افزایش توجه به بناهای مدرن در ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، شنبه گذشته برای نخستین بار در ایران، یک ویلای مسکونی با معماری مدرن میزبان رونمایی از محصول جدید یک شرکت خودروسازی اروپایی شد که این اتفاق بار دیگر توجه به این گونه معماری را در ایران به خود جلب کرد.


بر اساس این گزارش، محصول مشترک کمپانی فرانسوی سیتروئن و شرکت سایپا با حضور اصحاب رسانه و تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های سایپا و سیتروئن فرانسه در ویلای رز شهرک غرب به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین بناهای تهران رونمایی شد.

 

دهه‌هاست معماری مدرن به راحتی در زوایای معماری کهن ایرانی رخنه کرده به‌طوری که در معماری بناهای دوران قاجار تاثیر این سبک معماری به وضوح دیده می‌شود.


شروع معماری معاصر ایران را می‌توان از حدود سال ۱۳۰۰ به بعد تصور کرد. این زمانی است که در اثر تحولات سیاسی و اجتماعی جریان زندگی اجتماعی و اقتصادی ایران تغییر کرد، سیمای شهری ایران متحول شد و بناهای لازم برای زندگی جدید مانند ادارات، کارخانه‌ها، بانک‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن‌، دانشگاه‌ها و همچنین واحدها و مجموعه‌های مسکونی جدید در شهرها به وجود آمدند.


معماران ایرانی با بهره‌گیری از تصویر کارت پستال‌هایی که شاهان قاجار از بناهای اروپایی به ایران آورده بودند،‌ بناهایی را احداث کردند که نشانگر تلفیقی از معماری کهن ایران و معماری مدرن اروپایی بود.


بعد از آن، صنعت ساختمان‌سازی به‌طور کلی در ایران متحول و معماری مدرن و پست مدرن به‌عنوان اصلی‌ترین وجه در طراحی ساختمان‌های امروزی در نظر گرفته شد.


ویلای رز با طرحی از رضا دانشمیر معمار برجسته ایرانی و کاترین اسپریدونوف، از سوی مجموعه‌ای ایرانی به نام گروه نکسا بنا شده است. پیش‌تر «خانه شریفی‌ها» معروف به خانه‌های چرخان، با معماری مدرن خود توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;