انبوه سازان به میدان ساخت نهضت ملی مسکن می آیند

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: اگر قیمت ها دستوری باشد سازندگان مجبور خواهند بود تا با قیمت ارائه شده پروژه ها را پیش ببرند و با توجه به اینکه قیمت های ارائه شده نسبت به قیمت های واقعی بسیار پایین تر هستند نمی توان انتظار کیفیت بالای ساخت را از سازندگان داشت، بنابراین بهترین بسته پیشنهادی ما به دولت بسته های مشارکتی و تهاتر زمین و واحدها است.

به گزارش تاسیسات نیوز، از آنجا که دولت سیزدهم با انبوهی از واحدهای ساخته نشده و طرح های نیمه تمام از سوی دولت های قبل رو به رو شده است که منجر به انباشت تقاضا در بخش مسکن شده است، نیاز بود که در بخش مسکن اقدامات اساسی انجام شود و برای این منظور وعده ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم داده شد.

هفته گذشته و همزمان با هفته دولت ۱۰۱ هزار مسکن با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در سراسر کشور افتتاح شد که نسبت به وعده های داده شده در بخش مسکن درصد بسیاری پایینی محسوب می شود.

تاکنون و با بررسی هایی که از سوی دولت صورت گرفته است روش های متنوعی برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است که شامل انعقاد قرارداد با انبوه سازان، خود مالکی از طریق واگذاری زمین به مردم و روش مشارکتی میان مردم و انبوه سازان می شود. برای بررسی شرایط حضور انبوه سازان در طرح نهضت ملی مسکن با شهاب سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران به گفتگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

یکی از مدل های ساخت نهضت ملی مسکن، انعقاد قرارداد با انبوه سازان است، آیا این امر محقق شده است؟ و آیا استقبالی از سوی سازندگان و انبوه سازان برای ورود به این طرح صورت گرفته است؟
تعداد زیادی از شرکت های انبوه ساز قراردادهای خود را برای حضور در این طرح بسته اند و پروژه ها به پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد رسیده اند اما به علت عدم تامین مالی به موقع و کافی شاهد هستیم که بسیاری از پروژه ها متوقف شده اند و یا سرعت تکمیل پروژه ها کاهش یافته است که این موضوع با توجه به سرعت رشد تورم باعث افزایش هزینه های ساخت می شود و دولت مجبور می شود قیمت تمام شده این طرح را افزایش دهد که منجر به تحمیل هزینه های اضافی به مردم می شود.

دولت می تواند با هماهنگی انبوه سازان و سازندگان نسبت به تعیین قیمت واقعی برای ساخت مسکن اقدام به انعقاد قرارداد با سازندگان مسکن کند و با تامین مالی مناسب که نیازمند همکاری بانک ها و واریز به موقع واریزی های مصرف کنندگان این واحدها است تا مدت زمان ساخت پروژه ها کاهش یابد.

ما در گذشته شاهد طرح مسکن مهر بوده ایم، در حال حاضر برای طرح نهضت ملی مسکن چه طرح ها و برنامه هایی دارید تا دیگر شاهد ساخت و سازهای کم کیفیت و بی کیفیت نباشیم و از همه مهم تر اینکه در زمان مقرر به مردم تحویل داده شود؟
پروژه مسکن مهر یکی از طرح هایی بود که دارای محاسن و معایبی بود که از معایب این طرح می توان به جانمایی نامناسب، قیمت های دستوری برای ساخت این پروژه و واگذاری این پروژه به تعاونی ها و افرادی بود که هیچگونه سابقه ای در امر ساخت و ساز نداشتند، اشاره کرد.

در طرح نهضت ملی مسکن خوشبختانه دولت به این نتیجه رسیده است که این پروژه را باید به سازندگان دارای صلاحیت واگذار کند، در حال حاضر موضوعی که میان انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد این است که این پروژه ها فقط به صورت پیمانکاری به انبوه سازان واگذار نشود و ما به دنبال این هستیم تا این پروژه ها را به صورت تهاتری و مشارکتی انجام دهیم و از آورده انبوه سازان در این طرح استفاده شود.

اعتقاد ما بر این است که انبوه سازان توسعه گر هستند و می توانیم تامین مالی بخشی از پروژه ها را انجام دهیم اما به این شرط که وضعیت زمین ها و قراردادها مشخص باشد تا ما نیز بتوانیم از نقدینگی های جامعه و انبوه سازان استفاده کنیم و بخش خصوصی بتواند به سود معقول خود برسد تا ساختمان ها با کیفیت خوبی ساخته شوند.

اما اگر قیمت ها دستوری باشد سازندگان مجبور خواهند بود تا با قیمت ارائه شده پروژه ها را پیش ببرند و با توجه به اینکه قیمت های ارائه شده نسبت به قیمت های واقعی بسیار پایین تر هستند نمی توان انتظار کیفیت بالای ساخت را از سازندگان داشته باشیم، بنابراین بهترین بسته پیشنهادی ما به دولت بسته های مشارکتی و تهاتر زمین و واحدها برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;