این حوادث در کارگاه ها جان می ستانند

طبق گزارش‌ها، عدم رعایت ماده ۲۶ آیین‌نامه حفاظت فنی و بهداشت عمومی در کارگاه‌ها یکی از عوامل مهم در وقوع حوادث شغلی است و ارائه خدمات مشاوره‌ای درباره مسایل ایمنی و بهداشت کار، مهارت آموزی کارگران در محیط‌های شغلی و اعمال نظارت بر کارگاه‌ها از جمله اقدامات موثر برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار به شمار می‌رود.
به گزارش تاسیسات نیوز، آموزش ایمنی کار به منظور ارتقاء فرهنگ ایمنی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایمن‌سازی محیط کار، ارتقای بهره‌وری و صیانت از منابع انسانی و مادی کشور، همواره سرلوحه ماموریت‌های اصلی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشته است.
در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌ها صورت گرفته و نواقص غیر ایمن توسط بازرسان کار به کارفرمایان ابلاغ شده است.
در حال حاضر مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور رعایت ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار به منظور بازدید از محل و انجام نظارت امری ضروری است.
بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آئین‌نامه‌های قانونی از اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.
احمدرضا پرنده ـ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم ارائه دوره‌های آموزش پیشگیری از حوادث کارگاه‌های ساختمانی تاکید کرده و می‌گوید: توجه به آموزش ایمنی در منازل و اماکن عمومی خارج از وظایف سازمانی وزارت کار است، با این وجود بر اساس مسئولیت اجتماعی، وزارت کار آماده ایفای نقش و انتقال تجربیات تخصصی خود برای پیشگیری از حوادث است.
وی با اشاره به انجام ۴۰۰ هزار مورد بازرسی از کارگاه‌ها در سال گذشته می‌گوید: بازرسان کار در سال ۱۴۰۲ نواقص غیر ایمن را به کارفرمایان ابلاغ کردند و طرح بازرسی از کارگاه‌های پرخطر و توسعه کمی و کیفی کمیته‌های حفاظت ایمنی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
به گفته پرنده عدم رعایت ماده ۲۶ آیین نامه حفاظت فنی و بهداشت عمومی درکارگاه‌ها یکی از عوامل مهم در وقوع حوادث در کارگاه‌هاست.
طی سال‌های اخیر موضوع صیانت از نیروی انسانی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت کار به شمار رفته و کاهش حوادث شغلی در دستور کار بازرسان کار قرار گرفته است به همین منظور بیش از ۲۶ هزار کمیته حفاظت ایمنی و بهداشت کار در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر با هدف حفاظت از نیروی کار تشکیل شده که ضمن خود ارزیابی در کارگاه از نیروی کار و سرمایه‌های مجموعه صیانت می‌کنند.
فراگیری اصول ایمنی توسط کارگران در محیط کار و ارائه برنامه‌های آموزشی به نیروی کار موجب ارتقای سطح آموزش کارگران و جلوگیری از آسیب‌های شغلی می‌شود.
در راستای ارتقای ایمنی نیروهای کار، قرارگاه آموزش ایمنی کارگران (آماک) با رویکرد آموزش ایمنی کار برای اقشار آسیب‌پذیر و کارگران ساختمانی کشور بهمن ماه سال گذشته شکل گرفت که در فاز نخست، بیش از ۲۲ هزار نفرـ ساعت آموزش ایمنی کار برای زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی و اجرا شد و در فاز دوم، آموزش ایمنی کار به کارگران ساختمانی در سطح کشور به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه در دستور کار قرار گرفت.
آنطور که حبیب‌الله جلیلی – رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار گفته، ۶ درصد از کارگران شاغل در کشور را کارگران ساختمانی تشکیل می‌دهند و نزدیک به نیمی از حوادث کار در صنعت ساختمان رخ می‌دهد. از این رو این مساله الزام رعایت نکات ایمنی و حفاظت فنی در بخش ساختمان را بیش از پیش ضروری ساخته است.
به اعتقاد کارشناسان، ارائه خدمات مشاوره‌ای درخصوص مسایل ایمنی و بهداشت کار، مهارت آموزی کارگران در محیط‌های شغلی و اعمال نظارت بر کارگاه‌ها از جمله اقدامات موثر برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار به شمار می‌رود.
فراگیری اصول ایمنی توسط کارگران در محیط کار و ارائه برنامه‌های آموزشی به نیروی کار موجب ارتقای سطح آموزش کارگران و جلوگیری از آسیب‌های شغلی می‌شود.
مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان مکلفند به منظور تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.
بر اساس این گزارش، رعایت نکات ایمنی و تامین تجهیزات حفاظتی در محیط کار، گسترش و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، بهبود و ترویج آموزش‌های ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی مبتنی بر آموزش از جمله راهکارهایی است که می تواند به کاهش حوادث ناشی از کار کمک کند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;