امنیت فدای زیبایی نماهای جدید ساختمانی!

نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نماهای غربی هرچند از لحاظ زیبایی و نورپردازی جذابیت دارند، گفت: اخیرا استفاده از نماهای غربی ساختمان (یونانی و رومی) باب شده که این نماها به دلیل استفاده از سنگ با مقدار کم، از لحاظ ایمنی مناسب نیستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، معصومه کیانپور، نایب رئیس اول سازمان ناظم مهندسی چهارمحال و بختیاری،  با اشاره به اینکه معماری ساختمان سلیقه‌ای بوده و به نظر کارفرما و معمار بستگی دارد، اظهار کرد: سنگ و آجر با آب و هوای این استان سازگار است، چوب در شمال کشور به یک نحو عمل کرده و در استان ما به‌گونه‌ای دیگر است، در معماری قدیم دیوارها ضخیم و پنجره‌ها کوچک بوده و این در حالی است که امروزه به خاطر برخی سلایق، معماری ساختمان تغییر کرده که به عنوان مثال می‌توان از پنجره‌های بزرگ دوجداره که در فضای آزاد بین آن گاز نئون به منظور کاهش تبادل حرارتی استفاد می‌شود، یاد کرد.
وی با بیان اینکه نماهای غربی ساختمان (یونانی و رومی) از لحاظ ایمنی مناسب نیستند، اظهار کرد: به دلیل اینکه سنگ کمی در این نماها استفاده می‌شود، ایمنی کمی داشته و ممکن است قطعات سنگ به پایین ساختمان افتاده و یا در زمستان یخ‌کش شوند، آجر به نما چسبیده می‎شود اما سنگ به راحتی به بدنه ساختمان چسبیده نشده و با پیچ و ابزار دیگر بسته می‌شود و چون در نمای غربی از سنگ کم استفاده می‌شود، خطرات فروریخت سنگ بالا است.
وی با اشاره به اینکه این نماها هرچند از لحاظ زیبایی و نورپردازی جذابیت داشته، اما گران‌قیمت هستند، افزود: این نماها بدنه شهری را به هم ریخته، زیرا بدنه خیایان باید نظم خاصی داشته و نماها پیوسته باشند و نباید تضاد در نما در شهر مشاهده شود، از این نوع نما در خیابان‌های کاشانی، حافظ شمالی و گودال چشمه شهرکرد می‌توان مشاهده کرد، البته تعدادی از معماران استان از موضوع استفاده از نماهای غربی گلایه دارند.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: در شهرداری یک‌سری ضوابط برای نما در حال پی‌ریزی است و فعالان شاغل در مدیریت شهری توجه به این موضوع را آغاز کرده‌اند، علاوه بر این، پیش از شروع ساخت و ساز و زمانی که فرد به دنبال کسب پروانه ساختمان است باید متعهد شود که ضوابط نمای ساختمان را رعایت کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره راه و شهرسازی در مسئله نمای ساختمانی دخیل هستند، ادامه داد: باید آن‌قدر سرعت کار بالا باشد که علاوه بر خیابان‌های اصلی در کل بافت شهر نفوذ پیدا کرده و نمای ساختمان‌های کوچه‌ها نیز ضابطه‌مند شوند و در حال حاضر رسیدگی به نمای خیابانی را آغاز کرده‌ایم، طرح کلی به بدنه‌ها باید داده شود و در تک‌تک قطعات آغاز شود.
استفاده از سنگ و آجر برای بدنه نمای ساختمان با آب و هوای چهارمحال و بختیاری سازگار است
کیانپور با بیان اینکه به صورت پایلوت در حال انتخاب چند بدنه نما برای شهر هستیم، اضافه کرد: استفاده از نماهای مختلف باب شده است، نماها می‌توانند چند حالت آجر، سنگ و شیشه را داشته باشند اما استفاده از آجر و سنگ آن هم به سبک ایرانی در نمای ساختمان با آب و هوای چهارمحال و بختیاری سازگار است.
وی درباره کاربرد نمای شیشه‌ای گفت:  با تکنولوژی روز نمای شیشه‌ای هم می‌تواند به درستی کار شده که برون‌رفت انرژی کمتری داشته باشد، مسئله تکنولوژی بسیار در این حوزه اثرگذار است و صرفه‌جویی انرژی در هر نمایی می‌تواند اعمال شود.
نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری به بافت کهن اشاره و تصریح کرد: بافت کهن نیز باید جداره‌سازی خاص خودش را داشته باشد، اگر ساخت و ساز نویی هم در بافت کهن در حال انجام است، باید برنامه‌ریزی خاصی برای معماری بنا صورت گیرد که هر شخصی که از کنار این ساختمان‌ها عبور می‌کند به حال و هوای قدیم برگردد و در استان‌های تاریخی به این مسئله توجه زیادی شده است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;