انجمن انرژی های خورشیدی انگلیس در ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است و برای استفاده بهینه از این انرژی به تازگی با انجمن انرژی های خورشیدی انگلیس همکاری می کند.





انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین می‌باشد. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. به‌طور کلی انرژی متصاعد شده از خورشیدی در حدود ۳٫۸ در ۱۰۲۳ کیلووات در ثانیه می‌باشد.

 

 

 

ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد.

 

 

 

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. در بسیاری از قسمتهای ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی می‌باشد و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی بطور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

 

 

 

کشورمان برای استفاده بهینه از این انرژی نیروگاههای خورشیدی بسیاری احداث کرده است و در این مسیر به تازگی با انجمن انرژی های خورشیدی انگلیس همکاری می کند تا نیروگاهی را در کشورمان احداث کند.

 

 

 

رضا شیبانی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سازندگان انرژی های خورشیدی انگلیس در این باره به ایرنا گفته است: “درصدد احداث یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار مگاوات در ایران هستیم. یادداشت تفاهم همکاری در این زمینه با وزارت نیرو ایران امضا شده است و این تفاهم نامه از سه جنبه احداث نیروگاه خورشیدی، احداث کارخانه تولید پنل های خورشیدی و انتقال دانش نصب سیستم های مرتبط با انرژی های خورشیدی تشکیل شده است.





ما با استفاده از منابع مالی، فنی و سیاسی که در اختیار داریم، درصدد هستیم تا پروژه احداث نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق در ایران به اجرا بگذاریم. ارزش این طرح 1.5 میلیارد یورو برآورد می شود. اعتبار اجرای این پروژه قرار است با استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری های خارج از ایران تامین شود. در بخش دوم تفاهم نامه یاد شده ما درصدد هستیم تا کارخانه تولید پنل های خورشیدی با ظرفیت تولید 500 مگاوات در سال را به صورت مشارکت با شرکت های ایرانی احداث کنیم. ارزش اجرای این پروژه نیز 25 میلیون یورو برآورد می شود.

 

 

 

در بخش سوم ما در صدد هستیم تا تجربه ای را که تاکنون در انگلیس، آلمان، سویس و هلند حاصل کرده ایم درقالب انتقال دانش در حوزه ارتقاء کیفیت نصب به ایران منتقل کنیم. این مساله می تواند برای دولت ایران درآمدزایی داشته و اشتغال زایی را افزایش دهد.





در حال حاضر انگلیس سالانه رقمی معادل 5 تا 7 میلیون پوند تنها بابت صدور مجوز نصب سیستم های مرتبط با انرژی های خورشیدی بر روی سقف خانه ها درآمد کسب می کند. ضمن اینکه از سال 2010 میلادی تاکنون 35هزار نفر در این بخش مشغول به کار شده اند.”

 

 

 

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی با حضور چیت چیان وزیر نیرو، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی های خورشیدی انگلیس در لندن به امضا رسید.





این یادداشت تفاهم توسط دکتر بهرام طاهری مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو و دکتر رضا شیبانی، رئیس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرزی های خورشیدی انگلیس در محل پارلمان در لندن به امضا رسید. در زمان امضای این تفاهم نامه علاوه بر حمید چیت چیان وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران، لرد جورج بارکر وزیر پیشین انرژی انگلیس و شماری از مقامات انگلیسی حضور داشتند.

 

 

 

منبع: شبستان

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;