رییس نظام مهندسی قم: شورای عالی مهندسی کشور تشکیل شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با تاکید بر تشکیل شورای عالی مهندسی کشور گفت: با توجه به اینکه اکنون هیچ تناسبی بین میزان فارغ التحصیلان کشور و بازار کار برای جامعه مهندسی وجود ندارد، تشکیل شورای عالی مهندسی برای ساماندهی مسائل کلان حوزه مهندسی الزامی به نظرمی رسد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امین مقومی، کاندیدای چهره سال ۹۷ با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس آمار، ایران دومین کشور از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است و این مسئله در عین اینکه یک تهدید است، یک فرصت تلقی می شود. بنابراین مسئولان باید برای اشتغال این فارغ التحصیلان چاره اندیشی کنند.
وی در این راستا پیشنهاد کرد: شاید لازم باشد شورای عالی مهندسی کشور تشکیل شود تا مسائل کلان حوزه مهندسی آسیب شناسی و تدبیر شود تا همچنان برخی از اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.
سازمان نظام مهندسی، فراتر از یک صنف است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در ادامه سخنان خود با اشاره به عوامل موثر در اعتلای موضوع مهندسی در کشور بیان داشت: در راستای اعتلای مهندسی در کشور یک رکن خود مهندسان هستند که با اقدامات و تلاش های خود و رعایت اخلاق به این اعتلا کمک خواهند کرد.
مقومی ادامه داد: رکن دیگر، سازمان های نظام مهندسی ساختمان هستند و با توجه به اینکه در سیاست های کلی نظام، بر ضرورت تقویت و ارتقای کارآمدی نظام مهندسی تاکید شده است، هرچه این کارآمدی بیشتر باشد، به طور قطع به اعتلای مهندسی نیز کمک خواهد کرد.
وی اضافه کرد: موضوع ارتقای جایگاه سازمان از یک مجموعه صنفی به یک مرجعیت فنی و تخصصی، لازم است به عنوان یک موضوع کلی ملاک عمل قرار گیرد؛ چون تا زمانی که سازمان فقط به عنوان یک صنف و محلی برای تامین شغل و درآمد مهندسان دیده شود؛ فرهنگ مطالبه گری مهندسان رشد و ارتقا نخواهد یافت.
ترویج اخلاق حرفه ای، موجب ترویج مقررات ملی می شود
مقومی همچنین با بیان اینکه یکی از فعالیت های اصلی سازمان در کنار نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی توسط اعضای سازمان، ارتقای دانش فنی و حرفه ای مهندسان و ارائه آموزش است، ابراز داشت: این آموزش نباید محدود به مهندسان باشد، بلکه آموزش کاردان ها، کارگران، صنوف وابسته به صنعت ساختمان در هر سطح و محدوده ای باید توسط سازمان پوشش داده شود. علاوه بر این، آموزش مردم نیز باید بیش از پیش توسط خود سازمان ها برنامه ریزی و اجرا شود.
رییس سازمان نظام مهندسی استان قم ادامه داد: اقدام دیگری که علاوه بر ارتقای کیفی ساخت و ساز، موجب ترویج مقررات ملی ساختمان می شود، در کنار نظارت و آموزش، ترویج اخلاق حرفه ای و مهندسی است و براین اساس، تقویت سه گانه اخلاق، آموزش و نظارت، ارتقای کارآمدی سازمان نظام مهندسی و اعتلای مهندسی در کشور را به دنبال خواهند داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;