امنیت، مزیت ایران برای صادرات گاز

به گزارش تاسیسات نیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، دارا بودن مخازن عظیم گازی یکی از مزیت‌های ایران در موضوع تأمین انرژی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است. اما در مقایسه صادرات گاز با نفت مشکل صادرات گاز این است که حتماً باید با خط لوله یا حمل به‌صورت سی.ان.جی، ال.پی.جی یا ال.ان.جی باشد و روش‌های حمل آن متفاوت است. در صادرات گاز به روش ال.ان.جی در کشور کار کمتری انجام گرفته که شایسته بود دولت‌های گذشته برای کشورهایی مانند عراق و الجزایر کار بیشتری انجام می‌دادند تا ما هم در ال.ان.جی مزیت‌های بیشتری را دارا بودیم. در مورد ال.پی.جی ظرفیت‌های ما محدودتر است و در گذشته مجبور به واردات بودیم اما اکنون ظرفیت ما بیشتر شده و حتی قادر به صادرات ال.پی.جی نیز هستیم.

برای انتقال گاز با خط لوله به کشورهای همسایه یا کشورهای منطقه‌ای مسأله مهم داشتن روابط سیاسی و بین‌المللی قوی با این کشورها و دیپلماسی فعال است. داشتن روابط سیاسی مناسب با کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان، عراق و هندوستان صادرات گاز به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی و فرامنطقه‌ای را فراهم می‌کند. برای صادرات گاز با خط لوله به کشورهای فرامنطقه‌ای نیاز به عقد قراردادهای بلند مدت داریم. چون صادرات گاز با این روش سرمایه بر است قراردادهای کوتاه مدت به صرفه نیست. مثلاً برای انتقال گاز به پاکستان و هند بر اساس توافق قرار بود ایران خط لوله را در داخل تا مرز بسازد و خط لوله پاکستان و هند نیز توسط خود آنها ساخته شود اما هند تحت فشار برخی کشورها از این توافق سر باز زد اما پاکستان به آن پایبند است و به همین دلیل بخش زیادی از زیرساخت‌های انتقال گاز ایران به پاکستان آماده شده است. کشورهای اروپایی نیز تمایل زیادی به واردات گاز از ایران دارند و در گذشته مذاکراتی با سوئیس و کشورهای عضو اتحادیه انجام شده است و برای انتقال گاز به اروپا تجهیزات فنی و توسعه زیرساخت‌ها بسیار مهم است. اکنون ظرفیت تولید گاز حدود 2 میلیارد فوت مکعب افزایش یافته و ایران کاملاً توان افزایش صادرات گاز را دارد.

مسأله بسیار مهم و حائز اهمیت در صادرات گاز ایران و تمایل کشورهای دیگر به معامله با ایران در این زمینه امنیت بالای ایران نسبت به کشورهای منطقه است. امنیت موضوع اساسی در انجام معاملات اقتصادی بویژه صادرات و واردات انرژی است. کشورهای واردکننده انرژی اهمیت زیادی به امنیت کشور صادر‌کننده می‌دهند چون انرژی موضوعی استراتژیک است و هرگونه ناامنی خطر قطع صادرات را به دنبال دارد. بنابراین امنیتی که در ایران حاکم است و کمتر کشوری در منطقه از آن برخوردار است کشورهای دیگر را برای واردات گاز از ایران ترغیب می‌کند.

تک خبر

ابطال آرای متخلفان در انتخابات اتاق بازرگانی

رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق تهران گفت: با متخلفان برخورد می‌کنیم و احتمال ابطال برخی آرا هم وجود دارد.  مجتبی خسروتاج در حاشیه هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در مورد تخلفات برخی افراد در حاشیه برگزاری انتخابات پرداخت و اظهار داشت: هیأت نظارت بر روند برگزاری انتخابات هشتمین دوره اتاق بازرگانی تهران تمام این موضوعات را بررسی و در 5 روز مدت تجدیدنظر رأی‌گیری‌ها نظر خود را اعلام خواهد کرد.  وی افزود: در 5 روز فرصتی که بعد از برگزاری امروز انتخابات تعیین شده تمام تخلفات مورد ارزیابی قرار گرفته یا حتی برخی از رأی‌ها ابطال خواهد شد.













انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;