بازار مسکن ترکیه صدرنشین تورم شد

شاخص قیمت جهانی مسکن در حال حاضر در مسیر صعود قرار دارد، اما فاصله آن با “میانگین ۲۰ ساله رشد” کمتر از ۲ واحد درصد است. بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته توسط نایت‌فرانک، ۵۶ کشور بر اساس سطح تورم مسکن با این شاخص مرتب شده‌اند و ترکیه به عنوان بازار ملک داغترین کشور در صدر فهرست قرار دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس این گزارش، ترکیه بار دیگر در صدر فهرست شاخص نایت فرانک قرار گرفته است، در حالی که تورم داخلی سرسام‌آور بر بازار مسکن این کشور سایه افکنده است. نرخ تورم مصرف‌کننده (CPI) در این کشور که در اکتبر ۲۰۲۲ به اوج خود یعنی ۸۶‌درصد رسیده بود، در ژوئن سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۳۸‌درصد نزول کرد، اما از آن زمان با رشدی دوباره به ۷۵‌درصد افزایش یافته است. با وجود افزایش بیش از ۵۰ درصدی سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه در بازه مورد بررسی، ارزش واقعی خانه‌ها در این کشور طی این دوره ۹.۹‌درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، بلغارستان ۱۶ درصد، لهستان ۱۳ درصد، کلمبیا ۱۲ درصد، تایوان ۱۰.۵ درصد و یونان ۱۰.۴ درصد دیگر بازار‌هایی هستند که شاهد رشد دو‌رقمی قیمت مسکن هستند.
بر اساس گزارش نایت فرانک، بازار مسکن استرالیا با رشد ۷.۵ درصدی در ۱۲ ماه گذشته، شاهد چرخشی قوی نسبت به سال گذشته است. سالی که قیمت‌ها تحت فشار افزایش نرخ بهره بودند. با این حال، قیمت‌ها در سه ماه گذشته یک‌درصد کاهش یافته است. بازار مسکن ایالات متحده شاهد رشد چشمگیر ۶.۵ درصدی بوده است، به طوری که قیمت‌ها در فصل اول ۲۰۲۴ به‌رغم افزایش هزینه‌های وام، ۱.۹‌درصد افزایش یافتند. این رشد احتمالا ناشی از کمبود عرضه مسکن در بازار بوده است. رشد بازار مسکن انگلستان در سه‌ماه نخست سال‌جاری به ۱.۶‌درصد رسید که نشان دهنده کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در این کشور است. افزایش چشمگیر هزینه‌های وام، توان خرید خانه را در این کشور به شدت تحت فشار قرار داده است.
در میان ۱۱ بازاری که با کاهش قیمت مسکن روبه‌رو شده‌اند، ۸ مورد متعلق به کشور‌های اروپایی است. فرانسه با افت ۵.۲ درصدی و آلمان با کاهش ۳.۹ درصدی قیمت‌ها، بیشترین افت را در این منطقه تجربه کرده‌اند. این افت قیمت‌ها ناشی از ترکیبی از کندی رشد اقتصادی و تورم بالای اخیر در این کشورها است. بازار مسکن هنگ‌کنگ در ۱۲ ماه گذشته شاهد افت ۱۱.۶ درصدی قیمت‌ها بوده که آن را از سایر بازار‌های کلیدی جهانی عقب نگه داشته است. این افت قیمت، ناشی از کند شدن رشد اقتصادی در این منطقه است.
طبق گفته لیام بیلی، رئیس تحقیقات جهانی نایت فرانک، قیمت مسکن در اکثر بازار‌های جهان طی یک سال گذشته شاهد افزایش بوده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;