باتری‏ موبایل مجهز به آتش‏ خاموش ‏کن

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان دانشگاه استنفورد باتری‏ جدیدی حاوی ماده آتش ‏خاموش ‏کن طراحی کرده ‏اند که در صورت داغ شدن باتری، فعال می‏شود. این محققان از ماده تری‏فنیل فسفات (TPP) استفاده کرده ‏اند که یک ماده بازدارنده آتش است.





آنها این ماده را در درون پوسته‏ای در ماده الکترولیت باتری لیتیوم-یونی قرار داده ‏اند که پس از بالا رفتن دمای باتری تا ۱۵۰ درجه سانتی‏گراد، پوسته آن ذوب شده و ماده آتش‏ خاموش‏ کن آزاد می‏شود. آزمایش‏ های انجام شده روی باتری‏ های تخت سلولی نشان داد که این ماده می‏تواند آتش را در عرض 4/ 0 ثانیه خاموش کند.





محققان بر این باورند که می‏توان همین نتیجه را در باتری‏ های بزرگ‌تر نیز به‌دست آورد. باتری‏های لیتیوم-یونی در بسیاری از ابزارهای الکترونیک مانند تلفن همراه و دوربین دیجیتال کاربرد دارند، اما احتمال آتش ‏سوزی در آنها بسیار بالا است. اگر این باتری‏ها سریع شارژ شده یا ایرادهای جزئی در مرحله ساخت داشته باشند، اتصال کوتاه داخل باتری ممکن است منجر به آتش ‏سوزی شود.





با اینکه شرکت سامسونگ هنوز نتایج تحقیقات خود در مورد عامل آتش‏ سوزی گوشی‏ های هوشمند گلکسی نوت ۷ را منتشر نکرده، گزارش‏ها حاکی از آن است که باتری این گوشی‏ ها باعث آتش‏ سوزی بوده است.





با این حال شرکت سامسونگ این نتیجه را تایید نکرده است. فناوری باتری‏ها به اندازه ابزارهایی که از این باتری‏ ها استفاده می‏کنند، پیشرفت نکرده و این یکی از دلایلی است که رشد گوشی‏ های هوشمند و دیگر ابزارها را کند می‏کند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;