بادگیرهای یزد الگویی برای توربین‌های جدید

به گزارش تاسیسات نیوز، نسل جدید توربین‌های بادی با ظرفیت و بازده بالای تولید برق و ارزان‌قیمت توسط مهندسان ایرانی طراحی و نصب شده است. این توربین‌ها با استفاده از فناوری بادگیرهای یزد طراحی شده و اولین توربین در آمریکا و دومین توربین در منطقه منجیل ایران نصب شده است.

 

 

 

 

نسل جدید توربین‌های بادی با ظرفیت و بازده بالای تولید برق و ارزان‌قیمت توسط مهندسان ایرانی طراحی و نصب شده است.

 

 

 

این توربین‌ها با استفاده از فناوری بادگیرهای یزد طراحی شده و اولین توربین در آمریکا و دومین توربین در منطقه منجیل ایران نصب شده است. شاید شما هم در راه گذر از شهر منجیل یا نیروگاه بادی بینالود دکل‌های بزرگ تولید برق بادی را مشاهده کرده باشید، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه تولید برق این توربین‌ها بسیار بالا بوده و هزینه نگهداری آن نیز سرسام‌آور است.





در حالی که توربین‌های بادی نسل جدید این قابلیت را دارد که در ارتفاع کم، برق زیادی تولید کرده و هزینه نگهداری پایینی هم دارند. با استفاده از این توربین‌ها امکان بهره‌برداری از انرژی باد برای تولید انرژی در سرعت‌های پایین باد برابر با یک متر بر ثانیه وجود دارد که این اختراعی از یک دانشمند ایرانی است.





با این حال آمریکا نخستین کشوری است که در جهان از این فناوری بهره برده و مورد استفاده قرار داده است. ایران نیز بعد از آمریکا دارای این فناوری است و این دانش در اختیار دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان برای گسترش و توسعه آن گذاشته شده است.

 

 

 

این فناوری که اینولاکس نام دارد، بر اساس سیستم بادگیرهای یزد طراحی شده و معضلات توربین‌های بادی فعلی که پره‌های بسیار بلندی دارد و باد زیادی برای به حرکت درآوردن آنها نیاز است را ندارد. این توربین‌ها با استفاده از تکنیکی عملی، باد را جمع‌آوری کرده و سرعت آن را افزایش می‌دهد و در نهایت برق ارزان و مقرون به صرفه‌ای تولید می‌کند.

 

 

 

 

ایران به عنوان دومین کشور جهان به استفاده از این تکنولوژی با انتقال دانش آن به داخل کشور پرداخت و نمونه‌ای ده کیلوواتی به عنوان پایلوت توسعه این دانش جدید، در منجیل ساخته شد که در سال 94 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این توربین‌ها به دلیل تازه بودن هنوز با گوش مسئولان آشنا نیست و مشخص است به همین دلیل عمومیت نیافته است.

 

 

 

کشورهایی که بعد از ایران دارای این فناوری شدند

 

 

بعد از ایران، چین و هلند نیز این فناوری را خریداری کردند و بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد چین نمونه‌هایی را نیز برای استفاده ساخته است. شاید تعلل در تصمیم‌گیری برای توسعه این فناوری باعث شد تا کشورهایی مانند چین از ایران پیشی بگیرند.

 

 

 

با ورود توربین‌های جدید بادی که دارای توجیه اقتصادی هستند پیش‌بینی می‌شود توربین‌های قدیمی و رایج بادی کنار گذاشته شوند، چراکه توجیه اقتصادی تولید انرژی برق در تکنولوژی اینولاکس با توربین‌های رایج بادی قابل مقایسه نیست. با توربین‌های رایج بادی، انرژی باد تنها به عنوان یک انرژی ذخیره و یدکی مطرح است اما با استفاده از فناوری روز، انرژی باد به عنوان یک منبع مطمئن انرژی مطرح خواهد شد چراکه ضریب ظرفیت توربین‌های رایج بادی در بهترین حالت از 40 درصد بیشتر نیست و در ایران حدود 25 درصد برآورد می‌شود، اما ضریب ظرفیت تکنولوژی اینولاکس بین 60 تا 90 درصد است و براحتی می‌توان در ایران ضریب ظرفیت 70 درصدی را از آن انتظار داشت.





همچنین با استفاده از توربین‌های نسل جدید در جایی که بازده بقیه توربین‌های بادی صفر است، ظرفیت تولید برق این توربین‌ها 49 درصد است. یکی از مزایای استفاده از توربین‌های بادی نسل جدید این است که فضای کمی نیاز دارد . توربین‌های قدیمی برای تولید 50 کیلووات برق حدود 300 هکتار زمین لازم دارند، اما برای توربین‌های بادی نسل جدید 30 هکتار زمین نیاز است.

 

 

 

هزینه اولیه ساخت نیروگاه بادی

 

 

هزینه اولیه احداث نیروگاه‌های بادی رایج در ایران که در حال حاضر توسط یک شرکت داخلی (مپنا) احداث می‌شود، برای هر کیلووات توان برابر 1800 تا 2100 دلار است، که ضریب ظرفیتی 25 درصدی دارند و نرخ بازده داخلی (IRR) آن حدود 11 درصد است. توربین‌های بادی رایج ساخت چین هر کیلووات 1100 تا 1500 دلار هزینه تمام‌شده ساخت و نصب دارند که ضریب ظرفیت آنها نیز 25 درصد و IRR آنها 19 درصد است، اما تکنولوژی اینولاکس با ضریب ظرفیت 60 درصد و IRR بالای 63 درصد، در هر کیلووات 750 دلار تا 1500 دلار هزینه ساخت و نصب دارند.





نمونه 2.2 مگاواتی برای شهر یزد به عنوان شهری بی‌باد و با متوسط باد سه متر بر ثانیه، در حال طراحی و ساخت است و در صورتی که این تکنولوژی مورد حمایت و مورد شناخت مسئولان قرار گیرد، می‌توان از هر نقطه کشور حتی در میانه شهر تهران، از انرژی باد، برق تولید کرد.

 

 

 

استفاده از انرژی باد در اماکن مختلف

 

 

مسعود سه دهی، عضو انجمن باد ایران در این باره گفت: در صورتی که فناوری اینولاکس مورد حمایت مسئولان قرار گیرد، می‌توانیم از هر نقطه کشور حتی در میانه شهر تهران، از انرژی باد، برق تولید کنیم.

 

 

 

وی ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته، سرمایه‌گذاری در این صنعت طی سه سال بازمی‌گردد و نرخ IRR آن 50 درصد خواهد بود. وی بیان کرد: در این تکنولوژی ما مجبوریم BLOD و ژنراتور را بخریم، اما در کل 80 درصد سیستم در ایران ساخته می‌شود.

 

 

 

سه دهی با اشاره به این که ایران دوران طلایی حمایت از تجدیدپذیرها را تجربه می‌کند، گفت: نرخ 12 سنت برای خرید هر مگاوات برق تولیدی از تجدیدپذیرها قیمت خوبی است، اما هنوز این نیروگاه‌ها برای سرمایه‌گذار جذابیت ندارند.

 

 

 

عضو انجمن باد ایران با تأکید بر این که «توربین‌های رایج بادی بدون یارانه‌های دولتی توجیه اقتصادی برای فعالیت ندارند»، گفت: بیشتر سازندگان تجهیزات توربین‌های بادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌اند و در کشور ما نیز این امر مستثنا نیست چراکه با وجود تعرفه‌های مناسب خرید تضمینی برق، سازندگان تجهیزات می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام به فروش تجهیزات تولیدی خود کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;