بررسی بازیافت تایرهای مستعمل به روش زیستی در پژوهشگاه مواد و انرژی

مواد و انرژی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: با انجام سه پروژه در این پژوهشگاه، بازیافت زیستی پودر تایر با استفاده از باکتری‌های مختلف و همچنین کنسرسیوم‌های بومی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  فریده قوی‌پنجه مجری این طرح در این خصوص اظهار داشت: کاربرد این طرح در صنایع تایرسازی در راستای استفاده مجدد تایرهای مستعمل در جهت کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، دارای اهمیت است.

 

وی افزود: نتایج به دست آمده حاکی از بهبود کیفیت تایرهای تیمار شده به روش زیستی است و با توجه به افزایش قیمت پلیمر که باعث ترغیب تایرسازان به استفاده مجدد از تایرهای مستعمل در تولید تایر می‌گردد، لزوم انجام تحقیقات در این زمینه که باعث افزایش خواص پلیمر بازیافتی شود، بیش از پیش مشخص می‌گردد.

 

رئیس پژوهشکده انرژی خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم پودر تایر مستعمل 1100 ‌تومان است، در حالیکه قیمت هر کیلوگرم لاستیک طبیعی حدود 600 ‌هزار تومان است، لذا امکان توسعه این دانش فنی با توجه به نیاز کشور طی تحقیقات آتی جهت کاهش مصرف ارزشمند است.

 

قوی‌پنجه گفت: با توجه به کاهش منابع اولیه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و نیز افزایش مشکلات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، توجه به بازیافت تایر و استفاده مجدد از تایرهای مستعمل اهمیت ویژه‌ای یافته است.

 

وی افزود: روش‌های پیشین و تجاری مرسوم در بازیابی لاستیک شامل روش‌های فیزیکی و شیمیایی است و در هر 2 روش شیمیایی و فیزیکی ممکن است، آلودگی‌های ثانویه ایجاد شود و انرژی زیادی مصرف شود، همچنین در روش‌های شیمیایی و فیزیکی تنها پیوندهای گوگرد، کربن مورد حمله قرار نگرفته و سایر پیوندها  (کربن – کربن) نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند که این موضوع سبب کوتاه شدن طول زنجیره پلیمر و افت خواص آن است.

 

قوی‌پنجه با اشاره به مزیت این روش نسبت به روش‌های قبلی، گفت: بازیابی تایر به روش زیستی به دلیل اینکه قدرت انتخابی داشته و می‌تواند تنها پیوندهای خاصی را مورد هدف قرار دهد، ارجحیت دارد در عین حال روش‌های زیستی در دما و فشار محیط انجام شده و هزینه‌های کمتری را در بردارند.

 پایان پیام/.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;