برداشت های میلیونی در قزوین

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین اعلام کرد که 330 میلیون مترمکعب آب از چاه‌های قزوین برداشت می‌شود.

 

 

یدالله ملکی در جلسه اتاق فکر آب استان قزوین که صبح امروز در شرکت آب منطقه‌ای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: وزارت نیرو موظف است ضمن اطلاع‌رسانی فراگیر و مؤثر به ذی‌نفعان در دو سال تمام پس از ابلاغ قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه برای تمام چاه‌های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در دشت‌های کشور که قبل از سال 85 حفر شده است، برنامه آبی مشخص کند.



وی افزود: بر اساس این قانون باید طبق ظرفیت آبی دشت مرتبط و با رعایت حریم چاه‌های مجاز و عدم اضطرار به دیگران و عموم مشروط به اجرای آبیاری تحت فشار توسط متقاضی پروانه بهره‌برداری صادر کند.



معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه یک‌هزار و 188 چاه فرم شماره یک در استان قزوین شناسایی شده است، اضافه کرد: بر اساس قانون فوق برای هر دشت یک میزان آب در نظر گرفته شده است و برای دشت قزوین نیز یک میلیارد و 30 میلیون مترمکعب آب در نظر گرفتند.



ملکی ادامه داد: با توجه به برآوردهای انجام شده 571 میلیون مترمکعب مصارف آب باید در سطح استان قزوین کاهش یابد تا سفره‌های زیرزمینی متعادل شود.



وی با اشاره به اعضای شورای حفاظت محدوده مطالعاتی (دشت) عنوان کرد: اعضای شورای حفاظت منابع آب استان، نمایندگان کشاورزان، افراد دانشگاهی، معتمدین شهرستان، نماینده خانه کشاورزی محدوده مطالعاتی و مقام عالی استان قزوین اعضای شورای حفاظت محدوده مطالعاتی را تشکیل می‌دهند.



معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به مفهوم پروانه بهره‌برداری اصلاح شده تصریح کرد: اصلاح پروانه بهره‌برداری فعلی چاه‌های غیرمجاز بر اساس آیین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای قزوین و سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.



ملکی گفت: تعدیل مجدد پروانه‌های بهره‌برداری اصلاح شده نیز چنانچه آب قابل برنامه‌ریزی مساوی یا کمتر از مجموع حجم پروانه‌های بهره‌برداری باشد، صورت می‌گیرد.



وی با اشاره به طبقه‌بندی محدوده‌های مطالعاتی بر اساس آب قابل برنامه‌ریزی بیان کرد: محدوده مطالعاتی «الف» شامل محدوده‌هایی است که در آن‌ها میزان آب قابل برنامه‌ریزی بیشتر از حجم مندرج در پروانه اصلاح شده باشد.



معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: محدوده مطالعاتی «ب» نیز به محدوده‌هایی اطلاق می‌شود که میزان آب قابل برنامه‌ریزی در آن محدوده کمتر یا مساوی با حجم مندرج در پروانه اصلاح شده باشد.



ملکی با اشاره به اقدامات اولیه مورد نیاز اضافه کرد: شناسایی چاه‌های کم عمق حداکثر تا عمق 20 متر حفر شده تا قبل از سال 85 و پس از آن که در حال حاضر در شبکه آبیاری مدرن، نیمه‌مدرن، سنتی و حریم رودخانه‌ها وجود دارد و به صورت مستقیم تحت تأثیر آب‌های سطحی است.



وی ادامه داد: همچین تهیه و تنظیم فهرست مشخصات تمام چاه‌های غیرمجاز کشاورزی پس از سال 85 نیز جزو اقدامات اولیه است که باید مشخص شود.



معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: صدور پروانه‌های بهره‌برداری اصلاح شده و تنظیم برنامه نصب کنتور هوشمند که لازم است سطح زیرکشت اولیه و الگوی کشت نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام شود.



ملکی تصریح کرد: به ازای هر فرم شماره یک 25 مترمکعب در شبانه‌روز آب اختصاص یافته است و این میزان آب تخصیص یافته با نظر شورای حفاظت آب استان قزوین اعمال می‌شود.



وی با اشاره به اقدامات ثانویه ضروری گفت: ارسال مشخصات چاه‌های دارای پروانه اصلاح شده یا تعدیل شده و چاه‌های مشمول قانون تعیین تکلیف برای اختصاص سهم آب قابل برنامه‌ریزی از جمله برنامه‌های ثانویه ضروری به شمار می‌رود.



معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان کرد: از مجموع یک‌هزار و 188 چاه فرم شماره یک موجود در استان قزوین یک هزار و 150 حلقه آن در شهرستان قزوین واقع شده است.



ملکی یادآور شد: میزان برداشت فعلی از چاه‌های آب استان قزوین در شرایط فعلی 330 میلیون مترمکعب است در حالی که آب قابل تخصیص فقط 10.84 میلیون مترمکعب است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;