برج‌ها، باغ‌های تهران را می‌بلعند

در سایه سیاست‌گذاری‌های غلط ، هر روز سودجویان برای گوشه‌ای از طبیعت دندان تیز می‌کنند تا دیروز زمین‌خواری، کوه‌خواری رواج داشت امروز شاهد تولد دوباره باغ‌خواری هستیم. طرحی که چندی پیش توسط شهرداری بدون نگاه زیست‌محیطی احیا شد.
تاسیسات نیوز – زهرا بیدقی: تاراج باغ‌های تهران به سال ۸۲ بازمی‌گردد مصوبه‌ای که موجب قتل عام درختان تهران به مساحت ۲ هزار و ۵۰۹ هکتار شد. به جریان افتادن دوباره این طرح پس از لغو در شورای پنجم موجب رشد آسمان خراش‌ها خواهد شد و دیگر جایی برای نفس کشیدن باقی نخواهد ماند. علی اعطا، عضو سابق شورای شهر تهران درباره احیا طرح برج باغ گفته است موضوع برج‌باغ، بهترین نماد اقتصاد سیاسی نابسامان شهر تهران است و همه مولفه‌های اقتصاد سیاسی شهر را در درون خودش دارد. بی‌خود نیست که این میزان اهمیت پیدا کرده است. باید ببینید متقاضیان و متولیان برج باغ چه کسانی هستند. چه فشاری از طرف چه اشخاصی، چه نهادها و سازمان‌هایی پشت موضوع هست؟ چه مناسباتی هست؟ آیا موضوع، صرفا یک اختلاف نظر کارشناسی است؟ مطلقا اینطور نیست. ابعاد موضوع فراتر از این‌هاست.
اظهارات عضو سابق شورای شهر تهران در حالی بازگو می‌شود که حتی شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازرسی هم خواستار لغو این مصوبه شده‌اند اما هنوز مشخص نیست مصوبه لغو شده یا خیر.
فارغ از تمامی ‌حواشی که در صدور این بخشنامه بوجود آمده به گفته کارشناسان اجرای این طرح منبع درآمدی برای شهرداری به شمار می‌رود بنابراین به جریان افتادن آن جای تعجب ندارد. از طرف دیگر به دنبال اجرای مصوبه باید شاهد افزایش قیمت مسکن هم باشیم. روزنامه «خانمان» در شماره امروز به بررسی تبعات مصوبه برج باغ شهرداری پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

معادل باغ‌ها، زمین بدهید
در همین زمینه فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به «خانمان» گفت: شهرداری می‌تواند معادل این باغ‌ها به صاحبانش زمین و یا تراکم بدهد و در مقابل باغ‌ها را به تملک خود در بیارود چراکه تهران در گذشته بیش از ۵ هزار هکتار باغ داشت، اما در حال حاضر کمتر از یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ دارد و تقریبا ۷۰ درصد فضای سبز خود را از دست داده است و اگر مصوبه برج باغ عملیاتی شود همین میزان باقی‌مانده از بین خواهد رفت.

منبع درآمد برای شهرداری
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید دوباره این مصوبه به جریان بیفتد اظهارکرد: از آنجایی که منبع درآمد برای شهرداری به شمار می‌رود صاحبان باغ‌ها را تشویق می‌کند تا پروانه ساخت وساز را دریافت کنند. از سویی دیگر مساحت این باغ‌ها بسیار بزرگ است و حتی اگر تغییر کاربری در ۳۰ درصد مساحت باغ‌ها انجام شود در آمد بالایی از بخش ارزش افزوده نصیب شهرداری خواهد شد.
این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد گفت: عامل اصلی که از ناحیه شهرداری محرک افزایش قیمت مسکن است، تراکم فروشی است. برای باغ‌ها ۱۱ طبقه در ۳۰ درصد مساحت اجازه ساخت وساز می‌دهند که بعضا تا ۱۳ و یا ۱۴ طبقه هم ساخته شده است اجرای این مصوبه در ظاهر موجب افزایش تولید مسکن می‌شود، اما به علت تراکم فروشی، افزایش قیمت ملک را به دنبال خواهد داشت.

بهانه‌ای برای احیا طرح
وی تشریح کرد: در یک دوره بحث برج باغ‌ها در شورای شهر مطرح شد و یک گروه مجوز گرفتند و دست به ساخت وساز زدند اما عده‌ای به محض اینکه دستور نقشه را دریافت کردند، طرح متوقف شد. اخیرا معاونت شهرداری اعلام کرده است کسانی که دستور نقشه دارند ذیحق هستند وباید پروانه را دریافت کنند در صورتی که چنین چیزی وجود ندارد تعداد بسیاری طی سال‌های گذشته دستور نقشه داشتند اما هنوز نتوانستند به مرحله صدور پروانه ساخت برسند.

می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند
همچنین مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن به «خانمان» گفت: در یک دوره شاهد بودیم با اعطای مجوز به ۶۰ باغ، ساخت وساز انجام شد، اما آسیب‌های بسیاری به محیط‌زیست وارد  کرد در حال حاضر نباید اجازه داد زمین‌هایی که قیمت گزافی دارند وجایگزین کردنشان دشوار است تبدیل به برج شوند. از طرف دیگر اقدام اشتباه را با این عنوان که در محوطه برج‌ها، باغ بسازند می‌خواهند توجیه کنند درواقع قصد دارند صورت مسئله را پاک کنند، اما هدفشان همان ساخت وساز واخذ تسهیلات است و به دنبال ایجاد فضای سبز یا توسعه زیبایی شهر نیستد.

توجیهی برای قیمت‌های نامتعارف
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مصوبه برج باغ روی بازار مسکن تاثیردارد یا خیر گفت: یک طرح فانتزی برای بالابردن قیمت و توجیه نرخ‌های نامناسب به شمار می‌رود. از آنجایی که قیمت واحدهای مسکونی در تهران براساس مناطق یک ، دو و پنج تعیین می‌شود و ملک‌های این  محدوده‌ها بیشتر برای سوداگری بانک‌ها و خرید سرمایه ای است طرح برج باغ می‌تواند توجیه مناسبی برای نرخ‌های نامتعارف این مناطق باشد. متاسفانه هیچ کدام از مولفه‌های قیمت مسکن تناسبی با درآمد اقشار جامعه ندارد اما از این مناطق الگو می‌گیرند.
این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: این رویکرد اشتباه در قیمت‌گذاری موجب شده طی ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن ۱۴۷۲ برابر شود و این یک فاجعه و بحران جدی به شمار می‌رود که تبعات اجتماعی بسیاری خواهد داشت.

تهران غرق در دود می‌شود
وی اظهارکرد: بیشتر باغ‌های باقیمانده تهران در حاشیه شهر واقع شده اند که در صورت اجرایی شدن این مصوبه سازندگان سودکلانی به جیب خواهند زد، اما برای شهری نظیر تهران که از آلودگی مفرط رنج می‌برد چالش زیست‌محیطی به شمار خواهد رفت که دیگر فضای سبزی نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;