انرژی در موتورخانه ها بهینه میشود

به گزارش تاسیسات نیوز، يكي از راهكارهاي مؤثر در كاهش ميزان آلودگي در كلانشهرها، بهينه‌سازي مصرف انرژي در بخشهاي مختلف كشور است، ضمن اين‌كه بهينه‌سازي مصرف انرژي سبب كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و عوامل زيان بار افزايش دماي زمين مي شود.

 

 

با الگوي كنوني مصرف گاز در موتورخانه‌هاي ساختمانهاي اداري و تجاري ميزان توليد CO۲ در يك ساختمان ادراي تجاري با زيربناي حرارتي ۱۰۰۰m۲ حدود ۴۷ تن است كه براي جذب اين ميزانCO۲ توليدي به حدود ۲۰۵۰ اصله درخت بالغ با عمر متوسط ۱۰ ساله نياز داريم. اين درحالي است كه با حداقل ۳۰ درصد صرفه جويي در مصرف گاز معادل ۳۵۰۰m۲ فضاي سبز در كشور ايجاد كرده‌ايم.

 

 

چالش جدي در توسعه فضاي سبز در كلانشهرها، تأمين زمين گران‌قيمت و مدت زمان طولاني (حداقل پنج سال) براي به ثمر رسيدن نهال است؛ ضمن اين‌كه توسعه فضاي سبز نيازمند مسائل نگهداري و مراقبت و از همه مهمتر تأمين آب است مي باشد كه كشور در اين زمينه نيز با چالش جدي روبروست. اشتغال در اين زمينه نيز چندان مولد نيست در حالي كه بهينه سازي انرژي ضمن اين كه اشتغال مولد است سبب افزايش توليد و رقابت در فناوري است و در زمان كمتري نيز به نتيجه مي‌رسد و در عمل هزينه بهينه سازي انرژي به مراتب از توسعه فضاي سبز كمتر بوده و چالشهاي كنوني و هزينه‌اي توسعه فضاي سبز در كلانشهر ها را ندارد.

 

 

 

يكي از سياستهاي كنوني دولت به ويژه سازمان محيط زيست مي‌تواند توسعه برنامه‌هاي بهينه‌سازي انرژي در بخشهاي مختلف با حمايت از توسعه فناوريهاي سازگار با محيط زيست بويژه طرح افزايش كارايي موتورخانه‌هاي كشور باشد.

 

 

 

به نظر مي‌رسد مشاركت اجتماعي در طرحهاي بهينه‌سازي انرژي در كلانشهرهاي كشور و سرمايه‌گذاري دولت در اين طرحها در رقابت با توسعه فضاي سبز به طور كامل اقتصادي است و مصداق عيني اقتصاد مقاومتي به منظور ايجاد فضاي كسب و كار و اشتغال مولد است و مي‌تواند گامي مهم در دستيابي به اهداف برنامه ششم توسعه كشور باشد.

 

 

 

نكته آخر اين‌كه سرمايه‌گذاري در طرح افزايش كارايي ۶۰۰ هزار موتورخانه موجود كشور حمايت در حفظ منابع ملي و كاهش آلودگي هواي كلانشهرهاست.

منبع: سازمان بهینه سازی مصرف سوخت

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;