اگر قصد رنگ کردن درب چوبی منزل را دارید بخوانید

چوب، یکی از زیباترین متریال‌ها برای ساخت وسایل منزل است. به دلیل جذابیت و مقاومت چوب، از این متریال طبیعی برای ساخت وسایل چوبی، درب و پنجره، مبل و … استفاده می‌شود. در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها مشاهده می‌کنیم که درب اتاق‌ها و درب ورودی خانه با چوب ساخته شده است. یکی از کارهای عالی برای تغییر ظاهر و افزایش زیبایی درب‌های منزل این است که برای رنگ کردن درب چوبی اقدام کنیم.
تاسیسات نیوز: موضوعی که وجود دارد این است که درب‌های چوبی هرچند وقت یکبار به رنگ‌آمیزی مجدد نیاز دارند تا هم زیباتر شوند و هم مقاومت درب‌ها در برابر رطوبت و عوامل محیطی بیشتر شود. پس اگر تصمیم به تغییر دکوراسیون و یا بازسازی منزل خود گرفته‌اید، خوب است که روش رنگ زدن درب چوبی را یاد بگیرید و خودتان کار رنگ کردن درب چوبی را در منزل انجام دهید.
احتمالاً هم اکنون این سوالات برای شما پیش آمده است که بهترین رنگ برای درب چوبی چیست؟ برای رنگ کردن درب چوبی به چه وسایلی نیاز داریم؟ بعد از تهیه وسایل موردنیاز، کار رنگ زدن درب چوبی را چطور باید انجام دهیم؟
به همین دلیل در این نوشته می‌خواهیم مراحل رنگ زدن درب چوبی در منزل را به شما آموزش دهیم و به تمام سوالات بالا پاسخ دهیم تا بتوانید کار رنگ کردن درب چوبی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
اگر به دنبال این هستید که درب چوبی منزل خود را رنگ کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اصول این کار را به صورت کامل یاد بگیرید.
وسایل موردنیاز برای رنگ کردن درب چوبیوسایل موردنیاز برای رنگ کردن درب چوبی
وسایل موردنیاز برای رنگ کردن درب چوبی چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم به سراغ مراحل رنگ‌آمیزی برویم، باید وسایل موردنیاز برای رنگ کردن درب چوبی را آماده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید.
برای رنگ زدن درب چوبی روکش‌دار، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:
۱- رنگ مناسب برای چوب:
اولین و مهم‌ترین وسیله برای رنگ زدن درب چوبی، رنگ مناسب است. ما باید رنگ درب منزلتان را با نهایت دقت انتخاب کنید تا از نتیجه کار رضایت داشته باشید. اگر نمی‌دانید چه رنگی برای درب چوبی مناسب است، در بخش بعدی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
۲- قلمو و غلتک:
برای رنگ‌آمیزی درب چوبی، نیاز به ابزارهای مخصوص نقاشی دارید تا بتوانید با استفاده از این ابزارها، کار رنگ‌ زدن را انجام دهید. قلمو، یکی از بهترین ابزارها برای رنگ زدن درب و پنجره است. بعضی از قسمت‌های درب چوبی که جزئیات بیشتری دارند، حتماً باید با استفاده از قلمو رنگ شوند.
ابزار بعدی برای رنگ‌آمیزی درب چوبی، غلتک است. استفاده از غلتک به شما کمک می‌کند تا کار رنگ زدن درب را با سرعت بیشتری انجام دهید.
استفاده از قلمو و غلتک برای رنگ آمیزیاستفاده از قلمو و غلتک
۳- پرایمر رنگ:
اگر پس از ساخت درب چوبی، روی سطح درب دست بکشید، احتمالاً پستی و بلندی‌های مختلفی را حس می‌کنید. وجود این ناهمواری‌ها، باعث می‌‌شود که رنگ به‌خوبی روی درب چوبی قرار نگیرد و جلوه زیبایی پیدا نکند.
به همین خاطر بهتر است از پرایمر رنگ استفاده کنیم تا کار رنگ زدن درب چوبی بهتر انجام شود. پرایمر، ماده‌ای است که در زیر رنگ اصلی قرار می‌گیرد و بستر مناسبی را برای رنگ اصلی فراهم می‌کند.
۴- سنباده:
اگر بعضی از قسمت‌های درب چوبی خراب شده است و به تعمیر نیاز دارد، باید ابتدا برای تعمیر درب چوبی اقدام کنید و این قسمت‌های شکسته را از درب جدا کنید. مثلاً اگر قسمتی از درب چوبی منزلتان شکسته شده است، می‌توانید با بتونه‌کاری این شکستگی‌ها را برطرف کنید؛ اما باید بعد از بتونه‌کاری، سنباده مناسب را روی درب چوبی بکشید تا کاملاً صاف و یکدست شده و آماده رنگ زدن شود.
۵- پیچ‌گوشتی و چکش:
در ابتدای کار و برای اینکه بتوانید درب چوبی را از لولای در جدا کنید، قطعاً به ابزارهایی مانند پیچ‌گوشتی و چکش نیاز خواهید داشت. پس این ابزارها را نیز در دسترس داشته باشید تا بتوانید در زمان نیاز، از آنها استفاده کنید.
در صورتی که میزان خرابی و پوسیدگی درب اتاق یا درب ورودی منزل شما زیاد است، قبل از رنگ زد
انتخاب رنگ مناسب برای درب چوبی اتاق‌هاانتخاب رنگ مناسب برای درب چوبی اتاق‌ها
انتخاب رنگ مناسب برای رنگ کردن درب چوبی
در مرحله قبلی به شما گفتیم که باید رنگ مناسبی را برای درب چوبی خودتان انتخاب کنید تا با استفاده از آن بتوانید درب را به‌راحتی رنگ‌آمیزی کنید و به آن جلوه‌ای زیبا ببخشید. توجه کنید که انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان و همچنین وسایل چوبی و فلزی فوق العاده اهمیت دارد.
در این بخش می‌خواهیم انواع رنگ مناسب برای درب‌های چوبی را به شما معرفی کنیم و بگوییم که کدام یک از این رنگ‌ها برای درب چوبی شما مناسب‌تر خواهند بود. پس در ادامه نیز همچنان با ما همراه باشید.
۱- رنگ پولیش:
رنگ پولیش یکی از انواع رنگ مناسب برای درب چوبی است که می‌تواند ظاهری بسیار زیبا و خیره‌کننده را به درب‌های چوبی ببخشد. رنگ‌های پولیشی، ظاهری براق دارند که جلوه چوب را بسیار زیباتر می‌کند و مقاومت چوب را در برابر رطوبت افزایش می‌دهد.
البته این نوع رنگ معایبی نیز دارد؛ مثلا برای استفاده از رنگ‌های پولیشی، حتماً باید از یک کارگاه مناسب رنگ‌آمیزی استفاده کنید. همچنین این رنگ در برابر ضربه، مقاومت پایینی دارد و هزینه آن نیز بسیار بالا است.
۲- رنگ پلی‌استر:
رنگ پلی‌استر در بین رنگ‌هایی که برای چوب مناسب هستند، جزو ارزان‌ترین و ساده‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌رود. این رنگ، مقاومت خوبی در برابر رطوبت و نور خورشید دارد. البته کیفیت و مقاومت آن نسبت به سایر رنگ‌ها مانند پلی‌اورتان و رنگ پولیش کمتر است.
اگر تازه‌کار هستید و تمایل دارید که با هزینه کم اقدام به رنگ کردن درب چوبی کنید، این رنگ برایتان مناسب خواهد بود.
۳- رنگ پلی‌اورتان:
رنگ پلی‌اورتان نیز یکی از رنگ‌های بسیار مناسب برای تمامی سطوح و مخصوصاً چوب است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این رنگ نسبت به پلی‌استر کیفیت و مقاومت بسیار بیشتری دارد و هزینه آن نیز از این رنگ بیشتر است.
اما مزیت این رنگ این است که تا مدت‌ها شما را از رنگ‌آمیزی بی‌نیاز می‌کند و ماندگاری بسیار خوبی روی سطوح چوبی دارد. همچنین خشک‌ شدن رنگ پلی اورتان وقت‌گیر نخواهد بود که این موضوع از مزیت‌های بسیار مهم رنگ پلی اورتان محسوب می‌شود.
رنگ پلی اورتان، یکی از گزینه‌های مناسب برای تغییر رنگ پایه‌های مبل نیز محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر قیمت رنگکاری مبل برایتان مهم نیست، برای خرید رنگ پلی اورتان بیشتر هزینه کنید و مبل‌های خود را با این رنگ جذاب رنگ‌آمیزی کنید.
مراحل رنگ کردن درب چوبیمراحل رنگ کردن درب چوبی
مراحل رنگ کردن درب چوبی چیست؟
حالا که با ابزارهای موردنیاز و انواع رنگ مناسب برای چوب آشنا شدید، می‌خواهیم به سراغ مراحل رنگ زدن درب چوبی برویم تا بتوانید با انجام قدم‌به‌قدم این مراحل، بهترین نتیجه را از رنگ‌آمیزی درب چوبی خودتان دریافت کنید.
۱- جدا کردن درب از لولا:
اولین مرحله‌ای که باید انجام دهید، این است که درب را از لولای خود جدا کنید تا بتوانید آن را روی زمین بخوابانید و به‌راحتی کار رنگ‌آمیزی را انجام دهید. این کار، حرفه‌ای‌ترین نکته برای رنگ‌آمیزی درب است.
شاید بگویید بودن درب در جای خود کار را راحت‌تر می‌کند؛ اما این موضوع را در نظر بگیرید که برخی از بخش‌های درب مانند حاشیه زیر آن و حاشیه بالایی آن در دسترس نیستند و رنگ کردن این قسمت‌ها کار بسیار سختی است. همچنین وصل بودن درب می‌تواند خشک‌ شدن آن را به تأخیر بیندازد. چنانچه باز کردن لولاها برای شما سخت است و یا اینکه لوازم لازم جهت جدا کردن درها را ندارید پیشنهاد میکنیم از خدمات نجار سیار استفاده کنید.
۲- آماده کردن زیرسازی درب:
در مرحله بعدی باید درب را آماده کنید. برای این کار ابتدا نیاز است که اجزای مختلف مانند دستگیره‌ها، لولا، پیچ و… را جدا کنید تا بتوانید کار رنگ‌آمیزی درب را به‌درستی انجام دهید.
در مرحله بعدی نیاز است قسمت‌هایی از درب که نیاز به بتونه‌کاری دارند را با بتونه پر کنید و بگذارید تا خشک شوند و سپس به مرحله بعدی بروید. دقت کنید که کار بتونه‌کاری را با حوصله انجام دهید تا جزئیات درب خراب نشود.
۳- سنباده زدن درب چوبی:
زمانی که بتونه‌ها خشک شدند، باید درب را سنباده بزنید تا سطح آن هموار شود. برای این کار می‌توانید از سنباده‌های نمره ۱۸۰ تا ۲۲۰ استفاده کنید و با کمک سنباده، قسمت‌های موردنیاز را کاملاً یکدست کنید.
البته دقت کنید که این کار را برای هر دو طرف درب انجام دهید تا کاملاً آماده شوند. همچنین پس از سنباده زدن باید سطح درب را با استفاده از یک‌ پارچه خشک کاملاً پاک کنید تا هیچ‌گونه خاکی روی آن باقی نماند و رنگ را خراب نکند.
اگر خاک روی درب خیلی زیاد است، می‌توانید از باد خنک سشوار نیز برای پاک‌ کردن خاک‌ها استفاده کنید و سپس با دستمال خشک سطح درب را تمیز کنید.
استفاده از پرایمر برای رنگ زدن درب چوبیاستفاده از پرایمر برای رنگ زدن درب چوبی
۴- رنگ آمیزی درب با پرایمر:
در مرحله بعدی نیاز است که پرایمر مناسب را با توجه به روشن یا تیره بودن رنگ اصلی انتخاب کنید. حالا باید با استفاده از دستمال نرم یا با استفاده از قلمو، پرایمر را روی سطح درب بزنید. استفاده از پرایمر روی درب ضروری است؛ چون باعث می‌شود که رنگ اصلی بهتر روی درب قرار بگیرد. این مرحله را می‌توانید یک روز قبل از رنگ‌ زدن انجام دهید و منتظر بمانید تا پرایمر کاملاً خشک شده و جذب چوب شود.
۵- رنگ‌آمیزی درب:
پس از پرایمر، نوبت به رنگ اصلی می‌رسد که باید آن را روی درب قرار دهید و رنگ کردن درب چوبی را تمام کنید. در این مرحله همان‌طور که گفتیم می‌توانید از قلمو یا غلتک استفاده کنید تا کار رنگ‌آمیزی درب را به‌خوبی انجام دهید.
سعی کنید با حوصله و آرامش رنگ را روی درب چوبی بزنید تا تمامی سطح درب به‌صورت یکدست رنگ شود و حالتی یکسان داشته باشد. بهتر است یک‌ بار به‌صورت کامل درب را رنگ کنید و چند ساعت صبر کنید تا خشک شود و سپس یک‌ لایه دیگر نیز رنگ‌آمیزی را تکرار کنید تا جلوه درب زیباتر شود.
رنگ آمیزی درب چوبی روکش داررنگ آمیزی درب چوبی روکش دار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;