بازار فولاد از حركت نزولي باز مي‌ايستد؟

به گزارش تاسیسات نیوز ، به‌رغم آنكه تا پايان هفته گذشته علاوه‌بر معاملات، قيمت‌ها نيز در بازار آهن روند نزولي داشت، اما روز شنبه هفته جاري شاهد عدم تغيير قيمت بسياري از محصولات فولادي يا به اصطلاح ثبات نرخ انواع آهن‌آلات در بازار آزاد بوديم، مضاف بر اينكه در اين شرايط برخي محصولات فولادي هم مانند ميلگرد‌هاي ذوبي و همين‌طور بعضي ضخامت‌هاي ورق فولاد مباركه نسبت به چهارشنبه با افزايش قيمت روبه‌رو شدند. اين موضوع در حالي است كه حجم معاملات نسبت به روزهاي قبل تغيير چنداني نكرده و همان روند محدود و كم حجم خريد و فروش‌هاي گذشته در بازار قابل مشاهده است. هرچند بايد اذعان داشت كه استعلام قيمت نسبت به قبل بيشتر شده اما بازهم كمترين نشانه‌اي از تمايل معامله‌گران به خريد وجود ندارد.

در بازار رسمي فولاد نيز امروز شاهد به تابلو رفتن شمش فولاد خوزستان با قيمت

 1602 تومان و تيرآهن شاخه 24 و سبد ميلگرد ذوبي با قيمت 2000 و 1750 تومان هستيم. يكي از كارگزاران در ارتباط با اقبال يا عدم اقبال خريداران از اين دو محصول ارائه شده در تالار صنعتي معتقد است در شرايطي كه قيمت‌هاي بازاري در مسيري كاهنده قرار داشته و حجم معاملات در بازار رسمي و غيررسمي فولاد نيز به شدت محدود شده است، اين نرخ پايه‌ها خصوصا در مورد شمش بلوم قيمت ارزنده‌اي به حساب نمي‌آيد، از اين رو نرخ فروش اين محصول نيازمند تعديل شدن و كاهش يافتن نسبت به شرايط حال حاضر بازار فولاد است تا خريداران را ترغيب به حضور درمعاملات كند.

 اميدواري به خروج بخش ساخت و ساز و فولاد از ركود

به هر ترتيب ركود داخلي بازار فولاد در حالي است كه اخيرا بيزينس مانيتور با اشاره به رشد منفي يك درصدي بخش ساخت‌و‌ساز ايران در سال ۲۰۱۳ پيش‌بيني كرده اين بخش در سال جاري ميلادي رشد يك درصدي و در پنج سال آينده به‌طور متوسط رشد سالانه 8/3 درصدي را تجربه كند. در اين گزارش آمده است، چشم‌انداز مثبت‌تر ما ناشي از كاهش تحريم‌هاي اقتصادي غرب عليه ايران، كاهش تاثيرات پايه‌اي و افزايش تقاضا براي پروژه‌هاي زيرساختي است. ين گزارش مي‌افزايد: در بخش مسكوني، دولت طرح مسكن مهر را متوقف كرده است، اين اقدام احتمالا بخش خصوصي را تشويق به مشاركت بيشتر در ساخت مسكن و كاهش تدريجي در هزينه‌هاي ساخت خواهد كرد. البته اگر اين امر محقق شود و رشد اقتصادي كشور از رقم منفي پيشين لااقل به صفر درصد در سال جاري افزايش بيابد، توجه به يكسري نكات درباب معاملات آهن و فولاد‌ در بازار آزاد و بورس كالا ضروري است.با فرض رشد اقتصادي صفر درصدي كشور در سال جاري بايد حجم تقاضاي فعلي به نسبت در يك بازه زماني مشخص با حجم تقاضاي سال گذشته برابر باشد در حالي كه چنين چيزي رخ نداده و حجم تقاضاي موثر فعلي به نسبت سال گذشته كاهش محسوس و چشمگيري را تجربه كرده است. اين مطلب دقيقا برابر با فشرده شدن تقاضا است نه نابودي آن كه درصورت خودنمايي اين حجم تقاضا به‌طور قطع شرايط فعلي بازار داخلي شكننده خواهد شد. اگر در نظر بگيريم رونق مورد انتظار به معاملات بازگردد، با توجه به موجودي كم انبارها و حجم ناچيز معاملات در بورس كالاي ايران يا همان بازار رسمي، به احتمال قوي با كسري حجم عرضه به نسبت تقاضا مواجه خواهيم بود كه در شرايط ضعف فعلي واردات، شرايط بازار را ناپايدارتر از گذشته خواهد كرد. در صورت صحت اين طرز تفكر، به نظر مي‌رسد روزهاي آينده با افزايش نسبي تقاضا و رشد قيمت‌ها مواجه خواهيم بود كه به دليل زمان‌بر بودن فرآيند توليد محصولات نهايي، از هم‌اكنون نياز به فعاليت توليدي بسياري از توليدكنندگان حس مي‌شود. با توجه ضعف تقاضاي فعلي براي معاملات سلف در بورس كالا، به عنوان مثال ذوب‌آهن مي‌تواند در شرايط بهبود بازار نسبت به عرضه كالاها به صورت نقدي اقدام كند كه هم سود مناسبي را نصيب اين توليدكننده مي‌كند و هم از طرفي تقويت بنيادين و ثبات بازار را نتيجه مي‌دهد. البته بايد اين مساله را مدنظر قرار داد كه در اينجا نقش يك راهبر در رهبري آشفته بازار فولاد به شدت احساس مي‌شود كه بورس كالا يا معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت يا  ايميدرو مي توانند در اين بين ايفاي نقش كنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;