افشای مافیای آب در وانفسای کم آبی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: پژوهشگر حوزه انرژی محیطی از عواملِ تاکید بر انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی با وجود آسیبهای شدید به محیط زیست پرده برداشت.
محمد رضا محبوب فر در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت:
مواجهه با معضل کم آب فقط مربوط به ایران نیست و بحرانی جهانی است که باعث شده تا همه مسئولان در اندیشه یافتن راهکاری برای آن باشند، اما مسلماً انتقال آب دریاها را نمی توان راهکاری مطلوب برای این امر معرفی کرد.
کارشناس و پژوهشگر حوزه انرژی محیطی ضمن اشاره به اینکه این اقدامی نامطلوب در حوزه محیط زیست تلقی می شود افزود:
اصلاح سیستم صنعت و کشاورزی و متمرکز شدن بر روی صنایعی که آب زیادی لازم ندارند و همچنین حذف کشت برخی از محصولات که «آب بر» محسوب میشوند، از جمله راهکارهایی به شمار می آیند که می توان در مواجهه با کم آبی از آنها استفاده کرد.
محبوب فر «نشست زمین» «افزایش مهاجرت از برخی شهرها و حتی کلانشهرها»، «از بین رفتن محیط زیست در مبدا و مقصد» را از معایب انتقال آب به شهرهایی که با بحران کم آبی روبرو هستند دانست و یادآور شد:
مهاجرت افسارگسیخته  و کوچ احباری به ویژه در منطقه فلات مرکزی از ارمغانهای شوم انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس محسوب می شود که به مرگ سکونتگاه ها و تخریب محیط زیست متهی شده است .
وی با بیان اینکه بسیاری از مالکان واحدهای فعال اقتصادی بزرگ هم اکنون در صدد بسترسازی مناسب برای خروج از کشور در صورتِ وقوع فجایع زیست محیطی هستند گفت:
اگر همین امروز از انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به خارج از کشور ممانعت به عمل آید، بسیار بهتر از این است که در آینده ای نزدیک شاهد مرگ طبیعت و زندگی انسانی باشیم.
این کارشناس همچنین در خصوص محل تامین اعتبار این پروژه با وجود معایب و آسیبهای فراوان آن اظهار داشت :
جهت اجرای این پروژه در بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین ۱۴۰۱ اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده که نشات گرفته از تفکر سازه ای مسئولان ذیربط در این بخش می باشد و بخشی نیز ناشی از تسلط  مافیای آب بر این حوزه حکایت دارد و از این رو این پروسه کلید خورده و در حال احداث کانال و لوله گذاری می باشد.
به گفته محبوب فر این پروژه توسط برخی از نهادها که از پشتوانه نظامی نیز بهره مند هستند در حال اجرا است .
وی یادآور شد:
مافیای اقتصادی آب در لایه های مختلف پس از نهایی شدن این پروژه چندین برابر بیش از آنکه سرمایه گذاری کرده اند بهره مالی خواهند برد که البته به قیمت از بین رفتن اکوزیست خواهد بود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;