این بیت کوینِ شتر گاو پلنگ

روح اله واصف
سردبیر تاسیسات نیوز
در چند روز گذشته مزارع متعدد بیت‌ کوین در کشور ما از سوی مراجع مرتبط پیدا و ضبط شده است. بعد از آن هزینه برق مرتبط اعلام شد. اما سوال اساسی این است که آیا در کشور ما برق به اندازه کافی موجود است تا این میزان از مصرف تامین شود؟ سوال مهم‌تر آنکه آب برای ما مهم‌تر است یا برق؟
اینکه برق یا آب کدام مهم‌تر است شاید به بیت کوین مرتبط نباشد، اما برای تاسیسات بسیار مهم است. اگر برق به اندازه داریم تا گران‌تر به بیت کوین بدهیم، چرا به تاسیسات ندهیم و از تجهیزاتی مانند چیلر جذبی یا کولر آبی چشم‌پوشی کنیم و اگر تامین برق سخت‌تر از آب است چرا به سمت چیلر جذبی یا سیستم‌های تبخیری نمی‌رویم.
قطعاً شما هم به دعوای مهندسان تاسیسات آشنا هستید که هنوز هم هیچ کدام از طرفداران چیلرهای جذبی و تراکمی نتوانسته‌اند حرف خود را به کرسی بنشانند. چرا که در بعد کلان و ملی دعوای برق یا آب شفاف نشده است. اگر ۹۰ درصد کل آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود پس می‌توانیم از این ۱۰ درصد کمی برای تهویه مطبوع استفاده کنیم و به این شدت برق مصرف نکنیم. چرا هیچ دفتر مطالعه ملی در کشور ما وجود ندارد تا به این مسایل کلی ورود کند؟ مرکز تحقیقات ساختمان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و ده‌ها ارگان دیگر اگر به این موضوع ورود نمی‌کنند پس به چه موضوعی مهم‌تر از این باید توجه کنند؟
توجه کنیم که اگر بیت کوین خوب است، به این دلیل است که تحریم را دور می‌زند؛ آب و برق هم مهم است چون خودشان به‌تنهایی ما را دچار مشکلاتی جدی‌تر و سخت‌تر از تحریم می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;