بازیافت باتری تلفن های هوشمند به سیستم های برق خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، علیرغم قیمت های بالا، عمر متوسط تلفن های هوشمند حدود سه سال است. با این وجود باتری های لیتیومی تامین کننده برق این تلفن ها حدود 5 سال کار می کنند؛ یعنی هر تلفن هوشمندی که دورانداخته می شود، سال ها روشنایی باتری را به هدر می دهد.





برای کاهش پسماندهای زیست محیطی و تامی منبع ذخیره برای جوامع روستایی، محققان دانشگاه کینگ هی در سئول مدلی برای بازیافت باتری های لیتیومی مصرف نشده به دستگاه های ذخیره انرژی برای لامپ های LED خورشیدی ارایه کرده اند. 





طرح ارایه شده شامل 5 مرحله کلی است: جمع آوری باتری ها، تست و اتخاب، تولید سیستم، تجاری کردن و نصب. همه این مراحل با فرصت ایجاد شغل همراه است.

 

 

 

لامپ های شمعی و کرسن که برای روشنایی خانه ها در بسیاری از جوامع روستایی استفاده می شود، مضر، ناکارامد و گران تر از یک سیستم روشنایی خورشیدی کوچک است. استفاده از باتری تلفن های همراه در سیستم های کوچک خانگی برای دسترسی ساده تر ساکنین به برق، روش خوبی برای این منظور است.

 

 

 

 

باتری ها یکی از قطعات گران یک سیستم خورشیدی خانگی هستند و کمک زیادی به مانع هزینه سیستم های روشنایی جدید در جوامع روستایی می کنند. باتری های قدیمی ماشین که اسیدی هستند معمولا در سیستم های بهبودیافته به عنوان واحد ذخیره استفاده می شوند اما طول عمر بسیار خوبی دارند.

 

 

 

 

یک باتری تلفن لیتیومی استاندارد با ظرفیت 1000 میلی آمپر-ساعت می تواند یک لامپ LED یک وات را برای سه ساعت یا یک لامپ 0.5 وات برای تامین نور خواندن و نوشتن را برای حدود 6 ساعت روشنکند. در صورت اتصال به یک پنل خورشیدی کوچک، این سیستم بدون نگهداری می تواند تقریباً سه سال دوام داشته باشد.

 

 

 

 

محققان همچنین یک سیستم 12 ولت متشکل از سه باتری تلفن موبایل هر کدام با ظرفیت 3100 میلی آمپر و یک لامپ LED 5 وات و یک پنل خورشیدی کوچک به قیمت 25 دلار ساختند. این سیستم ها قابلیت روشن کردن یک اتق را برای حدود 5 ساعت دارند و عمر آنها تقریباً سه سال بدون هیچ نگهداری است.

 

 

 

 

کار بیشتر در این حوزه شامل ساخت یک مجموعه باتری و سیستم های بازیافت پسماندهای الکترونیکی و نیز کمک به کاهش هزینه سیستم های خورشیدی برای جوامع روستایی کشورهای در حال توسعه است. محققان برای آغاز پروژه های پایلوت در سنگال و کشورهای آفریقایی در سال آینده برنامه ریزی می کنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;