بازار مسکن دچار رکود تورمی است

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به شرایط فعلی بازار مسکن گفت: شرایط فعلی بازار مسکن شرایط رکود تورمی است و ما همچنان با افزایش قیمت مسکن مواجه هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فرشید پورحاجت با انتقاد از روند حاکم بر بازار مسکن ادامه داد: در چنین شرایطی قدرت خرید مردم و خریداران در بازار مسکن کاهش پیدا کرده و به همین دلیل ما رکود را در این بازار پیش‌بینی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تولید مسکن به عنوان یک کالای تولیدی زمانبر طول می‌کشد و پارامترهای اقتصادی هم به کندی روی آن اثر می‌گذارد، تصریح کرد: اگرچه از سال گذشته افزایش قیمت بیشتر در مناطق برخوردار شهری مشهود بود و در مناطق کم‌برخوردار شهری این افزایش قیمت چندان بالا نبود، اما با رصد وضعیت کنونی بازار می بینیم، در مناطق کم‌برخوردار شهری نیز افزایش قیمت با همان درصد مناطق برخوردار، رخ می‌دهد و به صورت دومینووار از مناطق کم‌برخوردار به مناطق برخوردار شهری هدایت می‌شود.
این انبوه ساز درخصوص دلایل بروز این مسئله گفت: با توجه به اینکه هیچ برنامه مشخصی برای تولید مسکن مناسب وجود ندارد، افزایش قیمت در این بازار قابل پیش‌بینی است. از طرف دیگر اگر نرخ شاخص‌های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده مسکن را بررسی کنیم، روند هیچ کدام نزولی نبوده است.
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی‌های صحیح دولت در بخش مسکن بیان کرد: مسکن یک کالای تولیدی است که عوامل متعددی از جمله گران شدن نرخ مصالح، دستمزدها و زمین بر آن اثرگذار است. در کنار آن تولیدکننده مجموعه این پکیج را تبدیل به کالایی به نام مسکن می‌کند.
پورحاجت با انتقاد از اینکه دولت هیچ تصمیمی برای کنترل قیمت فاکتورهای موثر بر قیمت مسکن نداشته است، گفت: یعنی دولت زمین مناسب ارائه نداده و این در حالی است که به طور متوسط ۵۰ درصد قیمت تمام شده را زمین تشکیل می دهد. از طرفی دولت نه توانسته دستمزدها و نه قیمت مصالح ساختمانی را کاهش دهد.
وی ادامه داد: افزون بر این نرخ بسته‌های خدمتی هم که دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ارائه می‌کنند از قبیل هزینه شهرداری‌ها، مالیات، سازمان نظام مهندسی، آب و برق و گاز و تلفن، به شدت افزایش پیدا کرده است.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: در چنی شرایطی عوام‌فریبی می‌شود و می‌گویند که سفته ‌بازی در بازار مسکن وجود دارد، در حالی که اصلا سفته‌ بازی وجود ندارد. سفته‌بازان به قدری عاقل هستند که می‌دانند چگونه و کی وارد بازار شوند. بازار مسکن در حال حاضر شرایط سفته‌ بازی را برای سفته‌بازان فراهم نکرده است.
پورحاجت خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که بخشی از دلایل گران شدن مسکن، ناشی از سیاستگذاری‌های نادرست و بخشی نیز ناشی از بی‌توجهی به این بخش است.
وی با انتقاد از نگاه کاسبی نهادها به بخش مسکن تاکید کرد: بخش عمده هم برمی‌گردد به نگاه کاسبی و درآمدی که توسط نهادهای عمومی و غیرعمومی و دولتی نسبت به این حوزه وجود دارد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;