمیک به همت دبیرخانه ملی روز جهانی شهرسازی که به عنوان عالی ترین نهاد برگزار کننده و تصمیم گیرنده درخصوص آیین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در کشور می باشد، یکشنبه ۱۸ آبان ماه به صورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز،در این بزرگداشت شهردار تهران، پیشکسوتان، اساتید دانشگاه، صاحبنظران شهرساز به ارائه سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این مراسم دکتر الهام امینی عضو هیأت مدیره و دبیر هیأت رئیسه گروه تخصصی شهرسازی ضمن تبریک صمیمانه و تهنیت بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، به تشریح اهداف دبیرخانه دائمی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی پرداخت.
وی با بیان اینکه : محورهای مطرح شده و اهداف دبیرخانه دائمی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، ارتقاء سطح دانش شهرسازی درحوزه مجامع حرفه‌ای و عمومی، ایجاد زمینه‌های مشترک جهت اتخاذ رویکردهای واحد در حوزه شهرسازی، ایجاد زمینه تقویت ارتباطات شهرسازان محافل مختلف شهرسازی کشور و جامعه بین المللی، ارتقاء سطح آگاهی مدیران شهری از الزامات و نیازهای حرفه ای شهرسازی و دیگر اموری که به ارتقاء شهرسازی و حقوق شهروندی بیانجامد .
هفدهمین سال متوالی با تشکیل بیش از ۲۳ جلسه هم اندیشی مراسم گرامیداشت این روز ،در سال ۱۳۹۹ با شعار شهرسازی، سلامت عمومی ، شهرسازگار با بیماری های پاندمیک را به امید گرامیداشت این روز، در جهت میل به اهداف خود یعنی شناساندن حوزه شهرسازی به عموم مردم و تجلیل از فرهیختگان و پیشکوتان فعالان شهرسازی کشور تشکیل شد.
دکتر امینی در ادامه افزود : با شیوع کرونا به عنوان یک پدیده بهداشتی و زیستی در جهان، آشوب در سیستم پیچیده شهرها و فضاهای شهری و غیره سایه افکنده و شهرها به ناچار دچار دگریسی شده و خواهند شد وی افزود : پاندمی کرونا، زیست های پنهان جوامع بشری را آشکار و تداوم آن نقشه های شهرسازان را تغییر داده است.
وی اظهار داشت : الگوی سکونت، محله های خودکفا، شهرسازی محله محور، نهادهای محلی، حمل و نقل شهری، کسب و کارهای شهری خرد و محلی، موضوع تاب آوری، شهر هوشمند و غیره از مهمترین مؤلفه های شهرسازی است که نگاه بلند مدت دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی را از دهه های قبل در برگرفته و امروز بار دیگر بسیار جدی پیگیر و البته علمی این موضوعات را دنبال می نماید.
امینی تصریح کرد : با همراهی این پویش ملی توانستیم اجرایی شدن سیاست های شهرسازانه و تبیین تأثیر آنها در کاهش تداخل مدیریت های شهری را تقویت و یاری نماییم و ادامه داد دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی درپیشبرد اهداف عالی خود، استفاده از فرصت تعامل و گفت و گو در سطح ملی و بین المللی را ضروری دانسته و بنا به رسالت ذاتی خود در راستای سیاستهای شهرسازی ایران و در پرتو تفکرات خردمندانه اعضای خود عزم جدی در این زمینه برداشته و هرساله با استفاده از دیپلماسی علمی شهرسازی، روابط خود را گسترش داده و تا حد زیاد قابل توجهی ارتقاء جایگاه  شهرسازی ایران زمین را به سرانجام رسانده است.
از همین رو با ایجاد هماهنگی با جامعه جهانی شهرسازان زمینه تبادل نظر و تجربه در ارتقاء بهره وری و تسهیل حضور شهرسازان در صحنه های جهانی شهرسازی را رقم زده است
در ادامه این مراسم دکتر احمد سعیدنیا رئیس دبیرخانه بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، دکتر علی عسگری مدیر علمی و محقق ، اساتید دانشگاه ، صاحبنظران  و مهندسان شهرساز با توجه به شعار این بزرگداشت به ارائه مطالب علمی و کارشناسی در حوزه شهرسازی پرداختند و مشکلات شهری امروز را تحلیل و بررسی نمودند.
دکتر عسگری طراح و برنامه ریزی دانشگاه نیوکاسل انگلستان عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس و محقق ویژه معماری در دوران پسا کرونا که در حال حاضر عضو آکادمیک گروه مدل سازی کوید -۱۹ آژانس بهداشت عمومی فدرال کانادا است. به ارائه سخنرانی پرداخت.
دکتر پیروزحناچی شهردار تهران در شرایط ویژه در پاندمیک کرونا اشاره کرد و افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث شده در شرایط پاندمی حتی نزدیکترین افراد هم ملزم به رعایت فاصله اجتماعی شوند به طوری که این پاندمی پس از یکصد سال جدی ترین چالش پاندمی در جامعه بشری محسوب شده به نحوی که به گفته صدراعظم آلمان این پاندمی جدی ترین چالش پس از جنگ جهانی دوم تلقی می شود.
دکتر حناچی در ادامه اظهار کرد: قطعاً این شرایط در کل شهرهای ایران و در کل شهرهای جهان تأثیرات جدی خواهد داشت و طبیعتاً ادامه این وضعیت و کنترل پاندمی وجود خواهد داشت.
وی در ادامه به مرور تأثیرات این پاندمی در جهان اشاره کرد و افزود : در طول تاریخ شهرها با بیماری های همه گیر مواجه و یکی از مراکز توسعه پاندمی ها بودند .
شهردار تهران با اشاره به تأثیر گذاری واقعه کرونا در شکل گیری شهرها گفت: بعد از پاندمیک چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا شروع این پاندمی جهانی بر تغییر شکل شهرها و مناطق شهری تأثیر خواهد گذاشت آیا شهرها در آینده گسترش خواهند یافت؟ یا کوچکتر خواهند شد؟ تراکم جدید در شهرها چگونه خواهد بود ؟ چگونه رفتارهای مانند رعایت فاصله اجتماعی بر روی شبکه حمل و نقل عمومی تأثیر خواهد داشت و در نهایت در این دوره جدید شهرها به چه صورت خواهند بود ؟
وی یکی از اتفاقات شایع با شیوع بیماری کرونا در جهان را تشویق به رعایت فاصله اجتماعی، انزواگری و ماندن در منزل است، این مجموعه اتفاقات تأثیرات مستقیم یا غیر مستقیمی بر روح و روان جوامع انسانی خواهد داشت. تعطیلی مکانهای عمومی همچون مدارس ، کافه ها ، رستوران ها ، مراکز ورزشی و آموزشی در کوتاه مدت قطعاً تأثیرات مهمی در شهرها خواهد داشت.
دکتر حناچی خاطر نشان کرد : بازگشت به شرایط قبل، حداقل تا کنترل بیماری امکان پذیر نخواهد بود و می توان به جرأت اذعان نمود که در پایان راهی هستیم برای یک شروع جدید و طبیعتاً رفتارها و اعمال ما هم مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت و روش های ما هم دگرگون خواهد شد.
شهرداربا بیان اینکه : موضوع سلامت و توجه به سلامت در طراحی شهرها موضوع جدیدی نیست اما قطعاً با شیوع این پاندمی لازم است مجدداً این موضوع ویرایش و مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، تأثیراتی که تاکنون مورد توجه قرار گرفته تقویت پیوند با ساکنان محلات، تجربه ورود در مقیاس محلات، یکی از آن هاست کنترل تراکم جمعیت شهرهاو مناطقی که تراکم بسیار بالایی دارند قطعاً  یکی از آنها خواهد بود توسعه محورهای پیاده و دوچرخه یکی از موضوعات بسیار مهم خواهد بود، یکی از توصیه های ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﻬﺪاﺷﺖ به شهرها و تجربه ایی که شهرها در این زمینه داشتند توصیه مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری بود موضوع هوشمندسازی شهرها خیلی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر یک موضوع اجباری تلقی می گردد.
حناچی تأکید کرد : در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش در مدارس کشور ما به طور کامل بر روی این موضوع مستقر شده هر چند که این موضوع با چالش های مهمی مواجه است در هر صورت تا حدود زیادی این خلاء را پر کرده و افزایش تاب آوری در سطوح مختلف شهر، محله ، ساختمان حتی افزایش تاب آوری افراد هم از موارد مورد بررسی است به طوری که در ابتدای شیوع این بیماری تأثیرات روحی و روانی ناشی از رعایت فاصله اجتماعی و انزوای اجتماعی ست که مشهود است در نهایت اینکه ما در شرایط بعد از کرونا وضعیت متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.
وی در پایان پیروز حناچی به برنامه های تدارک دیده شده در شهر تهران در دوران جدید بعد از دوران پیوسته بی انظباطی اشاره کرد و افزود : تلاش خود را برای استقرار انظباط در شهر و توسعه بر مبنای طرح های توسعه مصوب است ممکن است طرح های توسعه ایده آل دارای ایراداتی باشد قطعاً هم همین است ، ولی بسیار بهتر از حرکت بی برنامه ای است که قبلاً وجود داشت و  ادعا می کنیم سیستم توسعه  برنامه شهر تهران را بر طرح تفصیلی و طرح جامع در تهران منطبق کردیم
وی گفت : هرچند برنامه ای که در ۵ سال آینده پیش بینی کرده بودیم با توجه به فشارهای گوناگون که کرونا هم یکی از این فشارها بود فعلاً تا الان توانستیم مقاومت کنیم و تلاش نمودیم شهری بسازیم آرام تر ، زیست پذیر تر و متوازن تر
در ادامه این مراسم مسابقه عکاسی دبیرخانه بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در دو بخش داخلی و خارجی با تمرکز بر موضوع تاب آوری شهری در برابر بیماری پاندمیک برگزار و عکس‌های برگزیده به مرحله داوری راه پیدا کرد.
لازم به ذکر است سه عکس برتر براساس معیارهای همچون برانگیختن احساسات بیننده و به تصویر کشیدن احساسات انسانی، توجه به جزئیات پیش پا افتاده و متفاوت بودن، کمیسوزیسیون ، رنگ قرمز سفیدی مناسب ، خلاقیت و روایت یک داستان ایده پردازی و هدفمند بودن عکس برگزیده گردید.
گفتنی است در پایان این مراسم به پاس سال‌ها تلاش چهره های ماندگار شهرسازی ایران زمین که تکرار ناشدنی هستند و تا ایران و ایرانی هستند این مفاخر و مشاهیر باید گرامی داشته شوند لوح قدردانی اهدا شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;