افتتاح شورای حل اختلاف ویژه نظام مهندسی در یزد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد، گفت: باید مسیر حل اختلافات و تعارضات حوزه ساختمان را پیش گرفت چراکه آسیب های فرهنگی و تبعات اجتماعی ناشی از اختلافات مردم در محلات، مسائل لاینحل بلند مدتی را در پی خواهد داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمدرضا حداد پیش از ظهر امروز در آیین راه‌اندازی شورای حل اختلاف ویژه نظام مهندسی، اظهار کرد:‌ باید با توجه به منافع طرفین و بهره گیری از مهارت گفتگو، مردم را به مسیر حل مسالمت آمیز اختلافات سوق داد تا تعارضات و مشکلات با رضایت طرفین فیصله یابد.
وی بر تقویت عملکرد شعب تخصصی حل اختلاف تأکید کرد و بیان داشت: نباید با انفعال در این شورا عمل کرد، بلکه باید فعالانه در میدان بود و هرگونه اختلاف بین افراد در حوزه ساخت و ساز را قبل از ورود به فرایندهای رسمی دادگستری، با گفتگو، توجه به منافع طرفین و جلب رضایت افراد  و با رعایت منافع عمومی حل و فصل کرد.
دادستان استان یزد، با بیان این‌که حوادث اخیر همچون حادثه متروپل و سیل به اقناع بیشتر مردم در حوزه پایبندی به ضوابط و توجه به ایمنی ساختمان‌ها منجر شد، تصریح کرد: پیچیدگی و وسعت حوزه نظام مهندسی کار را سخت می کند و باید تلاش کرد تا اختلاف نظرها در دستگاه‌های متولی را نیز به حداقل رساند و به دیدگاه های مشترک ختم کرد.
وی تاکید کرد: مساله تعارض منافع در این حوزه جدی است و باید ضوابطی که در راستای جلوگیری از تعارض منافع تدوین و ابلاغ شود مورد توجه قرار گیرد.
محمدرضا حداد رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان یزد، اظهار کرد: شورای حل اختلاف نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک شورای ویژه و تخصصی می‌تواند در حل اختلافات و تعارضات مرتبط با صنعت ساختمان بسیار اثر گذار باشد.
وی افزود: حل اختلافات و فصل خصومات  با استفاده از ظرفیت نهادهای سازشی اعم از نهاد داوری، میانجیگری و شورای حل اختلاف، می‌تواند کمک شایانی به دستگاه قضایی نماید  تا از ورود بی رویه پرونده‌هایی که ماهیت قضایی نداشته و امکان سازش در آن ها فراهم است پیشگیری کند و ضمن حل و فصل اختلافات خرد در یک بستر ساده و کم تشریفات، وقت و انرژی مجموعه قضایی  برای حل پرونده های مهم و زمان بر صرف گردد.
رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان یزد بر اعتماد آفرین بودن نهاد های سازشی تأکید کرد و گفت: اگر بنابراین است  که از توان علمی و عملی  قضات در پرونده های مهم قضایی بهره برده شود،به نهاد های سازشی فعال و پویا نیاز مندیم  که  اعتماد آفرین و اثر گذار  باشند.
حداد در خصوص موضوع داوری نیز خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با کانون داوری تنظیم شده است و امید است با قرار دادن شرط داوری در قراردادهای مرتبط با صنعت ساختمان ، شرایطی ایجاد شود تا در صورت بروز مشکل، بتوان موضوع را از طریق  نهاد داوری حل و فصل نمود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;