انتشار «هیدرولوژی آب زیرزمینی»

مدیرمسوول انتشارات دانشگاهی کیان از انتشار نخستین چاپ کتاب «هیدرولوژی آب زیرزمینی» اثر مشترک دیوید کیث تاد و لاری دبلیو میز خبر داد و گفت: این اثر به‌عنوان یکی از کتاب‌های مرجع درباره اصول آب زیرزمینی، به‌شمار می‌آید.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز   کاملیا تجملی محدث، در گفت‌وگو با ایبنا، درباره اهمیت موضوع این اثر دانشگاهی، اظهار کرد: منابع آب‌های زیرزمینی، از مهم‌ترین منابع تامین نیازهای آبی به‌شمار می‌آیند. افزایش نیازهای آبی در بخش‌های مختلف و در نتیجه برداشت بیش از ظرفیت آبخوان‌ها، منجر به تخریب این منابع باارزش و افت قابل توجه تراز سطح آب زیرزمینی شده است. همچنین تزریق انواع آلاینده‌ها به سفره‌های زیرزمینی که در نتیجه توسعه جوامع شهری، صنعتی و کشاورزی و مدیریت ناصحیح است، اثرات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را با هدف کاهش کیفیت این منبع به‌دنبال داشته است.

 

وی ادامه داد: از آن‌جا که درک همه‌جانبه و دقیق از اصول حاکم بر آبخوان‌ها و محیط‌های متخلخل می‌تواند تا حدود قابل توجهی در ارایه مدیریت صحیح به مدیران تصمیم‌گیر و بهبود وضع سفره‌های آب زیرزمینی کمک کند، محمود محمدرضاپور طبری و مهدی ایل‌بیگی، کتاب «هیدرولوژی آب زیرزمینی» را که به‌عنوان یکی از کتاب‌های مرجع درباره اصول آب زیرزمینی مطرح است، ترجمه کرده و در اختیار متخصصان فن قرار داده‌اند.

 

مدیرمسوول انتشارات دانشگاهی کیان، عنوان کرد: این اثر، ترجمه پنج فصل نخست کتاب «Groundwater Hydrology» است که در قالب جلد نخست ارایه شده و مباحثی مانند آب‌های زیرزمینی، نحوه پیدایش آبخوان‌ها، حرکت آب‌های زیرزمینی، هیدرولیک چاه‌ها و نحوه ایجاد و کارکرد چاه‌ها را بررسی و تشریح می‌کند.

 

تجملی محدث، افزود: در این کتاب، مفاهیم هر بخش همراه با مثال‌های کاربردی و متنوع ارایه شده است تا مخاطبان دید بهتری را در نحوه کاربرد آن در وضعیت واقعی پیدا کنند.

 

وی با بیان این‌که کتاب«هیدرولوژی آب زیرزمینی» از دو فصل با عناوین «مقدمه» و «پیدایش آب زیرزمینی» تشکیل شده است، گفت: مخاطبان در این اثر با نظریه‌های آب زیرزمینی، منبع‌های اطلاعاتی آب زیرزمینی، نشریه‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، منبع‌های داده‌های آب زیرزمینی، منشا و سن آب زیرزمینی، اثر خصوصیت‌های سنگ‌ها بر آب زیرزمینی و سازندهای زمین‌شناسی آبخوان‌ها، آشنا می‌شوند.

 

مدیرمسوول انتشارات دانشگاهی کیان، در پایان اظهار کرد: این اثر، قابل استفاده برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های هیدرولوژی، عمران، کشاورزی و معدن است.

 

چاپ نخست کتاب «هیدرولوی آب زیرزمینی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 424 صفحه، به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاهی کیان راهی بازار نشر شده است.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;