به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر بهرام سرمست استاندار قم در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در بسیاری از موارد فراتر از مسئولیت های ذاتی خود عمل کرده است و در زمینه مقابله با کرونا نیز شاهد اقدامات خوبی از سوی این سازمان بودیم .
استاندار قم با تاکید بر گسترش خدمات الکترونیکی در استان قم اظهار داشت: بر اساس گزارشی که ارائه شد؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و از این تشکل مهندسی، غیر این نیز انتظار نمی رود و امیدواریم که این برنامه ها گسترش یابد.
سرمست آموزش کارگران ساختمانی استان توسط نظام مهندسی را امر مهمی برشمرد و افزود: با پیشرفت مباحث علمی، آموزش کارگران و همچنین به روز بودن دانش فنی، مهندسان باید در دستور کار باشد چرا که تشکل های صنفی در دنیای امروز پایه گذار توسعه در عرصه های مختلف هستند.
استاندار قم عنوان داشت: تشکل هایی همانند نظام مهندسی ساختمان در حقیقت پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند و از طرفی قوانین ساخت و ساز را در جامعه پیاده سازی می کنند و از سویی دیگر دغدغه مهندسان و مردم را می بایست برای امر سیاستگذاری و وضع قوانین مناسب به حاکمیت انتقال دهند که این نقش، بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان از جمله تشکل های دیرپا و با قدمتی است و باید به این موضوع نیز اشاره کرد که صنعت ساختمان برای آحاد جامعه و هم برای اقتصاد کشور بسیار مهم است از این رو باید ابعاد مختلف و پیرامونی آن مورد توجه قرار گیرد و اگر زنجیره تولید مسکن احصا و احیا شود؛ اتفاقات و جهش خوبی در زمینه های مختلف تولیدی خواهیم داشت.
سرمست با اشاره به تصویب افزایش دو شهرستان به استان قم اظهار داشت: مراحل این اقدام در حال نهایی شدن است و به زودی شاهد اضافه شدن دو شهرستان به قم خواهیم بود که این امر می تواند برای توسعه قم گام خوبی باشد و بار سنگینی را که به خصوص در زمینه مهاجرت بر روی دوش شهرستان قم است کاهش می دهد.
وی از نقش آفرینی مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ابعاد مختلف ازجمله ماموریت های محول و همچنین در انجام مسئولیت های اجتماعی تقدیر کرد و بر انعقاد تفاهمنامه ها با دستگاه های مختلف برای تقویت جایگاه نظام مهندسی و انجام اقدامات مشترک تاکید کرد.
مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این دیدار اظهار داشت: باید از حمایت های استاندار و همچنین معاون امور عمرانی استاندار قم از اقداماتی که از سوی سازمان صورت گرفته تقدیر کرد و در مجموع تلاش شده تا تصمیمات خوبی در شورای فنی استان و هیات چهار نفره استان برای پیشبرد اهداف قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و در راستای ارائه خدمات بهتر به شهروندان اتخاذ شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ابراز داشت: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ برنامه های خدمات الکترونیکی سازمان به مراحل تکمیلی خود برسد و با حلقه آخر چرخه الکترونیکی شدن دریافت خدمات سازمان که همان راه اندازی کارتابل الکترونیک مالک است، شاهد خدمت رسانی بهتر به مردم شهر مقدس قم باشیم.
وی گفت: سازمان در کنار مدافعان سلامت در عرصه مقابله با ویروس کرونا و در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود اقدامات خوبی انجام داده است و خدمت رسانی به مردم عزیز قم در ابعاد دیگر نیز همچنان ادامه دارد.
مقومی ابراز داشت: شیوع ویروس کرونا موجب شد تا ارائه خدمات  به صورت الکترونیکی در دستگاه ها و ادارات استان قم با جدیت دنبال شود و نگرش ها در این زمینه تغییر کند و سازمان نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ؛ با این حال امیدواریم که اهتمام بیشتری به این موضوع صورت گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: سازمان با انعقاد تفاهم نامه هایی با اداره کل راه و شهرسازی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک های صنعتی و اداره کل گردشگری و صنایع دستی خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می کند و این امر در شهرداری و شرکت گاز نیز از گذشته برقرار بوده است که امیدواریم گزارش های مرحله ای برای شهرهای اطراف و شهرک های صنعتی نیز در سال آینده به صورت الکترونیکی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه معیشت و اشتغال مهندسان دو دغدغه اصلی این قشر است افزود: برای حل این مشکلات وظایف قانونی نداریم اما تلاش می شود با انعقاد تفاهمنامه هایی از ظرفیت های بومی و توانمندی مهندسان استان استفاده کنیم .
مقومی بیان داشت:  متاسفانه آسیبی که در قم وجود دارد نزدیکی به استانهای دیگر از جمله پایتخت است  و همین امر گاها سبب می شود به بهانه های مختلفی از جمله سرمایه گذاری و حمایت از تولید شاهد پدیده دلالی و حضور افراد فاقد صلاحیت باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: میانگین درآمد مهندسان از حداقل حقوق قانون کار هم کمتر است و این در شرایطی است که هر ساله بر تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال پایه سه افزوده می شود و در این شرایط نیمی از مهندسان نیز فاقد مسکن هستند.
وی با اشاره به برنامه های آموزشی سازمان برای مهندسان عنوان کرد: در حالی که در سال گذشته ۹۰ هزار ساعت آموزش برای مهندسان داشته ایم،  این آمار به دلیل وضعیت کرونایی استان به ۶۰ هزار نفر ساعت به صورت مجازی رسیده است که این امر موجب شد تا هزینه های آموزش کاهش یابد و تصمیم گرفته شد تا اعتبارات به بخش های پژوهشی سوق داده شود که  حمایت از پایان نامه ها و تالیف کتاب از جمله آن بوده است.
مقومی عنوان کرد: در حوزه الزام به استفاده از مجریان ذیصلاح در ساخت وسازها  اقدامات خوبی انجام شده و شهرداری قم نیز در این زمینه ورود کرده که این امر در تقویت اشتغال مهندسان موثر است و از طرفی موجب افزایش کیفیت ساخت و سازهای استان می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه تعرفه خدمات مهندسی واقعی نیست افزود: این موضوع از دغدغه های جامعه مهندسان است هر چند که در عرصه سرمایه گذاری تصمیمات بسیار مناسبی برای پروژه ها در نظر گرفته می شود .
مقومی ابراز داشت: تفاهمنامه ای با انجمن صنفی کارگران داشته ایم که کارگران ساختمانی آموزش های لازم را ببینند و رتبه بندی شوند که این امر در نهایت موجب تقویت کیفیت ساخت و ساز در استان می شود.
وی همچنین عنوان داشت: انجمن خیرین مهندس در سازمان در حال راه اندازی است که امیدواریم با راه اندازی این انجمن خدمات خوبی در عرصه های ساخت و بازسازی منازل محرومین ، احداث مراکز درمانی، مساجد و حسینیه ها داشته باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: کنترل صدردصدی ارسال گزارش های مرحله ای اعضا به مراجع صدور پروانه، کاهش زمان تهیه نقشه های ساختمانی و اصلاح فرآیندهای مرتبط با خدمات مهندسی استان از جمله برنامه های سال آینده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم است.
در پایان این مراسم نیز استاندار قم پایگاه اطلاع رسانی جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم را رونمایی کرد.