ايران يک سدساز کامل و ماهر در جهان است

 

 مشاور وزیر نیرو گفت: مجموعه ظرفیت های موجود در صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، کشور را از وابستگی به خارج در این صنعت نجات داده که افتخار بزرگی است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  ستار محمودی افزود : نمایشگاه ، مرکزی برای نوآوری، توسعه و رشد اقتصادی صنایع گوناگون است و نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب نیز مکان و جایگاه بسیار مناسبی برای ارایه ظرفیت ها و قابلیت های طراحی، اجرا و ساخت در این صنعت محسوب می شود.

وی اظهار داشت: زمانی که کالا یا خدمتی در نمایشگاه عرضه می شود، بدیهی است که پیش از آن تلاش های زیادی برای خلق آن خدمت یا کالا صورت گرفته که حاصل تفکر انسان، سرمایه گذاری، صرف وقت و استفاده از فناوری هایی است که موجب تولید کالا یا خدمت شده است.

وی با بیان آنکه در نمایشگاه های صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در دوره های گذشته، مهندسان مشاور و یا پیمانکارانی که در این عرصه فعالیت های مشاوره، نظارت، ساخت و بهره برداری را بر عهده دارند، نمونه های بسیاری را در زمینه های طراحی، اجرا و ساخت عرضه کرده اند، افزود:

به تدریج و هرچه به سمت برگزاری دوره های بعدی حرکت کرده ایم، این نمایشگاه نگاه ها را به سمت خود جلب کرده است و افراد و صنایع بیشتری به جمع شرکت کنندگان در این نمایشگاه پیوسته اند که فرصتی را جهت ایجاد یا توسعه بازارهای جدید برای فعالان صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب فراهم می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمودی ، نمایشگاه را محلی خواند که زمینه اصلی آن به سمت نوآوری، توسعه و رشد اقتصادی پیش می رود و انگیزه های اقتصادی که حاصل تلاش و فعالیت است، نمایشگاه های صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب را رونق می دهد.

به گفته وی، ابعاد فنی این نمایشگاه به تدریج رشد یافته است و این رشد و تغییر و تحول را می توان حتی در نوع چیدمان و معرفی کالاها و ابزارهایی که در این زمینه به کار گرفته می شود، جستجو کرد.

وی این دستاورد را نشانه سودمندی نمایشگاه ها برای فعالان صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب و جدی گرفته شدن آن در شرکت ها دانست و افزود: این نمایشگاه ها نتایج مثبتی را در زمینه ایجاد بازارهای جدید برای شرکت کنندگان به همراه داشته و سال به سال نمایشگاه چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی پیش رفته است.

عضو کمیته فنی هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب از این صنعت به عنوان یک صنعت پویا و در خدمت تامین نیازهای جامعه و حوزه های فنی و صنعتی یاد کرد و اظهار داشت: در کشورهای مختلف جهان، نمایشگاه های زیادی در زمینه این صنعت برگزار می شود که به نوعی رقیب هم هستند و این امر به ما یادآوری می کند که نباید به داشته ها و یافته های خود در این صنعت بسنده کنیم بلکه روز به روز موارد جدیدی در عرصه فناوری به ویژه در زمینه های طراحی و کنترل کیفیت پدید می آید که باید به آنها توجه کنیم تا به جایگاه اصلی این صنعت و بخش نظام های بهره برداری و اندازه گیری و سامانه های کنترلی برسیم.

محمودی با بیان اینکه در سال های گذشته، مدیران و برنامه ریزان دولتی جرات به خرج داده و بازار را به اندازه کافی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داده اند، تصریح کرد: سیاست های کشور و وزارت نیرو، اولویت نخست را به تسهیل فعالیت صنایع و طراحی ها و تولید کالاهای داخلی اختصاص داد و حتی در شرایطی کمک کرد تا نقایص و کمبودهای کالاها و فرآورده های نخست اصلاح شود که فرصت و شانس و موقعیت خوبی برای پا گرفتن خیلی از صنایع بوده است.

وی به دوران مدیریت خود در شرکت آب و فاضلاب استان تهران اشاره کرد و گفت: در آن دوره، فقط یک شرکت کنتورساز در کشور فعال بود که بخشی از نیازهای کشور را نیز از کشورهای دیگر از انگلیس وارد می کرد و رقیبی نداشت و در واقع رقابت برای توسعه صنعت در خارج از کشور ایجاد شده بود.

وی افزود: در آن دوره، گروهی مراجعه کردند و مدعی بودند که از دانش و سرمایه لازم برای ساخت کنتور برخوردار هستند اما به حمایت نیاز دارند تا تولید کنند که تشریفات لازم برای کار فراهم شد و پس از ارزیابی و خطر پذیری (ریسک)، شمار قابل توجهی کنتور را پیش خرید کردیم و این گروه توانستند با منابع مالی حاصل از این پیش خرید، خط تولید کنتور را در کشور با کیفیتی مناسب راه اندازی کنند و هم اکنون به یکی از کنتورسازهای بزرگ در کشور تبدیل شده اند.

محمودی ادامه داد : سیاست های کشور زمینه فعالیت را در اختیار سازندگان و تولیدکنندگان داخلی قرار داده و این امر موجب شده است صنایع داخلی پیشرفت کنند اما از سوی دیگر، خود سازندگان و صاحبان فکر، وقتی عرصه را هموار دیدند و احساس کردند که حمایت می شوند و کمتر در چرخه کاغذبازی قرار می گیرند و از طرفی، کالاهای داخلی می تواند سود فراوانی را برای سازندگان به دلیل در دسترس بودن، نداشتن تشریفات گمرکی و … داشته باشد، آنان نیز وارد کار شدند و جذب نیروهای فنی، برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت و انگیزه های ملی و اقتصادی ، موجب شد صنایع فعالیت خود را توسعه دهند.

مشاور وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون صنایع داخلی در روندی قرار گرفته اند که تداوم رشد و توسعه آنها و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی و ایجاد تنوع، نیازمند همکاری بیش از گذشته بین کارفرمایان و سازندگان و ارایه کنندگان خدمت است.

عضو کمیته فنی هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در ادامه با اشاره به هدف اصلی وزارت نیرو از برگزاری این نمایشگاه گفت : وزارت نیرو با برگزاری نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب به دنبال توسعه و اصلاح فعالیت های این صنعت به لحاظ ابعاد فنی و کیفی و حتی قیمت تمام شده خدمات و کالاهای تولیدی است.

وی با بیان اینکه قیمت با کیفیت باید رابطه مستقیم داشته باشد، تصریح کرد: در نمایشگاه نباید فقط به دنبال عرضه کالا باشیم بلکه باید با ارائه توضیح درباره ویژگی های یک کالا به سایر شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، بازارهای بهتر و مناسب تری ایجاد شود و نیازهای صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب که سالانه به حجم انبوهی از کالاهای صنعتی نیاز دارند ، تامین شود.

وی بر لزوم طراحی های جدید و تفکرهای منظم شده در قالب نرم افزارها و دستورالعمل ها به ویژه در حوزه بهره برداری برای توسعه کمی و کیفی این بخش تاکید کرد و گفت: در نمایشگاه هشتم، ارزیابی هایی از شرکت های حاضر در نمایشگاه صورت می گیرد که بخشی به صورت شکلی و بخش دیگری به صورت محتوایی است و این بخش به کیفیت کالا اختصاص دارد.

محمودی خدمات پس از فروش و وجود ظرفیت های تکمیلی و توسعه ای را از شاخص های ارزیابی محتوایی شرکت های حاضر در نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: شرکت های برتر براساس ارزیابی این شاخص ها در حوزه های مختلف انتخاب و در روز پایانی (فردا) معرفی می شوند.

وی در ادامه یکی از ویژگی های نمایشگاه های صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در ایران را افزایش ارتباط خودجوش

صنعت و دانشگاه خواند و افزود: این خبر خوبی است که دانشگاه ها و صنایع در یک چرخه واحد قرار گرفته اند و با توجه به اینکه ایران، کشوری در حال توسعه است ، برای داشتن آینده ای بهتر باید دانشگاه و صنعت ارتباط مستمر داشته باشند و دانشگاه بخشی از صنعت و صنعت نیز بخشی از دانشگاه محسوب شود و این دو بدون حضور دولت، نیاز متقابل یکدیگر را تامین کنند.

وی با بیان اینکه وضع کنونی نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب امیدوار کننده ، گفت: در مقایسه با سایر کشورها، باید شاخص های زیادی را از بازاریابی تا تبلیغات و بسته بندی و نحوه ارایه کالا و خدمات پس از فروش تقویت کنیم.

محمودی ، توانمندی کنونی شرکت های داخلی را در مقایسه با پیش از انقلاب، بسیار بالا خواند و اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از 80 درصد لوله های با قطر بزرگ و متوسط و بیشتر پمپ ها و سامانه های اندازه گیری از خارج تامین و کالاهای اندکی در داخل تولید می شد. تصفیه خانه ها و سدها را شرکت های خارجی می ساختند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این موضوع برعکس شد و در چرخه خودباوری قرار گرفتیم و وزیران نیرو در دولت های گذشته و کنونی، شهامت و جرات بسیاری به خرج داده و فرصت وسیعی را در اختیار سازندگان داخلی قرار داده اند و پذیرش برخی آزمون و خطاها موجب شد تا صنعت داخلی پا بگیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران یک سدساز کامل و ماهر از مرحله طراحی و اجرا تا بهره برداری است، افزود: سد یک مجموعه فنی، ترکیبی و پیچیده است که سازه های پیچیده، نرم افزارهای قوی و تاسیسات الکتریکی و الکترونیکی و سازه های مکانیکی سنگین دارد و این مجموعه در کشوری طراحی، اجرا و بهره برداری می شود که پتانسیل لرزه در آن بالاست با این وجود، ایران در مرحله ای است که در برخی از کشورها سد و نیروگاه برقابی می سازد و در حوزه تاسیسات آب و فاضلاب به ویژه تصفیه خانه ها نیز از این توانمندی بالا برخوردار است.

 

به گفته وی، مجموعه ظرفیت های موجود در صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، کشور را از وابستگی به خارج در این صنعت نجات داده و این افتخار بزرگ اگرچه در قالب بیان کلمه آسان است اما در عمل، ایثارگرانه، مقتدرانه و مدبرانه بوده است.

محمودی گفت: برای اینکه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب به لحاظ کیفی، ارتقای بیشتری بیابد، نیاز داریم دستگاه های کارفرمایی و متقاضی به ویژه دولت، حمایت های مناسبی را از تولیدکنندگان و طراحان داشته باشند که این انتظار خیلی بزرگ و غیر منطقی نیست و بازار کار باید برای تولیدکنندگان هرچه بیشتر شفاف و به رقابت های فنی و کیفی بهای بیشتری داده شود، نظارت های فنی دقیق تر باشد و بهای کالاهای تولیدکنندگان بموقع پرداخته شود که مجموعه اینها حمایت های منطقی و معقولی است.

مشاور وزیر نیرو افزود: انتظار از تولیدکنندگان نیز این است که در حوزه تولید با توجه به ظرفیتی که کشور در اختیار آنان قرار می دهد و نیز اولویت بخشی به خرید خدمات و کالا از آنان، برای اینکه با استفاده از این فضا، جایگاه خود را تثبیت کنند،

به کیفیت بهای کافی دهند، در زمینه های تحقیق و نوآوری سرمایه گذاری کنند و آن را جزیی از تولید بدانند، از تجربه صنایع مشابه در داخل و خارج بهره بگیرند و نواقص را محدودتر کنند، شیوه های استفاده و بهره برداری از خدمات یا کالاهای تولیدی خود را آسانتر کنند، خدمات پس از فروش را جزو محور اصلی فعالیت های خود بدانند و کالاهای فروخته شده را به عنوان امانت تولیدکننده نزد بهره بردار به شمار آورند که با تحقق این موارد می توانیم به توسعه کمی و کیفی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در آینده امیدوار باشیم.

عضو کمیته فنی هشتمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب پیشنهاد کرد حاصل کار ارزیابی این کمیته در نمایشگاه، به صورت مقطعی در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد و در مورد برخی از صنایع و تجهیزات که به صورت خاص مورد ارزیابی قرار می گیرند، بازخوردهای لازم به آنان داده شود تا در دوره های بعدی از این بازخوردها برای بهبود کار استفاده کنند.

وی از حامیان و برگزارکنندگان نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب به ویژه اداره کل روابط عمومی وزارت نیرو و بخش های ذیربط در شرکت های مادر تخصصی که به استمرار این نمایشگاه از ابتدا تاکنون کمک کرده اند، قدردانی کرد.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;