التماسهای مستاجران در بنگاه های مسکن را چه کسی پاسخگوست؟!

 یکی نگران چک تخلیه‌ای است که به صاحب خانه داده، دیگری به صاحب بنگاه التماس می‌کند پادرمیانی کند و مبلغ رهن را پایین بیاورد و به اجاره تبدیل کند و دیگری مدام دفتر فایل‌های بنگاه املاک را زیر و رو می‌کند به دنبال یک خانه ارزان، حتی بدون آسانسور و کمد و… .
تاسیسات نیوز: برعکس بسیاری از واحدهای صنفی که این روزها رکود به جانشان سایه انداخته و کسی در مغازه‌شان پر نمی‌زند، اما مغازه‌های مشاور املاک سرشان حسابی شلوغ است و مملو از مردمی که در به در دنبال خانه با قیمت ارزان‌تر هستند و این چهاردیواری‌های معاملات املاک این روزها چه چیزهایی که به چشم نمی‌بینند.
زن مسنی دست دختری سه، چهار ساله را در دست گرفته و مقابل درب یکی از واحدهای مشاور املاک ایستاده است. فایل‌های موجود با قیمت و شرایط خانه روی کاغذهای یک شکلی روی شیشه مغازه چسبانده شده و زن مشغول خواندن آنها است.
وارد مغازه می‌شود و از صاحب مغازه سوال می‌کند که بجز این‌ها واحدهای با قیمت پایین‌تر ندارد و صاحب مغازه هم اعلام می‌کند که هرچه بوده نوشتیم و چیز تازه‌ای نداریم.
و زن ادامه می‌دهد: “حتی اگر ۵۰ متر هم باشه راضیم، فقط حیاط کوچکی داشته باشه که نوه‌ام اونجا بازی کنه. پدرش که افتاد زندان مادرش هم رهاش کرد و من حالا باید هم خرج بچه رو بدم و هم کرایه. اگر موردی باشه حاضرم برای صاحبخانه خدمتکاری کنم، ولی بهم تخفیف بده”.
و صاحب مغازه بار دیگر از سر ناچاری سررسید واحدهای خالی را ورق می‌زند تا شاید فایلی مناسب وضعیت این پیرزن پیدا کند.
در مغازه املاک دیگری زوج جوانی نشسته‌اند و دفتر واحدهای خالی را با دقت ورق می‌زنند، از صحبت‌هایشان معلوم است که وام ازدواج صد میلیون تومانی را برای پول پیش گذاشته اند و بیشتر از این هم نمی‌توانند پول رهن بپردازند.
مرد جوان رو به صاحب مغازه می‌گوید” این خانه ۷۰ متری کوچه شقایق رو نمیشه با رهن کمتری بگیرید؟ صد تومن بیشتر نداریم، اگر بشه ۲۰ تومن اضافه رو بکشه روی کرایه” و صاحب بنگاه جواب می‌دهد”هفته پیش عرض کردم خدمتت غیرقابل تبدیله، تازه با حقوق ماهی پنج میلیون تومن کارگری چطور می‌خوای هم قسط وام رو بدی هم ماهی دو تومن کرایه، نمیشه که برادر من” و زوج جوان با ناامیدی از مغازه خارج می‌شوند.
وضعیت در بنگاه‌های املاک مناطق پایین‌ شهر بدتر است، گاهی کار به جنگ و دعوا بین زن و شوهرها کشیده می‌شود. زنی که می‌گوید بچه کوچک داریم و نمی‌شود در فلان خانه مستاجری کنیم و مردی که از سرناچاری سراغ این خانه آمده است.
“۳۰ میلیون چک تخلیه دست صاحب خانه داریم برای ۲۵ تومن پول پیش. تخلیه نکنیم چک رو میذاره اجرا بعد کی نان شب شما رو میده؟!، با این پول جز اینجا جایی دیگه پیدا نمیشه” این جواب مرد به همسرش است که حاضر نیست در خانه‌ای که صاحبخانه طبقه بالا زندگی می‌کند و پسر جوان مجرد دارد زندگی کند، آن هم با داشتن دختربچه کوچک.
این وضعیت این روزهای بازار رهن و اجاره کرمانشاه است، صاحبخانه‌هایی که علیه مستاجران حکم تخلیه گرفته اند و یک ریال از پول پیش یا کرایه کوتاه نمی‌آیند و مستاجرانی که حداقل باید ۲۰، ۳۰ میلیون روی پول پیش خانه بگذارند و مقداری هم روی کرایه. پول پیشی که با حقوق پنج، شش میلیون تومانی هیچوقت جمع نمی‌شود.
واحدهای مشاور املاک کرمانشاه این روزها پر از جنگ و دعوای مستاجران عاجز و سرگردان است و صاحب خانه‌هایی که آنها نیز گاهی به خود حق می‌دهند، چون تنها از این راه امرار معاش می‌کنند.
واحد ۸۲ متری در خیابان خیام، ۵۰ میلیون تومان پول پیش و ماهی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کرایه
واحد ۱۲۴ متری در مسکن مهر دانش، ۹۰ میلیون تومان پول پیش و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه
واحد ۱۸۰ متری میدان مرکزی، ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهی ۱۰ میلیون تومان کرایه
واحد ۶۵ متری گلستان، ۱۷۵ میلیون رهن کامل
واحد ۹۰ متری شریعتی، ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل
واحد ۱۰۰ متری کسری، ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل
واحد ۶۰ متری فرهنگیان فاز یک، ۳۰ میلیون پول پیش و ماهی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کرایه
واحد ۸۰ متری مسکن مهر رازی، ۷۰ میلیون تومان رهن کامل و ماهی یک میلیون تومان کرایه
واحد ۸۳ متری بهارستان، ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه.
اینها بخشی از قیمت اجاره و رهن در بازار کرمانشاه است، قیمت‌هایی برای خانه‌های معمولی و مرسوم و نه خانه‌های بزرگ و پنت هاوس‌های رویال .
این قیمت‌ها که نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته، در شرایطی است که مصوب شده بود امسال سقف افزایش ۲۰ درصدی را در کرمانشاه داشته باشیم که بسیاری از مالکین زیر بار آن نمی‌روند، حتی در شرایطی که بنگاه‌های املاک اعلام کردند قراردادهای با رقم غیرمتعارف را تنظیم نمی‌کنند اما مالکان سراغ قراردادهای دستنویس می‌روند و حق بنگاه را هم نمی‌دهند.
چندی پیش رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه نیز به این موضوع اشاره کرد که برخی مالکین زیر بار افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها نمی‌روند.
بابک مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مصوب شدن افزایش نرخ اجاره مسکن برای سال جاری، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه افزایش اجاره برای امسال در کرمانشاه ۲۰ درصد اعلام شده که ما نیز موظف به اجرای آن هستیم.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از مالکین از افزایش مصوب اجاره بها تمکین نمی‌کنند، یادآور شد: در این بین کاری هم از دست واحدهای مشاور املاک برنمی آید، زیرا بسیاری از مالکین با مستاجران خارج از بنگاه و به صورت دستنویس قرارداد می‌بندند که در این صورت دیگر هزینه کمیسیون و … را هم نمی‌پردازند و این رویه جز به ضرر بنگاه‌های املاک نیست.
مرادی تاکید کرد: هیچ واحد مشاور املاکی نمی‌تواند به مالکین تکلیف کند ملک خود را با چه رقمی اجاره بدهند و در نهایت اگر مالک راضی نباشد، حکم تخلیه برای مستاجر خود می گیرد.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا در واقعیت بازار رهن و اجاره نیز قیمت‌ها ۲۰ درصد بالا می‌رود، گفت: مالکینی داریم که با مردم همراهی می‌کنند و افزایش قیمت عادلانه در نظر می‌گیرند، اما مواردی هم داریم که بسیار بیشتر از تعرفه مصوب قیمت را بالا می برند.
وی اضافه کرد: البته نباید این موضوع را فراموش کنیم که مالکین نیز شرایط خاص خود را دارند. برخی در این شرایط اقتصادی تمام سرمایه و زندگی خود را برای خرید یک ملک گذاشته اند و سالانه نیز باید رقم قابل توجهی برای تعمیر و نگهداری واحد خود هزینه کنند، پس تا حدودی حق دارند قیمت‌ها را بالا ببرند.
اما مجموع این موارد هیچ تغییری در شرایط دردناک مستاجران ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه دل صاحبان املاک به درد بیاید و کمی با مردم گرفتار این روزها همکاری کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;