این وزارتخانه پرچمدار تخلف در مسکن است

به گزارش تاسیسات نیوز، با گذشت بیش از یک ماه از ضرب الاجل رئیس جمهور مبنی بر عودت زمین از سوی سازمان های دولتی برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی فهرست متخلفان در این طرح را آماده کرد.
اگر چه وزارت راه و شهرسازی این فهرست را آماده کرده و به احتمال زیاد این هفته منتشر خواهد شد اما به نظر می رسد هنوز چّراغ سبز اعلام رسمی این فهرست به وزارت راه و شهرسازی داده نشده است.
بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن که مرداد ۱۴۰۰ تصویب و مهر همان سال به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد مقرر شد تا تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی برای واگذاری و عودت اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. از سوی دیگر نیز ادارات ثبت اسناد و املاک مکلف هستند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.
حال با گذشت بیش از یک ماه از این ابلاغیه و حتی ضرب الاجل رئیس جمهور (پایان شهریور امسال) برخی وزارتخانه ها بی تفاوت به این ضرب الاجل و ابلاغیه همچنان از عودت زمین به سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی خودداری می کنند.
آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن که مسئول پیگیری و الحاق اراضی به طرح نهضت ملی مسکن است نشان می دهد حدود هفت هزار هکتار از اراضی دولتی شناسایی شده که تا تابستان امسال فقط ۵۰۰ هکتار آن به وزارت راه و شهرسازی عودت داده شده است. البته «علیرضا فخاری» مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اخیرا اعلام کرد که شرایط بعد از تذکر رئیس جمهوری در تیر امسال متفاوت شد و با افزایش عرضه زمین دولتی مواجه شدیم و رقم ۵۰۰ هکتار به ۸۰۰ هزار هکتار زمین افزایش یافت.

در فهرست متخلفان استخراج شده از سوی وزارت راه و شهرسازی آنطور که قبلا هم از سوی علیرضا فخاری مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام شده بود نام وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نفت و علوم و تحقیقات دیده می شود

در فهرست متخلفان استخراج شده از سوی وزارت راه و شهرسازی آنطور که قبلا هم از سوی علیرضا فخاری مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام شده بود نام وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نفت و علوم و تحقیقات دیده می شود.
آنطور که وزارت علوم و تحقیقات اعلام کرده است، در حوزه وزارت علوم این زمین ها عمدتا در محدوده قانونی شهرها است و زیرساخت ها و منابع مورد نیاز برای بارگذاری جمعیت از پیش فراهم است. این در حالیست که بر خلاف وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی می گوید به دنبال ساخت مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی است.
اما وزارت جهاد کشاورزی نیز به خوبی می داند که تمام زمین ها قابلیت ساخت مسکن ندارند. اما سوال این است که چرا وزارت علوم و تحقیقات به محض اینکه رئیس جمهور برای عودت زمین ضرب الاجل تعیین کرد به فکر اعلام برای همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن افتاده است؟
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس پیشتر  در خصوص اینکه با گذشت یک ماه از ضرب الاجل رئیس جمهور به سازمان های دولتی هنوز هم شاهد این هستیم که برخی سازمان ها مثل وزارت جهاد و وزارت علوم از عودت زمین های خود به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن خودداری می کنند، گفته بود: ۳۰ شهریور ماه امسال، آخرین فرصت و ضرب الاجلی بوده که از سوی رئیس جمهور برای عودت زمین های مازاد دستگاه ها اعلام شده بود. آنطور که کمیسیون عمران از آن اطلاع دارد و این هفته هم فهرست متخلفان این برنامه منتشر خواهد شد تاکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد زمین های مورد تقاضای وزارت راه و شهرسازی از دستگاه ها سند خورده و تحویل این وزارتخانه شده است.

وزارت جهاد کشاورزی زمین های زیادی در اطراف شهرها دارد. البته دانشگاه های مراکز استان ها و نیروهای مسلح بیشترین زمین مازاد را دارند. اما باید دقت داشت که هر زمینی نیز قابلیت ساخت ندارد و این طور نیست که وزارت راه و شهرسازی تمام زمین ها را مناسب ساخت مسکن تشخیص بدهد

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد بیشترین زمین های دولتی در اختیار وزارت جهاد باشد و این وزارتخانه هم اعلام کرده است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای پرسنل خود اقدام به ساخت مسکن خواهد کرد؟ ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی زمین های زیادی در اطراف شهرها دارد. البته دانشگاه های مراکز استان ها و نیروهای مسلح بیشترین زمین مازاد را دارند. اما باید دقت داشت که هر زمینی نیز قابلیت ساخت ندارد و این طور نیست که وزارت راه و شهرسازی تمام زمین ها را مناسب ساخت مسکن تشخیص بدهد.
علیرضا فخاری مدیر عامل سازمان زمین و مسکن در پاسخ به این پرسش که سهم وزارت نفت از این میزان زمین عودت داده شده چقدر است؟ گفت: هنوز از وزارت نفت زمینی به نهضت ملی اختصاص نیافته است اما به هر حال وزارت نفت برای تحویل زمین‌ها فاقد برنامه نیست؛ اما نوع زمین‌های در اختیار این وزارتخانه ایجاب می‌کند که تجدید شناسایی شده و سپس عرضه کنند. نامه ای از سوی وزارت نفت به سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص ارائه شده است که مطمئنا کار را بهتر پیش خواهد برد.
آنچه که بررسی‌های دیوان محاسبات نشان می دهد این است که از حدود ۷ هزار هکتار زمین مورد نیاز قانون جهش تولید مسکن تاکنون ۵۹۵ هکتار (معادل ۸ درصد) محقق شده است و این عدد نشان می دهد که حتی در برخی استان ها یک درصد هم طرح نهضت ملی مسکن پبشرفت نداشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;