«ایستایی سازه» شرط اصلی اجرای نهضت ملی مسکن

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: مسکن باید توجیه اقتصادی داشته باشد و در آن به پارامترهای مهندسی ارزش توجه شده باشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر مجتبی زوربخش در جلسه شورای مسکن استان در محل سالن شهید قاضی استانداری گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، اولویت سازمان، ساخت واحدهای مسکونی بر اساس اصول مهندسی و طراحی مناسب است تا ساختمانی ایمن، مقرون به صرفه و اقتصادی که تمام پارامترهای ایمنی در آن لحاظ شده باشد، به بهره برداران عرضه شود.
وی افزود: در این راستا، سازمان نظام مهندسی ساختمان در دو بخش ارائه خدمات مهندسی و کوتاه سازی فرآیند مرتبط با اخذ مجوزها و صدور پروانه ها می تواند همکاری داشته باشد.
مقام ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص ارائه خدمات مهندسی در طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: این خدمات شامل بخش های طراحی و موارد قبل از صدور پروانه و همچنین مرحله اجرا و تکمیل ساختمان تا زمان تحویل نهایی به بهره بردار است.
زوربخش با تاکید بر اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان در ارائه خدمات مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، در تهیه طرح معماری، محاسبه ایستایی ساختمان و سازه و همچنین نظارت بر اجرا همکاری لازم را خواهد داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه گفت: سازمان با حداکثر توان مهندسی خود، آمادگی همکاری در زمینه کوتاه سازی فرآیندهای اخذ مجوز و همچنین ارائه خدمات مهندسی با در نظر گرفتن تخفیف های ویژه و شرایط خاص برای بهره برداران را دارد.
زوربخش با تاکید بر اهمیت مسأله اقتصاد مسکن گفت: رویکرد سازمان در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن ارزان قیمت نیست، از دیدگاه سازمان، مسکن باید دارای توجیح اقتصادی بوده و در آن به پارامترهای ارزش توجه شده باشد.
وی با تاکید بر استفاده از فناوری های نوین ساخت و صنعتی سازی در نهضت ملی مسکن گفت: یکی از مواردی که می تواند مقوله مهندسی ارزش و اقتصادی بودن طرح را حفظ کند و تمامی پارامترهای ایمنی، فنی و ضوابط در آن رعایت شود، استفاده از مقوله صنعتی سازی و تکنولوژی های نوین است، در همین خصوص تلاش شد تا با شرکت هایی که به ویژه در استان فارس به صورت بومی فعال هستند، برای عرضه تولیدات ایشان همکاری لازم انجام شود؛ این موضوع می تواند به منظور ایجاد توازن در اقتصاد مسکن تاثیرگذر باشد و در این زمینه هم سازمان نظام مهندسی با تمام توان خود، آماده همکاری است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اعلام کرد: رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به مقوله نهضت ملی مسکن یک نگاه همکاری مجدانه است و در این زمینه با تمامی توان، آماده همکاری با سایر دستگاه های اجرایی و استانداری فارس برای اجرای نقطه نظرات رئیس جمهوری و وزارت راه و شهرسازی است.
در این جلسه سرپرست معاونت خدمات مهندسی و کنترل ساختمان نیز اظهار کرد: درخصوص پروژه های نهضت ملی مسکن، قدم های مثبتی از سوی سازمان برداشته شده و طبق تفاهم نامه ای که فی ما بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور منعقد شده، تخفیف هایی برای پروژه های نهضت ‌ملی مسکن در نظر گرفته شده است که آنها را روی سیستم های ارجاع نظارت و خدمات مهندسی بارگذاری کرده و هم اکنون در حال ارائه خدمات هستیم.
دکتر محمد رستمی در ادامه گفت: در بحث پروژه های نهضت ‌ملی مسکن، در دفتر نذر مهارت نیز اقداماتی انجام شده و فرایندهایی تعریف شده که بر اساس آن مهندسان گروه های جهادی مختلف، ورود کرده و می توانند به اقشار آسیب پذیر در استان فارس خدمات لازم مهندسی را ارائه دهند.
وی با اشاره به دغدغه های مطرح در طرح نهضت ملی مسکن در خصوص طولانی شدن فرایند صدور پروانه گفت: سازمان در این زمینه با بازبین های طرح مذاکراتی انجام داده و بر این اساس، سازوکاری تعریف کرده است که نقشه ها در شهرستان ها حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت به تأیید برسند و از این منظر، در شهرستان ها نیز امور به نحو احسن اجرا می شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;