بازگشت خریدار به بازار آهن

طی دو هفته گذشته، شاهد افت پیوسته قیمت میلگرد آجدار در بازار بودیم به طوری که تعداد بیشتری از عرضه‌کنندگان این محصول، میلگرد را به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش رساندند.
به گزارش تاسیسات نیوز، طی دو هفته گذشته، شاهد افت پیوسته قیمت میلگرد آجدار در بازار بودیم به طوری که تعداد بیشتری از عرضه‌کنندگان این محصول، میلگرد را به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش رساندند؛ برخی از مبادی فروش قیمت میلگرد نیشابور و قیمت میلگرد میانه را نیز به این قیمت به فروش رساندند؛ به طوری که قیمت میلگرد میانه روز گذشته ۲۵.۹۰۰ تومان اعلام شد.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نرخ ارز در بازار آزاد طی دو روز گذشته نوسانات جزئی داشته و به نظر می‌رسد روند نزولی آن متوقف شده و یا در حال تثبیت است به این صورت که قیمت دلار با کمی افزایش در پایان روز گذشته ۶۱.۷۰۰ تومان اعلام شد.
به همین دلیل، طبق آمار برخی از خریداران که در دو هفته گذشته به دلیل احتیاط، از خرید میلگرد خودداری کرده بودند، با مشاهده ثبات نسبی قیمت‌ها، به طور محتاطانه و محدود تقاضای خود را در محدوده قیمتی ۲۵ هزار تومان آغاز کرده‌اند.
اکثر کارخانه‌ها قیمت روز تیرآهن و لانه زنبوری را ثابت نگه داشتند، اما ذوب آهن اصفهان ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان از قیمت محصولات خود کاست.
قیمت ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت ورق استیل، قیمت ورق آلومینیوم، قیمت ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها ۳۰۰ تومان کاهش یافت.
اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در پنجره را ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان کاهش دادند، اما قیمت پروفیل کیان پرشیا ثابت اعلام شد. قیمت لوله گازی، قیمت لوله اسپیرال در اکثر کارخانه‌ها با کاهش ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی عرضه شد.
قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش یافت، اما برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.
کاهش تقاضا همسو با قیمت آهن
معاملات شمش فولاد در بورس کالا به نصف رسید زیرا رکود در بازار مقاطع طویل فولادی و عدم امیدواری به رشد تقاضا، تمایل نوردکاران به خرید شمش فولاد را به شدت کاهش داده است. در نتیجه، فقط ۴۰ درصد از شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا در روز دهم اردیبهشت معامله شد.
به طوری که میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بورس کالا در ۱۰ اردیبهشت به ۲۱ هزار و ۵۲۷ تومان رسید که کمتر از دو هفته قبل بود. این کاهش قیمت به دلیل افت تقاضا و همچنین عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد است.
استمرار عرضه‌های سنگین آهن اسفنجی در هفته‌های اخیر و کاهش انتظارات تورمی، تب خرید این محصول نیز در بورس کالا را فروکش کرده است و فقط ۷۵ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده به فروش رفت.
۱۶۸ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه ۱۲ هزار و ۹۸۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۶ تومان در بورس عرضه شد؛ تقاضای ثبت شده در بورس به ۱۶۷ هزار و ۹۰۰ تن رسید و تنها ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ تن آهن اسفنجی به فروش رفت.
قیمت بیلت صادراتی ایران ۴۷۱ دلار به ازای هر تن است؛ با احتساب نرخ ارز در بازار مبادله، قیمت ریالی هر کیلوگرم شمش فولاد صادراتی ایران بین ۱۹ هزار و ۴۵۰ تا ۲۰ هزار و ۸۶۰ تومان خواهد بود؛ در حالی که قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد در بورس کالای ایران بین ۱۹ هزار و ۹۰۰ تا ۲۲ هزار و ۲۳۰ تومان بود که این امر به کاهش تمایل فولادسازان به صادرات منجر می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;