بانک ها محتکران اصلی خانه های خالی

تاسیسات نیوز: تامین مسکن در هر کشوری یکی از وظایف اصلی دولت ها محسوب می شود، که البته در راستای تحقق این وظیفه، موتور مولد بسیاری از بخش های دیگر اقتصادی کشور نیز به حرکت درخواهد آمد و البته شاخص های منفی رشد و توسعه نیز همزمان با بهبود صنعت ساخت و ساز بهبود خواهد یافت. دولتمردان نیز به منظور دستیبابی به اهداف از پیش تعیین شده در این حوزه طرح های مختلفی را برای سامان یافتن بازار مسکن معرفی کرده است که یکی از آن ها اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی است. راه اندازی سامانه خانه های خالی هر چند مدتی است اجرایی شده است اما به دلیل جامع نبودن ابزارهای مورد نیاز برای رصد و شناسایی خانه های خالی و یا دلایل و عوامل نامشخص، اجرای کامل این طرح هنوز عملیاتی نشده است. هر چند بر اساس آمار منتشر شده در راستای اقدامات صورت گرفته در ابتدای اجرای این طرح، بانک ها بیشترین سهم را در آمار خانه های داشته اند که در صورت شناسایی کامل و عرضه آن تغییری محسوس در بازار مسکن احساس خواهد شد.
عرضه واحدهای مسکونی بانک‌ها به بازار
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه واحدهای خالی که توسط بانک‌ها احتکار شده چه روندی در پیش خواهند داشت، گفت: واحدهای خالی که توسط بانک‌ها طی سال‌های اخیر خریداری شده در بازار مسکن عرضه خواهد شد.عده‌ای از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری این واحدها را خریداری کرده بودند که زمان مناسب به فروش برسانند. یکی از مالکان عمده خانه‌های خالی بانک‌ها هستند که ۲۰۰ هزار خانه خالی برای بانک‌ها شناسایی شده و بانک‌ها به تدریج این خانه‌ها را به بازار عرضه می‌کنند و تلاش ما بر این است که انگیزه برای احتکار مسکن به حداقل کاهش پیدا کند.
علت گرانی مسکن «احتکار» است
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل و نقل با تاکید بر اینکه پروژه نهضت ملی مسکن یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور است، گفت: پروژه نهضت ملی مسکن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی طی ۱۰۰ سال اخیر است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه تأمین منابع مالی، مصالح و کیفیت باید نقاط ضعف و قوت را این وزارتخانه را شناسایی کنیم البته ساخت مسکن‌های ویلایی را هم در برنامه داریم که به مرور از ابتدای سال آینده شرایط واگذاری به به مردم اجرا خواهد شد.  وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه علت قیمت‌های سرسام در مسکن به دلیل احتکار است و ارزش بالای ملک منجر به سوداگری شده است، گفت: سامانه‌ای برای شناسایی زمین‌های معطل مانده راه‌اندازی است.
خرید یک متر مسکن با پس‌انداز حقوق یک سال!
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس در زمینه افزایش قدرت خرید مسکن، گفت: وضعیت مسکن در شهر تهران موضوع پیچیده‌ای است که تک بعدی نمی‌توان به آن نگاه کرد. ایری تشریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه فاقد استراتژی تولید مسکن بودیم و دولت سیزدهم همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت یک میلیون واحد مسکن، مالیات بر خاله‌های خالی، ساماندهی بازار اجاره را در دستور کار قرار داده است. بخش مسکن از جمله زیربخش‌های اقتصاد کلان است، تابع تغییر و تحولات اقتصادی کشور بوده و مجزا از کل اقتصاد قابل بررسی نیست. بدیهی است که در شرایط بروز تورم تمامی زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار گرفته و نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت در یک بخش از اقتصاد را داشت. وی بیان کرد: مجلس با تصویب «طرح جهش تولید و تأمین مسکن» مسیر آشکاری را برای دولت ترسیم کرده است اما متأسفانه مسیر دولت و بازار کاملاً موازی یکدیگر اند و تاکنون راهکار مشخصی در این زمینه ایجاد نشده است. هزینه زمین در پروژه‌های نهضت ملی مسکن صفر شده و زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله واگذار شده‌اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;