انرژی یکی از نیازهای اصلی کشور برای پیشرفت و آبادانی است

 

رئیس جمهور انرژی را یکی از نیازهای اصلی برای پیشرفت و آبادانی کشور دانست و گفت: انرژی باید قابل دسترس بوده، قیمت مناسبی داشته و با نوسانات بازار و آب و هوا دچار مشکل نشود.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاح نخستین طرح استراتژیک ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم، با بیان اینکه همه بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند انرژی هستند، اظهار داشت: پیش از انقلاب بخش عمده ‌از انرژی صادر می‌شُد و عواید حاصل از آن در اختیار ملت قرار نمی‌گرفت؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بر این است که مجموعه منابع حاصل از انرژی در اختیار ملت و در خدمت پیشرفت، آبادانی و رفاه مردم قرار گیرد.

 

رئیس جمهور تأسیس شبکه گازی در سراسر کشور را از جمله اقدامات مؤثر برای پیشرفت و رفاه مردم دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب تنها بخش محدودی از مردم و حتی بخش صنعتی از نعمت گاز برخوردار بودند ولی پس از پیروزی انقلاب تصمیم گرفته شد که گاز طبیعی که کشورمان دومین دارنده آن است با احداث شبکه‌هایی در سراسر کشور گسترش یابد و در سال‌های اخیر در این زمینه شاهد فعالیت‌های جهشی هستیم.

 

 احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز بیش از 920 شهر کشور و 96 درصد خانوارهای شهری و 14 هزار روستا و 55 درصد جمعیت روستائیان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: اوایل دولت نهم 9500 واحد صنعتی در کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کردند که امروز این میزان به 55 هزار واحد صنعتی افزایش یافته است؛ ضمن اینکه 70 نیروگاه کشور نیز به شبکه گاز وصل شده‌اند.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وجود شبکه انرژی به معنای این است که می‌توان در همه نقاط کشور تأسیسات صنعتی و تولیدی احداث کرد، آن را اقدامی در راستای عدالت دانست و ادامه داد: هنگامی که زیرساخت‌ها در سراسر کشور وجود داشته باشد، امکان و فرصت سرمایه‌گذاری نیز فراهم خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در سال‌های اخیر برای استفاده از انرژی و گسترش آن در سراسر کشور صورت گرفته است، اظهار داشت: تا پایان دولت دهم برداشت از منابع گاز پارس جنوبی که حوزه مشترک محسوب می‌شود، دو برابر خواهد شد.

 

احمدی نژاد با اشاره به متغیر بودن آب و هوای کشور گفت: بخش عمده گاز کشور مصرف خانگی دارد و امیدوارم به روزی برسیم که عمده مصرف گاز در بخش‌های تولید و صنعت باشد.

 

رئیس‌جمهور ذخیره گاز برای استفاده در فصول سرد سال را اقدامی سخت و پیچیده دانست و گفت: از چند سال قبل ایده ذخیره‌سازی گاز در ذخایر زیرزمینی کشور مطرح و در این راستا در سطح کشور و براساس بررسی‌های زمین‌شناسی، 40 نقطه شناسایی شد که قابلیت ذخیره‌سازی گاز را دارد.

 

وی با اشاره به بهره برداری از اولین مکان ذخیره‌سازی گاز در منطقه سراجه قم، تصریح کرد: اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی در منطقه باج‌گیران سرخس نیز آغاز شده است که اگر در دو منطقه ذخیره‌سازی به طور کامل انجام شود، دیگر برای بیش از ده سال نگرانی قطع گاز در زمستان که مصرف به اوج می رسد را نخواهیم داشت.

 

احمدی نژاد ذخیره‌سازی گاز در زیر زمین را در سه بخش تزریق گاز، استخراج گاز و پالایش آن عنوان کرد و گفت: زمان استخراج گاز تزریق شده، مایعات گازی نیز استخراج می‌شود که از ارزش بالایی برخوردار است.

 

رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود مسئولین صنعت نفت کشور را به گسترش شبکه‌های انتقال انرژی توصیه کردو گفت: امروز تقریباً تمام نقاط پرجمعیت کشور و اکثر روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند و باید برای در اختیار قرار دادن آن برای روستاهای دورافتاده نیز اقدام شود به گونه‌ای که تمام نقاط مسکونی کشور بتوانند از این انرژی و نعمت استفاده کنند.

 

احمدی نژاد افزود: در مناطقی که بخاطر دورافتاده بودن و یا صعب‌العبور بودن انتقال خط لوله اصلی مشکل است، می‌توان منبع‌های گازی تعبیه کرد و از طریق آنها به مناطق مسکونی و تولیدی گازرسانی کرد.

 

رئیس جمهور همچنین مسئولین را به توجه به عمران و آبادانی شهر قم توصیه کرد و گفت: امروز که قم به جرگه مناطق دارای منابع انرژی پیوسته، مناسب است که بخشی از منابع حاصل از مایعات گازی استخراج شده را به عمران و آبادانی استان قم اختصاص داد.

 

 احمدی نژاد اظهار داشت: پیش از انقلاب به شهرستان قم که مرکز استبداد ستیزی بود توجه خاصی نمی‌شد و پس از انقلاب نیز در قم طرح های عمرانی آن طور که شایسته یک مرکز علمی و اسلامی باشد، شکل نگرفته است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر چه طرح‌های خوبی در قم شروع شده اما باید توجه داشت که این طرح‌ها به گونه‌ای باشد که چهره این استان از لحاظ پیشرفت و آبادانی تغییر کند، افزود: سرعت عمران و آبادانی قم مطلوب بوده اما راضی کننده نیست و دولت به طور کامل از پیشرفت و آبادانی این شهر و استان حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

 

 احمدی نژاد در ادامه مسئولین وزارت نیرو را مورد خطاب قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه بسیار زیاد بوده و شبکه گاز نیز تقریباً به تمان نقاط کشور کشیده شده است، بهتر است از این به بعد برای شهرها و روستاهای کشور نیروگاه‌هایی متناسب با نیاز آنها تأسیس شود و این می‌تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

 

رئیس جمهور در پایان با اشاره به مزین بودن نام تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی به نام شهید فهمیده گفت: عزت و سرافرازی امروز ملت ایران، بخاطر فداکاری شهیدان و ایثارگران است.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;