بام‌های سفید در کاهش دمای ساختمان‌ها

با تغییرات اقلیمی، سطوح دما گاهی غیرقابل پیش‌بینی بوده و برای زندگی راحت باید انرژی بیشتری صرف تهویه مطبوع یا گرمایش شود. از این رو استارتاپ‌ها به مصرف کنندگان کمک می‌کنند تا ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها، دمای داخل خانه خود را کنترل کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در فرانسه، بخش ساخت و ساز یکی از موارد کلیدی در مبارزه با گرمایش جهانی است. با انتشار سالانه ۱۲۳ میلیون تن دی اکسیدکربن، این بخش ۴۴ درصد از انرژی مصرف شده در فرانسه را تشکیل می دهد که بیشتر از بخش حمل و نقل (۳۱.۳ درصد) است. بنابراین در این زمینه است که شرکت انرکول (Enercool) می خواهد با تمرین تکنیک سفیدسازی بام ها فعالیت کند. انرکول یک استارتاپ جوان در شهر نانت است که می خواهد تکنیک “بام خنک” را در این قلمرو توسعه دهد. این تکنیک که شامل رنگ آمیزی سقف ها به رنگ سفید است، باعث می شود در صورت گرمای شدید دمای داخل ساختمان ها کاهش یافته و در نتیجه استفاده از تهویه مطبوع به حداق برسد.
 بام خنک تکنیکی جهت کاهش گرمای بیش از حد سقف ها در تابستان در شهرهای تاب آور با دماهای بالا، به لطف نصب    برزنت های بزرگ رنگ روشن یا نقاشی سفید رنگ بر روی سقف ساختمان هاست. این مفهوم که در ایالات متحده بسیار گسترده است، با ایجاد شورای مربوط به بام خنک در سال ۱۹۹۸ دائمی شد. هدف این سازمان غیرانتفاعی پیاده سازی و برقراری یک سیستم دقیق برای ارزیابی عملکرد انرژی تابشی سطوح سقف ها است. این شهر در حال حاضر دارای بیش از ۸۵۰۰۰۰ سقف با رنگ سفید است. استارت آپ انرکول از این تکنیک الهام گرفته است و پیشنهاد می کند سقف ساختمان ها را دوباره به رنگ سفید رنگ آمیزی کنند. تکنیکی که دمای داخلی یک ساختمان را ۷ درجه کاهش می دهد.

ویژگی‌های رنگ مورد استفاده توسط انرکول؟
•  نور خورشید را منعکس می کند: رنگ بسیار سفید به نور خاصیت فوق انعکاسی می دهد تا اثر گرما را تا حد امکان کاهش دهد.
•  بادوام است: برخلاف رنگ های کلاسیک که ۲ یا ۳ سال دوام می آورند، این رنگ می تواند تا ۱۵ سال دوام بیاورد! پس از انجام تجزیه و تحلیل چرخه عمر رنگ، متوجه می‌شویم که پس از یک سال، تأثیر تولید آن با صرفه‌جویی در انرژی جبران می‌شود. رنگ همچنین عمر سقف را افزایش می دهد (به حداقل رساندن تعمیر و نگهداری).
•  انسان و محیط زیست را حفظ می کند: رنگی مبتنی بر آب است، بنابراین ضرر آن کمتر از اکریلیک است. مواد تشکیل دهنده آن نیز از فرانسه و اروپا تهیه می شود.

اکولوژی، سلامت و اقتصاد: بام خنک در همه جبهه‌ها!
بام خنک یک مفهوم اکولوژیکی است: استفاده از تهویه مطبوع را در تابستان محدود می کند، که مسئول مصرف بیش از حد انرژی است و همچنین به پدیده جزیره گرمایی شهری کمک می کند. این مفهوم از نظر سلامتی نیز سودمند است. طبق یک مطالعه آمریکایی، بام خنک کیفیت هوا را بهبود می بخشد، دمای هوای شهری را کاهش می دهد و در نتیجه تشکیل ازن در سطح زمین را کند می کند. بام خنک همچنین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد زیرا این سقف ها دمای هوای داخل ساختمان را در ساختمان هایی که تهویه مطبوع ندارند کاهش می دهد که باعث افزایش بهره وری و سلامت ساکنان می شود.
برخی از افراد نیز به انرکول مراجعه کرده اند، اما برای بهره‌وری بیشتر، این مفهوم بیش از هر چیز از گسترش به جوامع برای ساختمان‌های عمومی، مدارس یا مهد کودک‌ها سود می‌برد. پروژه هایی که متأسفانه اجرای آنها زمان زیادی را می طلبد و گاهی به دلیل طرح های شهرسازی محلی محدود می شود.
بنابراین، بام های خنک با اینکه نیاز به انرژی گرمایشی را در آب و هوای سرد افزایش می دهند، ولی این نقطه ضعف از نظر سود در تابستان ناچیز است. با این حال، از نظر تاب آوری شهرها و پیش بینی گرمای شدید تابستان که در آینده با آن مواجه خواهیم شد، می تواند سودمند باشد.

آذر کریم‌زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;