اطلاعیه روند کنترل نقشه های اجرایی

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اطلاعیه برای طراحان با موضوع روند کنترل نقشه های اجرایی صادر کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مستند به بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۴ و بندهای ۱۶-۲-۲ و ۱۹-۱-۷ و ۱۹-۱-۸ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان موظف به نظارت بر حسن انجـام خـدمات مهندسـی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح است؛ اما این نظارت از مسئولیت طراحان نمی‌کاهد و طراح ساختمان حسب رشته تخصصی خود پاسخگوی تمامی مراحل و مسائل آن طـرح، بـه سـازمان استان، شهرداری، سایر مراجع صدور پروانه و یا سایر مراجع کنترل می‌باشد.

بنابراین در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌منظور تکریم ارباب‌رجوع و کاهش مدت بررسی نقشه‌ها و ارتقاء مسئولیت‌پذیری طراحان در نظر دارد، روند کنترل نقشه‌های اجرایی را بر اساس چک لیست‌های مربوط به موارد زیربنایی (قابل دسترسی از طریق سایت سازمان) به شرح ذیل تسریع نماید:

طراح ساختمان ضمن تهیه نقشـه معمـاری منطبـق بـر ضـوابط شهرسـازی و مقـررات ملـی ساختمان یک نسخه از نقشه‌های معماری (طرح اولیه – فاز یک) تهیه‌شده را جهت کنترل ضـوابط شهرسـازی و اخذ تأییدیه طرح، تحویـل مرجـع صدور پروانه ساختمان می‌نماید.

طراح ساختمان نقشه‌های اجرایـی (فاز دو) معمـاری، سازه‌ای و تأسیسـات برق و مکانیک را تهیـه کـرده و جـداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و تأیید می‌نماید و یکسری کامل از مدارک و نقشه‌های تهیه‌شده را جهـت کنترل مقررات ملی ساختمان در سامانه خدمات مهندسی بارگذاری می‌نماید.

سازمان ضمن بازبینی مدارک ارائه‌شده، نقشه‌های مربوط را با توجه به مقـررات ملـی ساختمان، کنترل نموده و در صورت نداشتن ایراد زیربنایی ساختمان یا مجتمع یـا مجموعه ساختمان را در بخش مربـوط بـه طراحـی سـاختمان در دفترچـه اطلاعـات سـاختمان ثبـت می‌نماید.

در صورتی که نقشه‌های ارائه‌شده دارای ایراد زیربنایی باشد، طراح موظف خواهد بود در اسرع وقت نسبت اصلاح و ارسال آن از طریق سامانه به سازمان اقدام نمـاید. شایان ذکراست با عنایت به اینکه کنترل و بازبینی مدارک و نقشه‌های اجرایی در یک مرحله انجام می‌گردد. انتظار می‌رود طراحان محترم ضمن احساس مسئولیت در طراحی نقشه‌ها نهایت دقت را مبذول فرمایند.

سازمان ضمن کنترل‌های لازم در صورت مشاهده تخلف درخصوص عدم اصلاح ایرادات و یا عدم ارسال آن ظرف مدت مقرر، مستند به ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ و ماده ۹۱ آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موضوع تخلفات انضباطی و حرفه‌ای، اقدام بایسته قانونی انجام خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;