بازار مسکن با مدد بورس احیاء می شود

با توجه به مشکل کمبود منابع طرح نهضت ملی مسکن و عدم همراهی بانک‌ها در این زمینه دولت چهاردهم در نظر دارد از ظرفیت بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، طرح نهضت ملی مسکن که از اواسط سال ۱۴۰۰ آغاز شد به دلیل کمبود منابع، عدم توانایی متقاضیان واقعی در تکمیل آورده و همراهی نکردن نظام بانکی با این پروژه دچار چالش‌هایی شد.
دولت قبل اعلام کرد که زمین لازم برای ساخت ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن را تامین کرده است. بیش از ۶۰۰ هزار واحد تحویل شده که ۱۳۰ هزار واحد آن مسکن مهر است. متوسط پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز ۳۰ درصد است اما دائما پروژه تعریف می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای آن‌که این طرح‌ها به صدور پروانه برسد باید حدود ۴۰ مرحله طی شود.
سیستم بانکی به ۱۳ درصد تعهد خود عمل کرده است
اما کمبود منابع و اعتبارات برای ساخت واحدها اجرای طرح را دچار مشکل کرد. در شرایطی که سیستم بانکی از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا کنون می‌بایست حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن اختصاص می‌داد، آمار و ارقام تا پایان فروردین امسال نشان می‌دهد تنها به ۱۳ درصد تعهد خود عمل کرده است.
نظام بانکی باید در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می‌داد. در سال دوم که از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ را شامل می‌شود نیز باید ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت می‌کرد. در سال سوم یعنی از شهریور ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ نیز می‌بایست حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌یافت که جمعا ۱۴۹۵ همت می‌شود. اما آن‌چه عملا تا پایان فروردین امسال پرداخت شده ۱۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
به نظر می‌رسد مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم، تمهیدات جدیدی را برای تامین منابع بخش مسکن در دستور کار قرار داده‌اند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اخیرا در نشست آسیب‌شناسی طرح نهضت ملی مسکن با حضور معاونان حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته است: در طرح نهضت ملی مسکن نیاز به تغییر نگرش و تغییر سیاست وجود دارد. یکی از مهمترین چالش‌ها در طرح نهضت ملی مسکن بحث تامین مالی و تسهیلات بانکی است که باید این موضوع را در شورای عالی مسکن پیگیری کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته درخصوص تامین مالی پروژه‌های مسکن از طریق بازار سرمایه اقدامات مثبتی صورت گرفته است، تصریح کرد: جذب سرمایه‌های خرد یکی از ظرفیت‌های مفید تامین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن است.
اولویت وزارت راه تکمیل یک میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان موثر
هم‌چنین مسعود بیات‌منش – سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی – که به تازگی جایگزین هادی عباسی‌اصل شده است در این نشست با تاکید بر بحث تامین مالی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن، گفت: هم‌اکنون نزدیک به یک میلیون متقاضی موثر طرح نهضت ملی مسکن در کشور وجود دارد. اولویت بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی اتمام و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به این افراد از طریق استفاده از ظرفیت بانک‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر شناسایی متقاضیان واقعی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکید و تصریح کرد که راهبرد ما باید شناسایی و تامین مسکن برای دهک‌های کمتر برخوردار جامعه باشد.
به اعتقاد وی، باید در ستاد وزارت راه و شهرسازی وظایف ستادی مانند پشتیبانی و حل مشکل تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهیم و مسائل اجرایی را به شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی بسپاریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;