ایران و یونان همکاران انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز،  در نشستی که چندی پیش با حضور سفیر ایران در آتن و گریگوریس استرگیولیس، مدیر شرکت هلنیک پترولیوم برگزار شد، طرف ایرانی به افزایش همکاری ایران با بزرگترین شرکت پالایشگاهی یونان اشاره داشت. دو طرف در این دیدار همچنین پروژه‌های ال‌ان‌جی، انرژی‌های تجدیدپذیر و راه‌های حفاظت از انرژی را مورد بحث قرار دادند. 





بر اساس اخبار منتشرشده یونان می‌خواهد «پلی بین ایران و اتحادیه اروپا باشد» و تایید کرد که آتن قصد دارد همکاری‌های انرژی بین دو کشور افزایش یابد.

 

 

 

 

از آنجا که بخش اعظم روابط اقتصادی دوجانبه به مسئله انرژی مربوط می‌شود، یونان از سال‌ها قبل تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده تا خود را در گذرگاه انتقال انرژی به جنوب اروپا قرار دهد. این استراتژی یونان، فرصت‌های زیادی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بتواند با استفاده از آن منابع انرژی نفت و گاز خود را به اروپا صادر کند و زمینه مناسبی برای همکاری منطقه‌ای دو کشور خواهد بود. درواقع یونان در پساتحریم می‌تواند نقش دروازه صادرات انرژی ایران به اروپا را برعهده بگیرد.

 

 

 

 

نشست و مذاکرات ایران و یونان در حوزه انرژی به آخرین روزهای سال گذشته بازمی‌گردد. الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان ۱۸ بهمن سال گذشته در صدر هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و تجاری پس از دیدار از اصفهان، وارد تهران شد. هیات یونانی شامل ۵۰ نفر از جمله نیکوس کوزی یاس، وزیر امور خارجه، پایوتیس اسکورلتیس، وزیر محیط‌زیست و انرژی، یورگوس استاساکیس، وزیر دارایی، گردشگری و توسعه، دیمتری مرداس، معاون وزیر امور خارجه و گروهی از صاحبان صنایع و تاجران یونان است. در سفر نخست‌وزیر یونان به ایران، دو طرف در زمینه گسترش همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصاد، انرژی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و گردشگری تبادل نظر کردند. به علاوه یکی از اهداف سفر نخست وزیر یونان تسویه بدهکاری‌های سال‌های قبل شرکت «هلنیک پترولیوم» به تهران بود.





مشتریان یونانی نفت ایران

 

 

 

دو شرکت «هلنیک پترویوم» و «موتور اویل» از اصلی‌ترین مشتریان اصلی نفت ایران در یونان هستند که شرکت نخست ۷۵۵ میلیون دلار و دومی حدود ۵۰ میلیون دلار و در مجموع ۸۰۰ میلیون دلار به شرکت ملینفت ایران بدهکار هستند. هلنیک پترولیوم که به دلیل بحران مالی یونان از مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بدهی خود استمهال کرده و با واردات نفت بیشتر از ایران بدهی‌اش افزایش یافته، قرارداد جدیدی را با شرکت ملی نفت منعقد کرده تا باز هم نفت بیشتری از ایران دریافت کند. شرکت هلنیک اعلام کرده بدهی خود را به زودی پرداخت می‌کند.

 

 

 

 

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که شرکت پالایشگاهی هلنیک پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران به موافقتنامه‌ای بلندمدت دست یافته‌اند که شامل همکاری در زمینه عرضه نفت بوده و قرار است تحویل محموله‌های نفتی به سرعت آغاز شود. شرکت هلنیک پترولیوم، دارای ۴ پالایشگاه است که در شهرهای سالونیک، الوزیس، آسپروپیرگوس و اسکوپیه مستقر هستند و نفت خام مورد نیاز این ۴ پالایشگاه از طریق خط لوله و از مخازن نفتی کشورهای عربستان سعودی، عراق، ایران، لیبی و روسیه تامین می‌شود. شرکت ایرانی «تدبیر انرژی» به خرید سهام پالایشگاه یونان علاقه نشان داده و وزارت نفت نیز در صورت به توافق رسیدن دو طرف، از آنها حمایت خواهد کرد.

 

 

 

 

رابطه نفتی ایران و یونان

 

 

 

در دوران تحریم با توجه به قطع رابطه نفتی ایران و یونان، کشورهای دیگر ازجمله عربستان جای ایران را در یونان تصاحب کردند. با توجه به برنامه شرکت ملی نفت ایران برای افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز و طرح صادرات ۱ میلیون بشکه نفت خام سبک به یکی از بنادر مدیترانه در اتحادیه اروپا در اواسط فوریه، باید تاکید کرد که پالایشگاه‌هایی در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان و کشورهایی که پیش‌تر خریدار نفت ایران هستند، بهترین مقاصد برای تحویل این محموله نفتی هستند.

 

 

 

 

در حالی که در سال ۲۰۰۷میلادی حجم روابط دو کشور به ۲ میلیارد دلار می‌رسید تحریم‌ها باعث شد در سال ۲۰۱۲میلادی به ۲۲ میلیون دلار کاهش یابد. اما توافق ژنو با تعلیق برخی از تحریم‌ها روی روابط تجاری میان ایران و یونان تاثیر گذاشت و باعث شد صادرات یونان به ایران با ۳۰ درصد رشد به ۲/۴ میلیارد یورو برسد و یونان سومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا شود. بررسی این ارقام نشان می‌دهد مبادلات دو کشور تا سال ۲۰۰۸میلادی که قیمت نفت خام به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت، همواره رو به افزایش بوده و فقط در سال ۲۰۰۹میلادی به دنبال کاهش شدید قیمت جهانی نفت و بحران مالی در یونان که به کاهش واردات و به طور طبیعی کاهش تقاضای نفت خام در بازار این کشور منجر شد، برای مقطعی با کاهش مواجه شد.

 

 

 

 

نفت خام همواره سهمی بالاتر از ۹۸ درصد مجموع واردات یونان از کشورمان را داشته است و بقیه نیز به فراورده‌های پتروشیمی و سایر کالاها اختصاص داشته است. صادرات یونان نیز به طور عمده کالاهای صنعتی و فراورده‌های شیمیایی بوده است.





زمینه توسعه همکاری بالا در پتروشیمی

 

 

از نظر روابط دوجانبه میان ایران و یونان، ذکر این نکته لازم است که ظرفیت بالایی برای گسترش روابط دوجانبه در سطوح مختلف وجود دارد که بخش اعظم آن همچنان بالقوه باقی‌مانده است. از آنجا که بخش اعظم روابط اقتصادی دوجانبه به مسئله انرژی مربوط می‌شود، یونان از سال‌ها قبل تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرده تا خود را در گذرگاه انتقال انرژی به جنوب اروپا قرار دهد. این استراتژی یونان، فرصت‌های زیادی را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بتواند با استفاده از آن منابع انرژی نفت و گاز خود را به اروپا صادر کند و زمینه مناسبی برای همکاری منطقه‌ای دو کشور خواهد بود. در واقع یونان در پساتحریم می‌تواند نقش دروازه صادرات انرژی ایران به اروپا را برعهده بگیرد. به علاوه اینکه یونان پیش از تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین واردکنندگان نفت ایران بود و با توجه به اینکه توان فراوانی در حوزه تولیدات پتروشیمی دارد، می‌تواند همکاری‌های خود را با ایران افزایش دهد.





منبع: صمت







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;