بازگشت فراموش کاران

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۴3 میباشد.

 

 

 

همکاران عزیز سلام و روز مهندس مبارک!



این هفته تقارن جالبی میان بلایای طبیعی و هفته مهندس اتفاق افتاده است. این تقارن جالب است زیرا دو جریان مهندسی شده با هم درگیر شده‌اند و البته مهندس طبیعت بسیار قدرتمندتر عمل کرده است.

 

 

 

مهندسی تاسیسات دانش مبارزه با طبیعت است. البته مبارزه‌ای که با رحم و شفقت همراه است. مانند پدری که مجبور است فرزندش را تربیت بیاموزد اما تندی بیش از حد نتیجه‌ای عکس دارد. ما با طبیعت می‌جنگیم اما به‌شرط همراهی با آن، تخریب نکردن آن و برهم نزدن نظم آن. چنانی که آب را در سدها جمع می‌کنیم تا با خشکی بجنگیم اما باعث خشکی تالاب‌ها می‌شویم و طبیعت به ما ریزگرد هدیه می‌کند.

 

 

 

 

خرابی بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و مانند آن‌ها به‌راحتی قابل پیشگیری است. در تمام شهرهای کشور ما از سالیان دور سیل بندهایی احداث شده بود که جریان سیل را منحرف می‌کرد. اما گسترش شهرها و ساخت و ساز در حریم این مسیل‌ها، ما را کاملاً بی‌دفاع نموده است و نتیجه آن را امروز می‌بینیم.





این به معنای آن است که نسل مهندسان قدیمی‌تر از دوران معاصر به زیرساخت‌ها بهتر می‌اندیشیده‌اند و دور اندیش تر بوده‌اند. شگفتی آنجاست که متأسفانه این دانش عظیم در عصر حاضر به ما منتقل نشده است. البته در حال انتقال بوده است اما هجمه دانش نوین از غرب به کشور ما، چنان ما را شیفته خود نمود که آموزه‌های مهندسی پدران خود را فراموش کردیم و این یعنی بومی‌سازی دانش مهندسی انجام نشد. حال با حجمی عظیم از استانداردهای وارداتی و البته بی‌نقص روبرو هستیم که بومی‌سازی نشده است. بگذریم که در برهه‌ای طولانی همین استانداردهای وارداتی را هم یا نداشتیم یا نمی‌خواستیم داشته باشیم و هنوز هم با آن عمیقاً فاصله داریم.

 

 

 

 

این فاصله را در فاجعه پلاسکو دیدیم و این عدم بومی‌سازی را در هجوم بلایای طبیعی می‌بینیم. تا کجا باید ببینیم معلوم نیست اما آنچه مشخص است بیداری بسیار آرام مسئولین و توده مردم از خواب طولانی بی‌توجهی به مهندسین است. به نظر می‌رسد این استاد پیر که مدت‌هاست از سوی جامعه ما فراموش‌شده است کم‌کم در حال یادآوری است. گویا همه متوجه می‌شوند که انگار یک جای کار مشکل دارد و آن‌کسی که زمانی می‌گفت باید خوب بسازید باید پول خرج کنید و شاید اتفاق بدی بیفتد راست می‌گفت و اصلاً چرا مدت‌هاست که نیست!

 

 

 

 

ما هم باید به هوش باشیم که بی سوادی، اهمال و کم‌کاری ظلم بزرگی است که در حق خودمان و همکارانمان می‌کنیم. این برگشت را باید قدر دانست و هنر خود را باید نشان دهیم. البته اگر برگشتی باشد و هنری باشد.

 

روز همه تلاشگران عرصه طراحی و تأمین کالا و اجرا و بهره‌برداری و نگهداری مبارک باد!

 

روز همه ما مبارک و فرخنده باد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;