بالاترین نرخ بیکاری جامعه از آنِ مهندسان است

مهندس محمود ژاله، گفت: با توجه به فرار مغزها؛ خصوصا در بین نخبه‌های مهندسی می‌توان به این موضوع پی ‌برد که بار علمی دانشگاه‌های صنعتی به شدت کاهش یافته و علاوه بر این؛ ضعف در تجارب علمی، جذب شدن مهندسان به بازار کار را با دشواری روبرو کرده است.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، با اشاره به جایگاه فعلی مهندسان در جامعه امروز، بیان کرد: متاسفانه درحال حاضر جامعه مهندسی ما از حال و روز خوبی برخوردار نیست و قطعا علل این موضوع ناشی از ضعف سیاست‌گذاری‌های دولت‌های مختلف در عرصه سیاسی، اقتصادی و آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها ما شاهد افت شدید علمی در بین مهندسان و فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی و علمی بوده‌ایم و متاسفانه همین امر باعث شده جامعه مهندسی دچار عقب‌ماندگی علمی شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که ما در این سال‌ها شاهد رشد زیادی در تعداد مهندس در جامعه به دلیل عدم استقبال داوطلبان کنکور از انتخاب رشته‌های مهندسی هم نبوده‌ایم. این موضوع قطعا از بالا بودن نرخ بی‌کاری در رشته‌های مختلف مهندسی نشات می‌گیرد.

وی با ابراز تاسف نسبت به وجود مشکلات اقتصادی تصریح کرد: واحد‌های صنعتی به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه هستند. علاوه‌بر این، بسیاری از صنایع و کارگاه‌ها در این دوره نه تنها توسعه پیدا نکرده‌اند؛ بلکه مجبور به تعدیل نیرو هم شده‌اند. حال اگر سیاست‌های اقتصادی به درستی اجرا شود و صادرات در صدر برنامه‌های دولت در کنار رفع تحریم‌ها قرار گیرد؛ ما شاهد رونق صنعت و جذب هر چه بیشتر مهندسان در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.

وی ادامه داد: صنایع با توجه به رقابت موجود در بازار برای به روز ماندن خود، به سمت مراکز دانشگاهی کشیده می‌شوند که نتیجه‌ آن ارتباط نزدیک‌تر آن‌ها با مراکز علمی و دانشگاهی است. هرچند دولت با تقویت پارک‌های فناوری و حمایت از استارت آپ‌ها قدم‌های خوبی در این خصوص برداشته؛ ولی باز با وجود مشکلات ذکر شده هنوز جامعه مهندسان با بالاترین نرخ بیکاری روبرو است.

مهندس ژاله با ذکر ویژگی‌های یک مهندس حرفه‌ای اضافه کرد: یک مهندس کاربلد قبل از هر چیز باید عاشق کار خود باشد و بتواند در رشته خود اطلاعات را به روز کند. همچنین؛ مردمی بودن و حسن خلق در کنار دیدگاه سازنده و آبادگر می‌تواند جایگاه او را ارتقاء دهد. او باید در مقام یک معلم ظاهر شود و سعی کند مسائل را با سعه صدر حل کند. علاوه‌بر‌آن؛ یک مهندس در بازدید خود از پروژه‌های ساختمانی باید رعایت اصول ایمنی، نظام نامه‌ها و مباحث ملی ساختمان را با حوصله برای کارفرما و مجری توضیح دهد و بتواند برای رعایت هرچه بهتر قوانین فرهنگ‌سازی را از خود شروع کند.

عضو منتخب هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان،  در پایان خاطرنشان کرد: از آن‌جا که مهندسان آباد‌گران جامعه امروزی هستند، آموزش‌های کاربردی در موقع استخدام، آموزش‌های ضمن خدمت، اهمیت دادن به نظرات و همچنین مشارکت دادن مهندسان تازه‌کار در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد. علاوه بر آن؛ برای بالا بردن انگیزه مهندسان تازه‌کار و همچنین درک بهتر مشکلات مهندسی در جامعه باید در انتخاب مدیران هوشمندانه عمل کنیم، تا بتوانیم از مدیران مجرب که توان مدیریتی بالایی دارند، استفاده کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;