افزایش ظرفیت سوآپ نفت خام کشورهای حوزه خزر تا 500 هزار بشکه

 

 

 مجری طرح انتقال و فرآورش کشورهای حوزه دریای خزر از تکمیل فاز سوم طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر با هدف افزایش ظرفیت سوآپ نفت خام این منطقه به 500 هزار بشکه در روز خبر داد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان نفت، علی محمدی ظرفیت ذخیره سازی و تعادل نفت خام این بخش را 500 هزار بشکه در روز ذکر کرد و گفت: قطع خوراک‌رسانی به تاسیسات بالادستی نظیر واحدهای پالایشگاه‌ها منجر به توقف آن تاسیسات می‌شود که این توقف، هزینه‌ گزافی به دنبال خواهد داشت.

وی مخازن تعادلی را مخازنی استراتژیک قلمداد کرد و گفت: احداث مخازن تعادلی در این بخش امنیت تامین خوراک رسانی به تاسیسات بالادستی نظیر پالایشگاه‌های تهران و تبریز را تامین می‌کند.

مجری طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر، افزود: در صورتی که فعالیت یکی از تاسیسات مذکور به دلیل توقف انتقال خوراک متوقف شود، به مدار برگرداندن آن واحد زمان و هزینه‌های زیادی را به تاسیسات تحمیل می‌کند.

وی حجم سرمایه‌گذاری پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک را 400 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این پروژه فاز سوم از طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر است که فاز نخست آن در بخش انتقال از نکا تا تاسیسات ری و فاز دوم در بخش فرآورش شامل انجام عملیات در پالایشگاه های تهران و تبریز و ساخت پایانه نفتی نکاء، به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون با اجرای پروژه مخازن ساری – مغانک فاز سوم این طرح به طور کامل به اتمام می‌رسد.

محمدی افزود: با انجام فاز نهایی طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر، امکان انتقال روزانه 500 هزار بشکه نفت خام ممکن می‌شود.

به گفته وی، عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک از پائیز 87 آغاز شد که دهه فجر سال جاری بخش نخست آن که شامل تاسیسات ساری است، به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال جاری با بهره برداری از تاسیسات مغانک، شاهد به بارنشستن این فاز از طرح خواهیم بود.

وی تصری کرد: در این پروژه 175 هزار متر مکعب خاکبرداری، 16 هزار و 500 متر لوله گذاری، 386 عدد شمع کوبی، 17 هزار و 900 متر مکعب بتن ریزی، 1350 تن آرماتوربندی و 62 هزار و 350 متر کابل کشی انجام شده است.

محمدی تصریح کرد: همچنین در این پروژه چهار مخزن ذخیره نفت خام 40 هزار متر مکعبی با سقف شناور در ساری و مغانک، 2 عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی با سقف ثابت 6 هزار متر مکعبی در مغانک و 2  عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی بدون سقف 6 هزار متر مکعبی در ساری احداث شده است.

محمدی اعلام داشت، با هدف سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع داخلی برای اولین بار از پمپ های API ساخت داخل در این پروژه جهت انتقال نفت خام استفاده شده است.

پایان پیام/.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;