برای چهارمین سال متوالی مشهد در جایگاه نخست بهینه سازی مصرف انرژی کشور

انرژی

  کسب رتبه نخست بهینه سازی مصرف انرژی در بین سایر کلان شهر های کشور برای چهارمین سال متوالی،  در نشست مشترک مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد و رئیس اداره بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه فناوری های نوین عنوان شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کسب رتبه نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی در بین سایر کلان‌شهر‌های کشور برای چهارمین سال متوالی، وقوع 52حادثه گودبرداری در سال جاری، اعلام ضوابط جدید اجرای مبحث 19‌انرژی و آمارهای جدید صرفه‌جویی مشهدیان، بخشی از نکاتی بود که در نشست مشترک مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد و رئیس اداره بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه فناوری‌های نوین عنوان شد.

به گزارش شهرآرا؛مسعود ایاز در این نشست گفت: بعد از اینکه مدیریت نظارت بر اجرای مقررات ملی از سال‌1386 آغاز به کار کرد، با همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط با حوزه ساختمان و اعضای محترم شورای شهر و شهردار مشهد توانستیم از چهارسال پیش به صورت متوالی رتبه نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی را در بین شهرداران کلان‌شهر‌های کشور کسب کنیم.

مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد ادامه داد: هم‌اکنون با نظارت بر 8‌هزار مهندس عمران، معماری و تاسیسات مکانیکی دارای کد شهرداری و با همکاری سازمان نظام مهندسی و اداره راه و شهرسازی، در حال انجام اقداماتی هستیم که به کیفیت ساختمان‌ها به عنوان عناصر اصلی شهر مشهد می‌انجامد.

وقوع 52 حادثه به دلیل گودبرداری غیر اصولی

وی از وقوع 52‌حادثه نشست در گودبرداری‌های سال جاری خبر داد و افزود: وقوع چنین حوادثی به‌دلیل عمل نکردن به مقررات کندن پی ساختمان یا مستحکم نبودن ساختمان مجاور است؛ اگر نقصی در هرکدام از مراحل گودبرداری شامل مطالعه زمین‌شناسی، محاسبه سازه‌های نگهبان و اجرای محاسبات انجام شده، به‌وجود آید، ما شاهد حوادث این‌چنینی خواهیم بود.

اعمال مقررات جدید مبحث‌19 در ساختمان‌های مشهد

مصطفی کوهسری‌نژاد رئیس اداره بهینه‌سازی مصرف انرژی شهرداری مشهد نیز در این جلسه از انرژی به عنوان کالای استراتژیک یاد کرد و افزود: باید با یک نگاه استراتژیک برای مصرف بهینه انرژی برنامه‌ریزی کنیم و از آنجایی که 40درصد انرژی در بخش‌های مرتبط به ساختمان مصرف می‌شود، می‌توان با اجرای قوانین ساختمان از جمله مبحث‌19 از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.وی تصریح کرد: زمان‌بندی اجرای مبحث‌19 ساختمان برای اولین‌بار از سال‌1370 ازسوی وزارت مسکن مطرح شد که به عایق‌کاری تاسیسات، پشت‌بام، دیواره‌های بیرونی و اولین کف مسکونی شامل سطح پیلوت یا زیرزمین و استفاده از پنجره‌های دوجداره اشاره دارد.وی ادامه داد: طبق این زمان‌بندی قرار بود از آغاز طرح در سال‌1384 تا پایان زمان آن در سال‌1392 همه ساختمان‌های شهرها و روستاها، قوانین مبحث‌19 را رعایت کنند که تنها مشهد توانسته است با آغاز فعالیت خود از سال‌1385 تاکنون ساختمان‌های بند ج و د یعنی ساختمان‌های با زیربنای بیش از 2هزارمتر یا بالاتر از شش سقف، رتبه نخست را برای چهارمین سال پیاپی کسب کند.

80درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی در مشهد

وی خاطر‌نشان کرد: از سال‌1387 که مقررات مبحث‌19 برای ساختمان‌ها در مشهد اجرایی شده، حدود 80درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته‌ایم که این برای اولین‌بار در کشور رخ داده و یک رکورد محسوب می‌شود.

رئیس اداره بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه فناوری‌های نوین از دیگر اقدامات اجرایی مبحث19برای تکمیل چرخه بهینه‌سازی انرژی خبر داد و گفت: با توجه به تجربه کشورهای توسعه‌یافته در زمینه بهینه‌سازی انرژی و استفاده آن‌ها از عایق‌هایی مثل پشم سنگ، پشم شیشه و… توانستیم این قابلیت‌ها را بومی‌سازی کرده و با مصالح کشور سازگار کنیم.

وی خطاب به دستگاه‌های نظارتی اظهار کرد: قانونی با 75ماده و 20تبصره با موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی در سال‌1389 مصوب شده که هم‌اکنون این قوانین بر زمین مانده و دستگاه‌های متولی کمتر به آن عمل می‌کنند.

وی ضمن اخطار به تولید‌کنندگانی که از بی‌اطلاعی مردم استفاده کرده و به تولید مصالح بی‌کیفیت به عنوان مصالح مدرن می‌پردازند، اعلام کرد: با همکاری مرکز تحقیقات مسکن طی جلساتی که در استانداری برگزار کرده‌ایم، قرار است با خاطیان برخورد جدی صورت بگیرد.

 

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;